Hjälp, han skäller massor när jag inte är hemma!

K

Katarina

Har precis skaffat hund, han är världen underbaraste. Tidigare har han bott med andra hundar och då var det inga problem att lämna honom ensam. Han är nu lite äldre och behövde få en lugnare miljö, därför tog jag över honom. Han storm trivs verkligen, så länge jag är hemma. Men så fort jag lämnar lägenheten blir han så sorgsen. Han står och skäller (vilket han aldrig gör annars) vid dörren. Jag har ändå bar lämnat honom en timme på morgonen då och två på eftermiddagen. Men grannarna börjar redan klaga. Några tror att jag lämnat honom hela dagen och säger att dom ska anmäla mig... :confused:

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, om det är något som går att träna upp? Eller om han alltid kommer stå och skälla, för då kommer jag inte kunna ha kvar honom. Jag måste ju faktiskt jobba också. Det vore så sorgligt att lämna tillbaka honom :cry: Jag vet ju att han trivs bra hos mig annars!
 
Sv: Hjälp, han skäller massor när jag inte är hemma!

Puttar, är nyfiken på svar!
 
Sv: Hjälp, han skäller massor när jag inte är hemma!

Antagligen är hunden inte korrekt ensamhetstränad från början. Att göra det nu är ett hästjobb, men det går. Du får helt enkelt ensamhetsträna honom som om han var en valp.

Sen är det bara du som kan bestämma om det är värt jobbet eller om du ska lämna tillbaka.
 
Sv: Hjälp, han skäller massor när jag inte är hemma!

som en sista utväg, OM du inte får tyst på honom och riskerar att bli vräkt, så finns det antiskällhalsband. jag tycker dock inte att det är rättvist mot hunden om du inte ensamhetstränar först, och gör det grundligt.

många hundar trivs med att ha det lite instängt, så prova med att stänga in honom i ett rum eller kanske i en ombonad större bur (burförvaring är dock olagligt, men kan kanske tolkas som lagligt om den används i träningssyfte). för att han ska hålla sig sysselsatt kan du ge honom ett ben, t ex märgben eller pressad tuggrulle. DOCK inte sådana med knutar eftersom de kan fastna i halsen på hunden.
 
Sv: Hjälp, han skäller massor när jag inte är hemma!

Något som kan vara värt att prova är att stänga in honom i ett rum, eller kanske tom bur om det rör sig om kortare perioder. En del hundar känner helt enkelt pressen att vakta hela lägenheten som för stort jobb så de kan inte koppla av. Blir utrymmet "att vakta" mindre kan det resultera i att de kan koppla av. Sen är det naturligtvis som Blandrastiken säger ett jobb att vänja in det successivt.
 
Sv: Hjälp, han skäller massor när jag inte är hemma!

Det är bara att träna, träna och träna Börja med kortare stunder (några minuter) och utöka när hunden är trygg med det.
Innan du har ensamtränat klart kanske du kan ha en dagmatte/dagis som hunden kan vara hos när du inte är hemma? Om nu grannarna är hemma hela dagarna och hör när han skäller kanske någon av dem kan tänka sig att vara hundsällskap några timmar/dag.
 
Sv: Hjälp, han skäller massor när jag inte är hemma!

Vi håller på att ensamhetsträna vår vuxna hund just nu och det går faktiskt framåt.
Vi lämnar honom små stunder då vi bara går ut i trappen och sitter några minuter för att han ska se att när vi går ut genom dörren kommer vi alltid tillbaka.
När jag lämnar hon så lämnar jag honom alltid upptagen med något annat tex ett grisöra eller så sprider jag ut torrfoder över hela lägenheten så att han får traska runt och leta reda på det. På så sätt flyttar jag fokus från att vi går.
Sen är det viktigt att hunden får chans att känna sig trygg i sitt nya boende iannan man lämnar den tycker jag.
Mvh
 
Sv: Hjälp, han skäller massor när jag inte är hemma!

Sen är det ju viktigt att hunden är väl aktiverad, gärna lite trött när man lämnar den.
 
Sv: Hjälp, han skäller massor när jag inte är hemma!

Nu har testat att lämna honom kort stunder som jag har utökat. Det har funkar bra, har suttit utanför dörren och inget skällande har förekommit! Men han har varit väldigt stressad när jag kommit hem och flåsat och behövt dricka vatten. Han har även alltid stått vid dörren när jag kommit in, tror han står där hela tiden. Som längst har han lämnats 40 min nu, utan skällande. Tror ni hans stress kommer avta? Att han slutar stå vid dörren och väntar? Godis och sånt bryr han sig inte om ifalla han märker att jag ska gå iväg.

Jag ska testa att ha en kompis tik hos mig på dagarna så han får sällskap, hoppas det ska hjälpa honom. Är det någon som har nått bra tips på hur vi ska presentera dessa för varandra?
 
Sv: Hjälp, han skäller massor när jag inte är hemma!

Nu har testat att lämna honom kort stunder som jag har utökat. Det har funkar bra, har suttit utanför dörren och inget skällande har förekommit! Men han har varit väldigt stressad när jag kommit hem och flåsat och behövt dricka vatten. Han har även alltid stått vid dörren när jag kommit in, tror han står där hela tiden. Som längst har han lämnats 40 min nu, utan skällande. Tror ni hans stress kommer avta? Att han slutar stå vid dörren och väntar? Godis och sånt bryr han sig inte om ifalla han märker att jag ska gå iväg.

Jag ska testa att ha en kompis tik hos mig på dagarna så han får sällskap, hoppas det ska hjälpa honom. Är det någon som har nått bra tips på hur vi ska presentera dessa för varandra?

Grisöron, grisknorrar och märgben äter min hund när han är ensam hemma. Men torrfoder och vanliga ben rör han inte. Kanske värt att testa?

Bästa sättet att introducera dem är att gå en lååång promenad på neutral mark, gärna där de kan få springa lösa och nosa som de vill utan att ni behöver oroa er för att möta andra hundar. Om ni går till en rastgård - tänk på att ni som ägare inte bara ska stå stilla utan fortsätt att röra på er, gå runt längs staketet eller liknande i början för att ingen av hundarna ska "vakta" er eller ta skydd hos er och behöva försvara sig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 203
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
21
· Visningar
3 307
Senast: ls2023
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 200
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
1 932
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp