Bukefalos 28 år!

Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Jag känner igen ditt problem (tyvärr!). Har själv ett extremt lättfött halvblodssto. Hon är - precis som Axel skriver - fet och bukig, inte mager och bukig. M a o - hon behöver definitivt inte mer protein.
Pga en mindre skada så kan hon inte ridas mer än i lättare motionsridning. Vilket är synd, för jag märker annars att ridning/motion är det enda sättet att banta henne. Jag kan inte dra ner mer på grovfodret (ger ensilage med 68% TS), och det hjälper inte att öka proteingivan (tro mig - jag har testat - hon blev ännu rultigare).

Motion är det enda som ger synlig effekt. Eftersom min häst inte kan gå i någon "tuffare" ridning så försöker jag göra passen längre istället. Jag ser en märkbar skillnad de veckor jag slarvar med motionen - blir några extrakilon runt magen direkt!
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Härligt med en som har samma problem :p:crazy: Antar att han inte kommer att bli smalare förrän boxarna är klara, grovfodret är bytt (går ej) och han är igång efter skadan (Om den inte börjar spöka igen, hoppas, hoppas). Magmusklerna behöver växa till sig ordentligt, men det kommer väl..
Jag har också sett ett tydlig mönster mellan de veckor han går mer och de veckor han bara får gå i hagen (visserligen är vinterhagen på 1,5 Ha, kuperad terräng. De rör sig mkt.) Men just nu kan han inte gå några hårdare pass.
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Det är ju en sak att vara smal o bukig- en annan att vara fet o dito:crazy:
Den behöver inget mer protein- om den ska banta.
Tror du uppskattar vikten rätt. min 167 cm med hög manke väger 630- ngt välmående:angel:

Nåja, lite trivselvikt kan de få ha bara de inte lider :D.

Vet det där trasslet med en jättehungrig lättfödd o en ranglåg som behöver mer mat. Då ordnar det sig nog när du får bort honom från matbordet;)

Buken trimmar du till med att sätta bukmuskler på honom. Rid ordentligt.

Man kan se skillnad på före o efter pass.

Precis han är ju redan fet och bukig och får ordentlig med protein, skulle jag ge mer tror jag bara det skulle bli fett eftersom behovet är täckt. (Bör då vara det med den givan smrp han får i nuläget, känns nästan omöjligt att hans bukighet kan ha och göra med proteinbrist. Men man vet ju aldrig) Håller med om att man kan se en skillnad på före och efter ett pass! Han behöver mer bukmuskler, stod pga skada 5 mån = inga muskler.. Dock kan han inte ridas hårt än, men tömkör mkt över bommar för att bygga rygg och bukmuskler. Några andra tips än tömkörning??
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Började fundera på en sak, jag tycker ju att han får tillräckligt med protein, ca 800+ smrp med en kvot på 8. Men nu när jag tänker efter så brukar han vara något mindre bukig när han går på bete, fetare blir han men något mindre buk.. Beror det kanske på den höga kvoten i gräset eller på att hans mage inte innehåller samma mängd ts på samma gång som när han får mkt. grovfoder... Nånting av de två gör honom ju mera bukig.
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

Min blir mer bukig av bete- vattnet i gräset.


nä hu vad din häst är tjock:p
Om den ska hålla o ej heller få fång- så sätt fart att banta den INNAN sommaren- nu!:devil:

Jag håller efter min:D
 
Sv: Hjälp, hur banta hästen med för bra hösilage?

om den har känslig mage är det ju bra att hålla igång magen, du kan inte byta ut lite hösilage mot halm...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 262
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 632
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp