Bukefalos 28 år!

HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Marielle

Trådstartare
Jag har ett stort problem! Min 2-åriga vallack är minst sagt besvärlig när han ska tas in från hagen på eftermiddagarna. På väg ut till hagen på morgonen är han hur snäll som helst men på eftermiddagen vill han fort in och blir helstollig.

Vi har haft honom tillsammans med ett sto som själv trissar upp sig till max vid intagning men dessa har vi nu särat på så att de står ensamma - dock utan resultat. Min häst har tidigare stått på bakbenen mot oss vid ett par tillfällen och under senaste tiden har han mest velat kasta sig iväg, gjort enstaka bakuter och hoppat runt mig och varit jättestark. Jag testade då att ha kedja i munnen på honom vilket funkade bra de första dagarna, men nu har han börjat bocka konstant på invägen - även fast han inte är lika stark som innan.

Något tips på vad jag kan göra??? Har läst om att lägga kedjan över nosryggen men de är ju så känsliga där att jag är rädd att jag skulle skada honom, liksom om man lägger kedjan under käken.

Alla tips mottages tacksamt!! :)
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Personligen har jag kedjan under hakan, om kedja är nödvändigt. Blir nog större skador i munnen (fysiska som psykiska - vad blir hästens inställning till bett?) av kedjan än under hakan/över nosryggen.

Själv har jag lett ett testande 2-årigt, stort, sto med vanlig grimma och longerlina. Hon hade för vana att knuffa omkull människan som ledde henne och sticka, hjälpte inte det så bockade hon och sparkade efter en.

Första gången hon testade med mig på väg in från hagen så ställde hon sig rakt upp och slog efter mig, tack vare longerlinan kunde jag hålla henne och ryckte i linan en gång så hon kom ner på alla fyra. Efter det försökte hon aldrig med några dumheter med mig, hon kom ju ingenstans ändå.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

hellre kejda över nosryggen än i munnen :/ de är mycket mer känsliga i munnen och lättare att skada med kedjan där.

vid extremt bråkiga hästar så har jag alltid långt grimmskaft/longerlina, dressyr spö med knoppen uppåt(att knacka till på nosryggen om den försöker gå över mig.) sen såklart hjälm, väst och bra handskar.

brusar hästen upp sig, stanna, backa, snurra åt båda hållen, stanna och gå sen bestämt fram igen. upprepa så många gånger det behövs. snurrar man bara så tar hästen det snart i system att snurra runt dig och det blir mycket jobbigare (lärt av erfarenhet :/).

du ska aldrig backa bort från hästen när den börjar konstra (så länge det inte blir för farligt såklart), börjar den lyfta fram ska du snabbt som attan dra till i grimmskaftet och backa den, hästen ska flytta sig för dig. annars får den övertaget. backar du och låter den stegra sig och hålla på så får hästen som den vill och kommer fortsätta med det.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Jag sätter 1000 kr på att han lugnar ner sig om han får gå i flock med andra 2åringar, valacker, och någon/några äldre hästar som visar var skåpet ska stå.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Ta dig lite tid och gör så här, så fort han inte går ordentligt gå tillbaka till hagen och sedan står du där en stund. Prova igen, och så snart han börjar gör du samma sak. Till slut försår han att han kommer inte in alls om han håller på. Fungerade utmärkt på min hingst som stollade sig så fort han kom in istallet och såg stona, det var barta att ut igen, fösta gången fick jag gå ut och in 4 gånger, det blev mindre och mindre tjut och stolleri för varje gång, sista gången var det bara ett litet pip :) men ut igen bara. Är faktiskt jättekul och se dras snopna miner när man går tillbaka igen hi hi. Man slipper bråka också, bara gå fram och tillbaka några gånger.

Skriv gärna hur det gick
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Hästen behöver sällskap! Ingen unghäst ska behöva gå ensam, helst i flock med jämnåriga. Hästen är understimulerad, och då får man de här typerna av problem. Lös problemet istället för att döva symtomen (med våld).
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Vet ju nu inte hur fodringsrutinen hos er, men vi fick betydligt lugnare hästar när vi ändrade den. Förr var maten inlagd till alla hästarna när de kom in från hagen. När detta ändrades, och fodringen istället skedde efter att de kommit in på sina platser, och de insåg att det inte låg mat i boxarna när de kom in, så lugnade de snabbt ner sej.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

När jag leder med kedja ser jag till att grimman sitter perfekt (dvs inte för långt ner). Om kedjan är lång trär jag kedjan så att den både löper över nosen och längs med högra sidstycket och så knäpper jag den i ringen till nackstycket. Då kan den inte slacka utan ligger där den känns men inte kan knäcka nosen eller glida ner. Dessutom gör kedjan längs högra nackstycket att det blir lättare att böja huvudet mot mig. Jag skulle aldrig stoppa kedjan i munnen. Jag vill också att kedjan ska ha ett tillräckligt långt grimskaft, som är skönt att hålla i.

En häst som busar och inte går snällt in får jobba i stället. Jag driver den runt mig på en liten volt så att den går med bakdelen utanför framdelen. Jag ser till att den inte kan tränga med bogen. Ett dressyrspö är bra att ha med sig, inte för att slå hästen men för att driva bakdelen på volten och för att trycka ut bogen med knoppen. Går man inte snällt rakt fram får man gå undan med bakdelen på den lilla volten. Det går inte att bocka eller stegra samtidigt som man flyttar bakdelen i sidled. Jobbigt är det också.

Jättenoga att det är jag som flyttar hästen, inte hästen som flyttar mig. Också noga att hålla sig cool.

När man går snällt på den lilla volten och flyttar sin bakdel får man beröm, och belöningen att få gå närmare stallet. Så fort det blir bus är det flytta bakdelen igen.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Tack för era kommentarer!

Han har gått i flock fram tills han skulle bli 2 och efter det gått med en ungponny samt ett gammalt sto. Efter betet fick han gå med enbart stoet (då vi inte kunde låna ponnyn mer) och nyligen har vi alltså låtit honom stå själv. Han ska snart ridas in (han blir alltså 3 nästa år) och ska börja aktiveras även på andra sätt, och jag är medveten om att han förmodligen har väldigt mycket överskottsenergi för tillfället. Jag väntar bara på att jag kan köra ner honom till utbildaren (hon hade fullt i stallet denna veckan) men självklart vill jag försöka komma till bukt med problemet innan dess. Eftersom han snart ska köras ner till utbildaren så är det inget alternativ att ställa honom i flock, och jag har heller inte den möjligheten där jag bor.

Vi har aldrig haft mat i krubban när de kommit in utan alltid låtit dem vänta tills alla hästar är inne.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Jag har ett stort problem! Min 2-åriga vallack är minst sagt besvärlig när han ska tas in från hagen på eftermiddagarna. På väg ut till hagen på morgonen är han hur snäll som helst men på eftermiddagen vill han fort in och blir helstollig.

Vi har haft honom tillsammans med ett sto som själv trissar upp sig till max vid intagning men dessa har vi nu särat på så att de står ensamma - dock utan resultat. Min häst har tidigare stått på bakbenen mot oss vid ett par tillfällen och under senaste tiden har han mest velat kasta sig iväg, gjort enstaka bakuter och hoppat runt mig och varit jättestark. Jag testade då att ha kedja i munnen på honom vilket funkade bra de första dagarna, men nu har han börjat bocka konstant på invägen - även fast han inte är lika stark som innan.

Något tips på vad jag kan göra??? Har läst om att lägga kedjan över nosryggen men de är ju så känsliga där att jag är rädd att jag skulle skada honom, liksom om man lägger kedjan under käken.

Alla tips mottages tacksamt!! :)

Kedja i munnen tycker jag låter grymt.
Jag håller med flera andra: hästen behöver antagligen göra av med mer energi i hagen.
Man kan också fundera på om du inte skulle lägga ner lite mer tid på att hantera och leda hästen, till olika ställen så hästen inte "vet" att man ska in för att man hämtas ur hagen.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Tack för era kommentarer!

Han har gått i flock fram tills han skulle bli 2 och efter det gått med en ungponny samt ett gammalt sto. Efter betet fick han gå med enbart stoet (då vi inte kunde låna ponnyn mer) och nyligen har vi alltså låtit honom stå själv. Han ska snart ridas in (han blir alltså 3 nästa år) och ska börja aktiveras även på andra sätt, och jag är medveten om att han förmodligen har väldigt mycket överskottsenergi för tillfället. Jag väntar bara på att jag kan köra ner honom till utbildaren (hon hade fullt i stallet denna veckan) men självklart vill jag försöka komma till bukt med problemet innan dess. Eftersom han snart ska köras ner till utbildaren så är det inget alternativ att ställa honom i flock, och jag har heller inte den möjligheten där jag bor.

Vi har aldrig haft mat i krubban när de kommit in utan alltid låtit dem vänta tills alla hästar är inne.

Jag själv rider in/utbildar andras hästar (dock islandshästar) och med unghästar föredrar jag iallafall att de är så lite hanterade så möjligt. Har hästen varit bråkig med ägaren vill jag hellre att den får gå i flock och bara vara tills jag tar över. Är så mycket som kan gå snett med unghästar och de tar åt sig ALLT, både dåliga och bra saker... Hellre en ohanterad häst än en häst som hunnit få olater.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Kedja i munnen kan säkerligen vara grymt om man inte vet hur man använder det. Jag är van sedan flera år tillbaka att använda det på hingsten hemma, som då går som en hund utan att jag ens behöver ta i det. Jag skulle aldrig få för mig att rycka i munnen eller liknande, absolut inte. Sedan svarar ju olika hästar på olika saker på olika vis, och min häst verkade helt enkelt inte tycka om det.

Varför jag inte har aktiverat honom så mycket det sista är pga att han har varit lite ofräsch i kroppen och blivit genomgången av kiropraktor och då har jag inte velat göra något med honom utan bara låtit honom ta det lugnt eftersom han kan trilskas. Nu ska jag dock ta rådet från Svea för jag tyckte detta lät som en väldigt bra metod, och träna honom även när det inte är i samband med intagning. Förstår Saraandersson som hellre vill ha en ohanterad häst än att de ska hinna få olater, men eftersom han redan har hunnit få det så vill jag hellre ta itu med problemet så fort som möjligt eftersom jag inte vet när jag kan lämna honom till utbildaren.

Idag gick han dock in hur snällt som helst efter att vi testade ett hingstbett istället, som ligger bättre i munnen. Bara att hålla tummarna för att han går lika snällt de efterföljande dagarna!
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Om det är så att han har bråttom in för att han är hungrig så kanske ni kan börja ta för vana att ge honom lite hö i hagen en stund innan han ska in. Och att han kanske inte har hö väntande i boxen utan att han får det efter en liten stund.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Tyvärr har vi ingen möjlighet att ge honom hö i hagen innan han ska in eftersom vi slutar kl 16 och får kasta oss hem för att få in hästarna innan det blir mörkt =S Men värt att tänka på om problemet kvarstår (hujeda) när det blir ljusare ute och vi inte behöver ha så bråttom in med dem.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Har hästarna fått mat i hagen under dagen?
Jag tycker problemet du beskriver är rätt vanligt vintertid och oftast handlar det om att hästarna är väldigt hungriga.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Har hästarna fått mat i hagen under dagen?
Jag tycker problemet du beskriver är rätt vanligt vintertid och oftast handlar det om att hästarna är väldigt hungriga.

Detta ser jag som ett problem i många stall hos de "stökiga" hästarna.

Oftast är de hungriga och understimulerade, dvs för små hagar och ingen hagkompis
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Men hästar tål mörker

Våra får middag vid 16-17 tiden, ute. Ibland får dom gå ute till 19. Inga problem bara det finns käk och kompisar.

Rider jag på dagen så går dom ju ute till kvällsmaten
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Alla hästarna här är ute i mörkret, ut i mörkret på morgonen och in från mörkret på kvällen.
Så jag håller verkligen med om att dom tål mörkret, varför skulle dom inte kunna vara ute när det är mörkt undrar jag?

Man skulle nog kunna knyta ihop alla 15 hästarna som står uppstallade här i samma snöre vid intag och ta dom tillsammans.
Dom släpar sig in. Äldre som unga, hingsten, stona osv.
 

Liknande trådar

A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 068
Senast: Anonym
·
Träning Min pålle har stått i box i 1 månad nu efter att ha skadat inre hovleden ordetligt. Han får gå i sjukhage som är kanske 3 boxar stor...
Svar
6
· Visningar
943
Senast: sasucatu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp