Bukefalos 28 år!

HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Tyvärr har vi ingen möjlighet att ge honom hö i hagen innan han ska in eftersom vi slutar kl 16 och får kasta oss hem för att få in hästarna innan det blir mörkt =S Men värt att tänka på om problemet kvarstår (hujeda) när det blir ljusare ute och vi inte behöver ha så bråttom in med dem.

Varför är det så bråttom att få in dem innan det blir mörkt? Det blir väl mörkt innan 16 senare under vintern dessutom?
Och det räcker antagligen med en liten hötuss att tugga på några minuter.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Men hästar tål mörker

Våra får middag vid 16-17 tiden, ute. Ibland får dom gå ute till 19. Inga problem bara det finns käk och kompisar.

Rider jag på dagen så går dom ju ute till kvällsmaten

Ja, och tänk alla hästar på lösdrift :idea:
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Halvt KL

Det här med hästar och fodringar är en rätt så vital grej som jag inte tror alla kanske är medvetna om. Man har mätt stressnivåerna på hästar i samband med att vänta på sin tur att bli fodrad, och det konstaterades att samtliga hästar blev markant stressade, även de som inte uppvisade så mycket utåt. En vanlig fodring inne på stall i ett stall med tex 20 hästar, är alltså ett markant stressmoment eftersom det tar tid innan alla hästarn har fått mat.

Lägg till den situation som kom upp tidigare i tråden, om hästarna ute är extremt hungriga. Och sen parat med att de kanske har tråkigt, går i en liten hage osv. Det du får då är att insläppet blir för hästen kopplat till "dagens största belöning", i kombination med en mkt hungrig mage. Då kan det bli extremt stökigt.

Jag säger som de andra: ge hästarna hö direkt när ni kommer till stallet. Ha påsar klara innanför stalldörren och sen kan ni gå ut och ge dem en tuss. Då kan de äta och varva ner och under tiden kan man fixa klart stallet och sen ta in dem. Man ska dock samtidigt vara medveten om att man om man inför den rutinen, om man har dåligt med mat för hästen i hagen under övriga dagen, att man lätt får beteendet att så fort ngn dyker upp framåt eftermiddan börjar hästarna leva runt i väntan på att få sin mat. Men det ser jag som ett mindre problem om man nu måste välja mellan det och det scenario som beskrivs här av TS.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

KL

att hästarna är hungriga är ändå inte en ursäkt för att slippa uppföra sig. Den ska kunna traska lugnt vid min sida, den behöver inte galoppera före för att säkert få mat... det får den ändå, oavsett om det tar 10 sek eller 10 min att leda den in.

Ju mer jag stressar desto mer stressar hästen. och tvärtom. Så ju mer hästen stressar desto mer lugnt tar jag det. Om hästen har bråttom in går jag långsammare än vanligt. Ligger den på och vill gå före stannar jag och backar hästen ett steg så att jag får slakt grimskaft igen. Sedan går vi igen. Varje gång den sträcker grimskaftet och ligger på så stannar jag och hästen får backa tillbaka så den går jämte mig igen. Tar inte många repetitioner innan den går jämte utan att dra. För det lönar sig ju inte att dra, utan tvärtom tar det längre tid att komma in då.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Men för TS ÄR det ju redan ett stressmoment att det är mörkt och att hästen vill in och äta. Alltså smittar detta på en redan stressad häst. Hur kan det bli bra?
Bättre är väl då att att TS ger häst maten ute , andas ut en stund, och sedan lugnt och sansat tar itu med uppgiften.

Varför bråka i onödan? En 2 årig häst ska inte behöva vara utan hagkompisar och behöva stå å vara hungrig eller för den delen komma in bara för att det blir mörkt.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Har jag ursäktat det ? Jag har väl snarare pekat på faktorer som ev är brister i sammanhanget och kanske späder på beteendet som TS har svårt att reda ut . Det jag menar är att fokuserar man på hur djuret reagerar när det finns starka faktorer bakom som framkallar beteendet så är det väl tämligen vettigt .
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Jag håller mer eller mindre med er allihopa - visst ska hästar kunna gå ute fast det är mörkt osv. Vi har väl tyvärr skämt bort dem lite med att de nu på hösten/vintern får komma in direkt vi kommer hem när det är kallt och blött och ruggigt. Det har också att göra med att vi ju inte kan ge dem kraftfodret ute i leran (visst, hink, men vi vill inte utsätta dem för skaderisken) och ger vi dem senare blir det för tätt inpå kvällsmaten. Nåväl, i vilket fall som helst så håller jag helt klart med Ponnyryttaren_ att hästarna ska sköta sig oavsett om de är hungriga eller ej. Nu har min häst dock skött sig exemplariskt med hingstbettet i två dagar. Jag ska se några dagar till om det går fortsatt bra, annars ska jag testa att ge honom lite hö i hagen innan vi tar in honom.

Och vad gäller sällskapet så visst, idealfallet hade varit att ha honom med ett gäng andra unghästar, men nu är detta inte möjligt i mitt fall. Jag kan enbart ha honom med det gamla stoet och eftersom de triggar varandra i hagen vid intag så blir det än mer hopplöst att ta in dem plus att min häst har småskadat sig flera gånger. Detta gjorde att vi särade på dem och nu är det lugnare i själva hagen och inte har han slått/sparkat sig heller.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Såvida inte TS är väldigt mörkrädd själv så är mörkret inte ett problem och hästen blir ju inte mindre hungrig för att den får bära sig åt när hon leder den. Förmodligen har hon ju precis samma problem när det är ljust och hästen inte är svältande eftersom det inte handlar om det utan om att hästen vet att det är okej att bära sig åt när han går med henne.

Mackan; Det stod KL, nej, det har du inte. Men jag poängterar det ändå för det finns nog många andra gör.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Dessutom tror/hoppas jag att när han kommer igång och jobba hos utbildaren (och såklart även fortsatt hos mig när han kommer hem) så ska han helt klara av att gå in med enbart grimma och grimskaft utan en massa tjafs och ståhej.

Och just det, glömde nämna till Ponnyryttaren_ att jag har försökt att stanna honom med planen att backa osv enligt ditt tips, men det har varit stört omöjligt då han mer eller mindre har bockat hela vägen in och inte lyssnat på mig överhuvudtaget.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Nej faktum är att han kan bete sig väldigt bra (med vissa undantag) när jag leder honom när det är ljust, och ut i hagen på morgonen så är han en ängel :) Men det handlar helt klart om att han behöver uppfostras eftersom han kan få för sig att trilskas lite när som - om än inte lika mycket som på eftermiddagen när han ska in från hagen och få mat då.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Men hur ser matfrågan ut under dagen i hagen då ?
Att måsta ta in enbart primärt för att ge kraftfoder låter ganska förlegat . Såvida han inte får kilohinkvis går det ju ypperligt att bara ge kraft en eller två gånger om dan . Är det mindre givor finns inga hinder att två tillfällen blir tätt inpå . För ni kvällar väl inte kl 18 ?
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

De får kraftfoder tidigt på morgonen och när vi släpper ut dem vid kl 7 så får de mycket hö så de ska klara sig en bra stund under dagen. Sen får de kraftfoder och hö vid insläpp strax efter kl 16 och så ger vi kvällsmaten mellan kl 20-21.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Jag tror att det vore klokt att se över foderrutinerna.
Lunchhö eller slowfeeding nät.
Jag hade nog fodrat en del av em-höet ute och sedan resten inne.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

De får kraftfoder tidigt på morgonen och när vi släpper ut dem vid kl 7 så får de mycket hö så de ska klara sig en bra stund under dagen. Sen får de kraftfoder och hö vid insläpp strax efter kl 16 och så ger vi kvällsmaten mellan kl 20-21.


Hur länge är "en bra stund" då - Tre timmar? Sju timmar?



Allmän reflektion
Jag tänker generellt att hästar givetvis ska uppföra sig, men man behöver ju inte provocera fram en massa stressbeteenden medvetet - genom ex brist på mat i långa perioder. (om det nu är problemet ovan)

Samma ex med hästar som står ensamma i små rutor, eller inte motioneras tillräckligt. Ja, då får de lätt en massa oönskade beteenden som resultat. Det ska man inte enbart skylla hästen för. Den är bara ett djur. Var ska all frustration ta vägen liksom...

I mitt fd stall stod en liten travare som inte reds, det var brister i hantering, fodringsrutiner, etc. Denna hade dessutom problem med hovarna som inte åtgärdades. Den började en vinter ställa sig på bakbenen till och från hage. Även om jag inte kunde förändra situationen för hästen, så tänker jag inte få två framhovar i huvudet. :devil: Så jag ledde med kedja om näsan, och ryckte ned den på alla fyra hovar vid flera tillfällen. Krass omedelbar problemlösning.

Den blev dock snabbt bättre när den fick komma på bete, och fick ny fodervärd som fixade hovarna. Inte helt oväntat. :mad:
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Allmänt så tycker jag att två-åringar är lite stökiga.
Det bästa är om man har äldre hästar som kan "hjälpa till" i uppfostran.

Men alla kanske inte har den möjligheten. Däremot måste givetvis en två-åring veta vem som rattar bilen och det är människan.

Eftersom jag inte har tagit några föl på flera år så är det lugnt och skönt just nu.
Alla hästar vet sin plats. Jag kan leda dom två och två eller fyra tillsammans om jag vill. Stannar jag så stannar dom också. Skönt när man nått det stadiet.
Förut har jag haft tre valacker som jag tog in alla tre tillsammans, eftersom vi var tvungna och gå över vägen. Dessa tre var då två treåringar och en två-åring. Då gäller det att dom lyssnar i alla lägen eftersom bilarna körde i 80 -90 på vägen. Jättekul när man kom hem vid sex på kvällen. Tvärmörkt, snöstorm och hästar som bara vill in. Ändå måste dom skärpa sig när man sätter på grimma och leder in, inget rus, inget stök.
Vid ett tillfälle så galopperade dom runt och skulle vara dom ballaste hästarna på hela orten. Ingen kom fram till mig, där jag stod med mina grimmor. Ledaren kom fram och sen drog han nästan skrattandes puttade på dom andra så dom skulle hänga med i skratt- galoppfesten. Jaha sa jag bara och gick tillbaka igen. Dom kom dom galopperande i väldig fart med stora ögon och en min som nästan sa förlåt. Men jag gick tillbaka till stallet och pysslade med en del andra grejer. Ibland hörde jag ett gnägg från ledaren, ett litet mjukt ynkligt gnägg.
När jag sedan hämtade dom så stod dom som tre tända ljus och stoppade huvudet i grimmorna.
Det är därför jag älskar dessa underbara varelser.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Självklart finns det saker man kan ändra på vad gäller fodring, men eftersom vi arbetar kontorstider och får ha vissa rutiner för att få ihop vardagen samtidigt som hästarna har gott hull, är blanka i pälsen och mår bra i övrigt så tycker jag det funkar bra för vår del (mer än att min häst strular såklart). Och visst är han något understimulerad för tillfället - vilket det finns flera anledningar till som jag inte hade kunnat ändra på. Men nu fungerar det ju med hingsbettet och när han blir mer aktiverad samt lärt sig att det är jag som bestämmer så är jag övertygad om att hans fasoner kommer vara som bortblåsta och vi kan leda honom utan bettet för det är absolut inte en plan att låta honom gå med detta för all framtid utan bara ett tillfälligt hjälpmedel i hans uppfostran. Som Flingtrasan säger så är två-åringar i allmänhet lite stökiga så bara han lär sig hur han ska bete sig så är jag övertygad om att det kommer att gå fint. Det äldre stoet som han gick med har dock inte hjälpt till alls med uppfostran just på det planet då hon själv hissar upp sig i hagen. Däremot är hon som ett lamm när man har kopplat på grimskaftet och ska leda in henne - för hon har lärt sig hur man beter sig när en människa leder henne.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Allmänt så tycker jag att två-åringar är lite stökiga.Det bästa är om man har äldre hästar som kan "hjälpa till" i uppfostran.

Men alla kanske inte har den möjligheten. Däremot måste givetvis en två-åring veta vem som rattar bilen och det är människan.

Eftersom jag inte har tagit några föl på flera år så är det lugnt och skönt just nu.
Alla hästar vet sin plats. Jag kan leda dom två och två eller fyra tillsammans om jag vill. Stannar jag så stannar dom också. Skönt när man nått det stadiet.
Förut har jag haft tre valacker som jag tog in alla tre tillsammans, eftersom vi var tvungna och gå över vägen. Dessa tre var då två treåringar och en två-åring. Då gäller det att dom lyssnar i alla lägen eftersom bilarna körde i 80 -90 på vägen. Jättekul när man kom hem vid sex på kvällen. Tvärmörkt, snöstorm och hästar som bara vill in. Ändå måste dom skärpa sig när man sätter på grimma och leder in, inget rus, inget stök.
Vid ett tillfälle så galopperade dom runt och skulle vara dom ballaste hästarna på hela orten. Ingen kom fram till mig, där jag stod med mina grimmor. Ledaren kom fram och sen drog han nästan skrattandes puttade på dom andra så dom skulle hänga med i skratt- galoppfesten. Jaha sa jag bara och gick tillbaka igen. Dom kom dom galopperande i väldig fart med stora ögon och en min som nästan sa förlåt. Men jag gick tillbaka till stallet och pysslade med en del andra grejer. Ibland hörde jag ett gnägg från ledaren, ett litet mjukt ynkligt gnägg.
När jag sedan hämtade dom så stod dom som tre tända ljus och stoppade huvudet i grimmorna.
Det är därför jag älskar dessa underbara varelser.

Ehh nej? Alla är individer och reagerar och agerar olika men stökiga är de inte om de har fått en bra uppfostran av andra hästar, går i stora hagar i flock, och blir hanterade efter sin ålder (och individ).

Min 2åring, som ändå är ett sto med åsikter, avlad för sport, kan man ta ihop med 2,3 eller fler hästar i grimskaft när man ska in/ut från hage.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Om ni inte har slowfeednät så tipsar jag om olika typer av foderautomat eller grund som öppnas vid lunch.

Att tvååingar generllt skulle vara extra bråkiga håller jag inte med om alls.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Jag håller med om att 2-åringar med rätt uppfostran inte är stökiga i den bemärkelsen, men de är trots allt som små barn med allt vad det innebär vilket jag gissar att Flingtrasan menade. De är ofta mer livliga än äldre hästar och de testar gärna vart gränserna går helt enkelt. Detta gäller såklart inte alla hästar – de är lika mycket individer med olika personlighet som vi människor. Min 2-åring var helt ohanterad när jag köpte honom som 1-åring – inte helt ovanligt - och sedan följde ett år då han uppförde sig exemplariskt på alla sätt och vis innan han gick in i sin trots-period där han alltså är nu. Så jag skulle heller inte vilja påstå att det handlar om hur väl och hur rätt uppfostrad hästen är från början – den kan vara hur skötsam som helst fram tills den kommer på att det går att testa gränserna. Det är så med både unghästar och små barn. Sen skulle jag aldrig leda flera hästar samtidigt, framförallt inte om någon är unghäst. Detta pga säkerheten – särskilt unghästar är oberäkneliga vill jag påstå, även fast det säkert kommer uppstå motstånd mot denna åsikt också – och jag tycker inte heller att det är ett bra mått på om hästen i fråga är uppfostrad eller ej.


Tack för tipsen om ändrade fodervanor. Jag har tagit åt mig dem.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Eh, joo.
Givetvis är alla hästar olika individer, men två årsåldern brukar oftast vara en stor kropp med ett barns åsikter. Mognaden brukar komma i etapper.
Efter att ha haft en mängd med olika unghästar, så har jag märkt att dom blir stabilare från 3 års ålder och sedan stegras detta succesivt.

Jag har haft fördelen och kunnat avla på olika typer av ston och har bla fått 4 uppfödningar av samma mamma och samma pappa.
Två ston och två hingstar. Den ena hingsten var lugnet själv och fogade sig snällt, medan den andra hade mycket mer åsikter. Av stona så är den ena mer tittig och den andra kan man göra det mesta med. Så alla är olika, precis som med människor av samma föräldrar.
Vissa hästar är skarpare än andra. Vissa kan du säga till ordentligt och dom fogar sig, medans man måste lirka och övertala med andra.

Alltför många gånger har jag sett att man uppfostrar hästar på bara ett sätt, utan att ta hänsyn till den speciella individen.

Mina hästar varken biter, sparkar, bockar, tränger någon människa.

Fick för ett par veckor sedan samtal från en köpare. Hon var helt lyrisk över hur väluppfostrad hennes häst är. Andra i stallet har hästar som manglar, tränger sig, springer på. Älskade fina häst.
 

Liknande trådar

A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 067
Senast: Anonym
·
Träning Min pålle har stått i box i 1 månad nu efter att ha skadat inre hovleden ordetligt. Han får gå i sjukhage som är kanske 3 boxar stor...
Svar
6
· Visningar
943
Senast: sasucatu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp