Hjälp!! Hästen är halt..

B

Bessie

kom ut till stallet igår och såg att hästen min haltar... Han är inte svullen men väldigt varm från hoven upp till knät och haltar rejält.
Han blev skodd i onsdags, kan det vara en hovböld fast då borde han väll inte vara varm så långt upp? eller kan det vara en sträckning?
Jag har ringt vet. som sa att han måste vila ca en vecka i sjukhage eller inne.. grejen är den att min häst inte funkar med att vara ensam, han väver :crazy: och det kan ju inte vara bra för det onda benet...

*suck*
Vad göra? :cry:
 
Hur halt är hästen? Inte blockhalt väl?

Ömmar den ngnstans på benet vid palpering?

Jag skulle ha hästen i vanliga hagen om den inte var vrålhalt, eller sprang väldigt. Kanske att du kunde hägna av en del av hagen där hästen kan gå med en kompis.

Sedan skulle jag ha ut hovslagaren för att utesluta hovböld.

Kyla benet är ju alltid nåt man kan göra också..
 
har fått klarhet i vad det var för något fel på pållen..hovböld. Stackarn, han hade så ont idag att han knappt kunde gå.. Hovvis kom snabbt som ögat och skar bort en böld...
Nu är det mkt bättre men inte helt bra. Vad bör man egentligen göra nu?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 318
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: Meglio
·
Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
889
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp