martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Kl
sammanfattning:

Gramanen skulle kunna funka, denna har jag dock aldrig ridit med så det får jag ta med min tränare om det blir aktuellt.

tiderman och Martingal är det som har blivit mest rekomenderat. Ska rådfråga min tränare vad hon tycker och tänker.

gummisnodden ratades... jag fick svar på det jag själv har anat, och har kommit fram till att det inte är något alternativ.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Jag rider oftast på ett tredelat eggbett, har provat ett Kimblewick nu men är inte helt nöjd med hur hon svarar, ska prova lite mer innan jag ratar bort det helt.

hon är svår att rida i dressyren, Hon är pigg på att springa men inte så pigg på att jobba, största problemet är att få henne att slappna av och börja bära sig själv, men kommer man över det så går det oftast bra.



kan tillägga att detta är en häst sprängfylld utav stress, att hon inte har gått under utav magsår förstår jag inte, det är ridningen som håller henne i balans.

okay men vrf inte ta det från början då? Börja att lägga energin på skritten tills hon är lugn å börjar jobba bra där... Sen gå över till traven korta stunder å med mkt skrittpauser i jobb ofc osv osv... å så fort hon stressar upp eller du känner hon är påG så är det skrittjobb som gäller... :)
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Jag skulle nog välja thidemann eller möjligtvis graman (om det känner att du fixar dubbla tyglar).

Jag har ett halvblod som kan uppföra sig på samma vis när man under en längre tid inte galopperat henne ute (kan ju bli så pga underlag) och rider då henne med graman. På så vis håller hon sig innanför ramarna och vi slipper tjafs och spänningar.

Thideman funkar ju som en fast graman, fördelen är ju att du slipper dubbla tyglar, nackdelen är just att den är fast - du kan inte ta eller ge på den.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Nja, jag tyckte hon skulle prova en fast martingal eller thiedemantygel (som du nu sa). Om ett exempel på hjälptygel bara får skrivas så kommer ju alla skriva olika hjälptyglar och då vet hon ju inte vilken flest tycker hon ska prova...
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

En fast martingal är väl förbjuden i sverige?

Men jag hade lite samma problem med min nordis ett tag, och jag skulle helt enkelt ta en vanlig martinal. För om jag förstått rätt är det ju inte att du vill ha hästen "att gå på tygeln?" Utan mer få ner huvudet så att hon är kontaktbar? Med en martingal får du hjälp med det, och kan rida till en ärlig eftergift där hästen väljer att ta stöd på tygeln. Med thiedemantygel tycker jag man få fel effekt i ditt läge, man ska inte ha en hjälptygel till att rida hästen i rätt form, blir nog lätt att hästen bara knäpper av i nacken & släpper bakdelen .. isf möjligtvis graman där man själv kan välja när man rider bara med vanlig tygel, och sedan ta lite hjälp av gramanen och sedan direkt ge efter.. Jag har iallafall aldrig varit med om att det har hjälpt att rida med inspänning, bara döljt problemet .. Det handlar väl om att ha tålamod & göra allting långsamt, börja i skritt, lite trav osv. Och bygga sig uppåt med hjälp utav styrkan som kommer..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 549
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 024
Senast: manda
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 893
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin
  • Eurovision Song Contest 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp