Bukefalos 28 år!

HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Vill bara rapportera hur det gick med försöket att snurra min häst runt mig, enligt tips från Svea. Han har ju gått snällt in från hagen med hingstbettet, men tänkte att det ändå verkade vara en bra övning eftersom han kan trilskas när jag leder honom i paddocken också. Inte alltid, men ibland, och då har det inte varit fråga om rena galenskaper utan mer att han inte velat gå framåt utan backat och så har vi masat lite innan han har gått fram igen. Tänkte nu att han skulle komma på andra tankar om jag snurrade honom på en liten volt runt mig när jag märkte att han började fundera på att bråka, och efter något varv gick framåt igen. Och det funkade kalas! I en sisådär tre minuter.. Sedan blev han förbannad och började småresa sig och bocka (Svea skrev att det inte var möjligt när de får flytta på bakbenen, men till saken hör att min häst är ganska otrolig och lyckas ofta göra det omöjliga) varpå han slog knut på sig själv och gick omkull samtidigt som han lyckades slita sig. En himla tur att han är väldigt matglad och snabbt hittade lite gräs vid kanten av paddocken, med tanke på att han fick in frambenen i tyglarna och hans matte var skräckslagen att han skulle bryta benen av sig.. Så nu får han vänta tills utbildaren kan ta itu med honom vilket dröjer ett par-tre veckor till tyvärr. Vill inte förstöra saker ytterligare som en person här på forumet framhöll, plus att jag inte vill riskera min egen säkerhet när han beter sig som han gör.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Tyglar? Gjorde du det med bett i munnen?

Bara så att det inte blir några missförstånd här: Jag avråder BESTÄMT från att använda bett på en häst som inte har lärt sig att uppföra sig när man hanterar den från marken.

Behöver man mer kontroll än vad en vanlig grimma ger finns det andra bettlösa alternativ. Jag tycker att en bra (helst iberisk med slätt, format nosjärn) kapson med ett ledrep på 4-5 meter är jättebra vid unghästträning. Kapsonen ger kontroll, men det ska mycket till för att man ska skada hästen. Ett rep på 4-5 meter ger möjlighet att låta hästen springa iväg ett par meter utan att man behöver släppa den, och om man ändå skulle tappa den är det sällan de trasslar in sig i ett rep av den längden.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Den tekniken Svea beskriver är en jag själv använder mig mycket av. Dock måste man göra den korrekt för att den ska funka.

Och det måste vara med bettlöst. Repgrimma eller kapson är att föredra om man inte tycker vanlig grimma är nog. Du kan behöva böja hästen rejält och då ta den en del. Det vill man inte göra i munnen på dem.
Och ett ledrep på runt 5 m bör man alltid ha då man handskas med problemlösning/hästar som inte är fostrade.
Just att man tappar hästen gör att den tycker det lönar sig att göra om det. Har man tyglar eller vanligt grimskaft har man inte lika mycket att spela med. Det är för kort helt enkelt. Och longerlina ger inte samma grepp.

När man gör den här snurren ska man fokusera på att få bakbenen att röra sig i sidled - hela tiden! Man måste då först böja hästen in mot sig, rejält och se till att den i kroppen inte är riktad åt rätt håll. Så man inte får hästen på sig för att bogarna är för mycket riktade in. Eller att den kan dra ut för att den inte är böjd nog. Sen flyttar man sidled bakdelen. Får man dem lätta i bak och får dem att hela tiden kliva sidled rejält så kan de inte skjuta fram eller bocka. För kraften går i sidled.
Men hästen måste vara nog böjd! Och bakfötterna får inte börja spjärna och stå still i marken eller låta bli att gå sidled. Arslet ska flyttas - rejält!
På vissa extremfall får man dra in framdelen rejält mot sig samtidigt som man rejält flyttar arslet på dem. Man stör alltså deras balans så att de inte kan fräsa iväg.
Det kräver dock timeing, känsla, snabbhet och ibland viss styrka.
Så jag tycker inte du ska ge dig på att testa själv. För varje gång du misslyckas befästs problemet mer och mer. Låt tränaren ta det istället!
När jag kallas ut till liknande fall tar jag först hästen och får den att börja bli tveksam på att den kommer lyckas. När den börjar inse att den inte kommer loss får ägaren ta över och lära sig tekniken under överseende.
Att börja försöka lära sig en teknik i sas skarpt läge är ingen bra idé. Sånt slutar ofta i skador. Jag har både gjort den tabben själv och sett det så mycket.
Att dessutom göra det själv utan instruktör är värre. Jag kan nästan garantera att det för dig är ganska stort att din häst gör som den gör. Jag tror inte du är helt lugn i situationen. Då blockas du lite mentalt och du har inte full kontroll på din kropp. En tränare kan hojta till och påminna om sånt.

Det är helt klart något som måste tas itu med! Men låt proffs göra det.
Det finns hanteringsproffs/problemlösare som kan hjälpa dig med den biten om du vill lära dig sånt själv. Men det kan bli farligt om man försöker utan att först fått det visat för sig. Och ev genomtaget lite i hästen så att du får lite enklare om hästen inte är övertygad om att du kommer förlora. För det har han ju bevisat att ni gör. Och det är livsfarligt när hästar börjar se människor som något som "ger efter", antingen i form av att de är mjuka och ger efter då man kutar över dem eller svaga och tappar en. Sånt vill man kväva i sin linda.

Men tekniken funkar! Funkar även uppsuttet på hästar som reser sig. Jag och flera andra tränare använder sig av den. Är man snabb nog själv och hinner INNAN hästarna fått fart fram eller upp så kan de inte resa sig/bocka.
Men man måste ha varit med om det ett gäng gånger innan man lär sig. Och gärna då av en expert på området.

Hoppas det löser sig med problemet hos tränaren!
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Enligt vad jag har lärt mig genom livet så har man träns på hästen/unghästen för att ha bättre kontroll på den om det inte räcker med grimma, vilket det absolut inte gör i mitt fall. Förstår dock varför ni hävdar att man ska ha bettlöst, men kapson har jag ingen erfarenhet alls av mer än att jag hört/läst att man kan skada hästen om man inte använder den rätt.

Tack för dina råd Tuaphua! Jag ska absolut inte ta tag i saken själv utan överlåta det till tränaren, men tack vare dina ord så känner jag mig åtminstone något mindre värdelös och har hopp om att jag och min häst en vacker dag ska kunna samarbeta även utanför stallet :)
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Du ska absolut inte känna dig värdelös! Och din häst är än så ung att det absolut inte behöver blivit befäst beteende.

Jag tror vi alla tappat hästar och känt oss överkörda mentalt efter något sånt. Man tar det som människa med en egen häst så personligt ofta. Man lägger så mycket emotionellt och mänskligt värde i det där. Dels att hästen drar, att man inte kan vara kompisar/partners/arbeta ihop/komma överens/etc. Men också över att man själv misslyckats i det man ville. Man blir då värdelös för att man tappar hästen iom att man mest bara hanterar sin egen. Då blir msslyckandet så mycket större än om man hanterar 10 hästar till den dagen och samma nästa och nästa..
Därför kan proffs också hålla sig kalla på ett annat sätt.
Man tar det inte personligt och har större referensramar.
Då blir man också just proffsigare, snabbare i reaktionerna och läser hästarna bättre.
Sen får man ju "träna" på fler hästar.
Dessutom rör man sig och är van vid att vara snabb och i rörelse i kroppen. Man för en kroppskontroll som är bättre än de flesta andra.
Det finns skäl till att många bra hanteringstränare och ryttare är gamla kampsportare eller dansare. De har balans, snabbhet, vighet, styrka etc..

Jag tyckte jag läste att du hade fibro. Det har jag med(och whiplash mm). Då håller man ju gärna igen lite för att skydda sin kropp. Man blir lite långsam. Det går att träna bort även med de inlärda skydden man har. Men det kräver mkt rörelse och det kräver en jäkla vilja och ork att tåla smärtan så.
Där kan jag också se ett skäl att låta tränaren ta det här nu.

Den typen av kapson Svea rekommenderar tycker jag är bäst. Jag har en från portugisiska(eller spanska?) Marjoman. Den har både ringar för tyglar(med lagom långa pinnar som ringarna sitter på) och ringar för longering/ledning. Den har brett(bredaste jag kunnat hitta), platt(ej taggar eller kanter som är inböjda) och fast nosjärn. Min har jag vadderat med fårskinn och brukar vika en benpadd dubbel och lägga mellan nos och järn. Jag är inte förtjust i järn mot hästen eg. Men så här känns det bra.
Kapsonen har ju fördelen att den verkar direkt mot nosryggen. Och nosryggen är ju direkt förbunden med nacken som sitter ihop med ryggraden. Dvs du får en böjning jämt genom nacken. I bett påverkar man dels hästen i känsliga munnen med järn. Men också så påverkar man underkäken framför allt. Den kan hästen röra i sidled och den sitter inte direkt ihop med nacken. Dvs man får inte ställning i nacken korrekt bara för att hästen böjs. Hästen kan lite grann tippa balansen och vinkla sig så käken och huvudet läggs lite på sned. Då tippas också balansen i dens kropp fel.
Kapsonen är ju eg gjord för longering och ridning och formgivning där. Men i Spanien används de friskt i hanteringen med. Dock gärna lite brutalare och gärna Serrettas med taggar. Det syns på deras nosryggar ofta att man varit lite våldsam med Seretas/kapson där man haft järnet direkt mot nosryggen och brukat rätt mkt våld.
Munnen är dock känsligare än nosryggen på hästar. Ju längre ned man har saker över nosryggen desto skarpare blir de.

I den åldern din häst är så trillar hästarna ofta omkull. Precis som barn gör. Och de är så mjuka i kroppen att det sällan blir någonting. När man sett hästar ramla omkull en del så lär man sig till slut se om det är en "mjuk" eller "hård" omkullramling. De mjuka rullar de oftast igenom och slår sig sällan. Man lär sig se när man bör bli oroligare.
Det är också som du nog nu märkt bra att lära hästen vara lös med snören på. De får då inte panik av saker kring benen eller om de kliver på det de sitter fast i. Men då måste de vara bettlösa. Man bör göra det då de är små för att undvika så mkt kraft. Men i ditt fall kan man ta en rejäl grimma och ett långt rep och släppa den i boxen.
Tunga rep trasslar de inte in sig i. Du kan rent av linda in det runt hästens ben något varv runt varje.. Det glider av. Det är om det blir knut de skadar sig. Det finns billiga rep på typ Biltema, Rusta etc.. 14 mm ca brukar ligga bäst i en kvinnohand.

Försök att inte se det som ett sånt nederlag. Att man inte kan leda sin häst är vanligare än man tror. Jag menar allvar! Det är inte helt sällan man rings ut på såna jobb. Och inte helt sälan ser jag lösa hästar på gården jag står på.

Min egen lilla skitponny är 29 år gammal och skojar ibland till det vid intag. Han vet precis vilka det går att göra det med. Han läser av med en snabbscanning av deras kroppsspråk och så gör han som din. Har man inte teknik nog att böja och flytta bakdel är man körd om man väl släppt fram honom så långt(och inte är matte).
Man får hålla honom snett bakom sig alt kunna stoppa upp. Han är förbluffande stark om han rakställer sig med sin krota och breda hals. Han har släpat åtskilliga män i sina dagar.
Vissa hästar kan man dock inte bara stoppa och rygga om de försöker passera. Då bygger man på energi och kan få dem att börja bocka iom att man i det lite grann "sätter dem på arslet" lite liknande att samla dem. Är de då i mkt energi kan det gå uppåt när de inte får gå fram. Just därför brukar sidflytten av rupan vara bättre. Då får de inte uppdämd energi iom att de rör sigoch stressen kan kommaur i form av rörelsen. Annars blir stressen över att inte få passera uppdämd i kroppen och kommer ut i explotion.

Är de så unga som din så brukar beteendet kunna tränas bort. Min var över 10 år då jag fick honom. Och jag var en skitunge. Så jag var för sen. ;)
Han hade redan tränat in det där med små ridskolebarn och andra.

Är det så att du vill lära dig sånt kan du ju kolla kring dig om det finns tränare som håller på med hanteringsproblem. Kanske har de egna hästar som redan svarar rätt som du kan få testa på, bara för att få in rörelsen.
Jag har låtit elever öva på min ponny när de haft hästar som gjort som din. Min är ju nu gammal och lite långsammare än förr. Och om de gör rätt så märker den slipade gubben det direkt. Men de får bevisa sig värda att leda honom innan han helt lämnar över till dem. Han ska lite misstänksamt upprepa sina små, små försök innan han köper att de klarar av uppgiften och han kan slappna av och bara följa. Då är han som ett lamm. Perfekt att ha såna slipade gubbar! Är jag med sliter han sig bara och går till matte som värsta scenario. Och han slår sig ju heller inte iom att han är balanserad, gammal ponny och dessutom är van att vara lös med rep. Det räcker dock med grimma på honom idag.
Jag vet fler som har såna hästar som "skolhästar" så det kan ju vara något att kolla efter.

Det kan ju finnas någon video med rumpflytten. Jag tror jag läste om någon som använde sig av den i Sverige nu i höstas i någon tidning, svensk tränare alltså. Så den verkar ju börja etablera sig även här(var väl vanligare i USA förr).
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

halv KL

Svea och Tua - jag vet inte om jag blir förvirrad av allt tal om kapsoner och serretas... Men det är väl en vanlig "kossevändning" ni talar om?

Det går ju att göra med vanlig grimma också, om man bara hinner (enklast m grimskaftet i sidoringen). Bara böj in huvudet i snett bakåt/åt sidan så åker ju hästens rumpa ut åt andra hållet, den trampar över bak, snurrar runt och stannar.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Tack Svea för dina råd och lugnande ord! Nu känner jag ännu mera hopp :)

Du har nog dock blandat ihop mig med någon annan gällande fibron. Däremot bröt jag foten i våras och fick efter det proppar i både ben och lungor så min häst fick ta det väldigt lugnt under sommaren. Innan dess gick vi både promenader i skogen och tömkörde honom och det gick alldeles galant. Efter betet hade han växt sig större och starkare både fysiskt och psykiskt och det var då problemen började. Men i mitten av december ska han alltså ner till utbildaren och jag hoppas verkligen att det blir bättre. I annat fall - vart håller du hus? Du verkar ju vara en expert på området! :)

Lager: Jag tycker alltid att det är väldigt tråkigt att läsa saker som att "det är ju bara att göra si eller så". Vissa hävdar att det "bara" är att ha ett litet spö att markera på bogen när hästen bråkar, eller att lugnt stanna och backa, eller vilket råd de än har. Tyvärr är det mycket lättare i teorin än i praktiken, och eftersom alla hästar är olika så kräver de också olika metoder. I mitt fall har jag ingen chans alls om jag enbart har grimma eftersom jag är alldeles för svag för honom. Han bryr sig heller inte om ett litet spö på bogen och det spelar tyvärr ingen roll om jag är snabb, för han är ändå starkare om jag bara har grimma, vare sig jag ska böja in huvudet eller ej. Jag tror säkert att det är en bra metod som säkert lyckas för vissa, men alltså inte för mig. Och absolut har det med min orutin att göra. Jag har erfarenhet av flera unghästar, men jag har inte stött på just det här problemet och har således inte vanan av denna metoden. (Med det inte sagt att du har fel!)
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Åh, jag tänkte inte på dig och din häst specifikt. Det var därför jag riktade mig till Svea och Tua. :)

Jag bara undrade om det är "kossevändningen" de pratar om, eller någon annan variant som jag inte känner till.

Det väl självklart att det är en sak att hantera en häst ute i verkliga världen, och en annan sak att rent teoretisk diskutera samma hantering inne på ett forum.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Ok då missförstod jag :)

Javisst är det självklart, tyvärr ser man ändå många sådana kommentarer på sådana här forum vilket som sagt är tråkigt! :)
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Mm. Jag tror att majoriteten av alla kommentarer är vänligt menade, om än inte alltid diplomatisk formulerade. :) ....och en del grejer är ju allmängiltlig juste hästhantering - exempelvis att se över fodringsrutiner om nu hästen är väldigt stressad vid insläpp/fodring. Att då inte ge sig på korrigeringar i första hand.

Men sedan kan ju inte en person via internet veta hur det funkar hos dig, hur din häst är som individ, etc. Vissa får man ta tag i mer, andra är mjukare. Dock finns det en del relativt enkla "handgrepp" som vanligen funkar på de flesta individer.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Om den är hungrig så håll inte på att härja med den vid intag.
Jag anser att man gör en Höna av en fjäder- skapar problem om man börjar överkorrigera.

de ska varken backas eller snurras i det läget. Stanna på sin höjd o sen gå eller småtrava snällt vid sidan med icke tight grimskaft. Beröm är A o 0. hur ska den annars lära sig.:mad:
hästar som straffbackas kan senare använda det vid konfrontation.

Löshoppa eller longera den, promenera i skogen - förbered den inför inridningen. kontrollerad rörelse där hästen lär sig samtidigt som den får utlopp för sin energi. Den är helt klart BARA understimulerad.

Jag är helt emot att unga hästar alltid förväntas sköta sig- trots brist av lek i lera, hunger osv. Ha lite förståelse o ge dem vad de behöver

motion o mat i första hand. disciplin kommer när hästen är mottaglig- avrastad. Välj när fighten MÅSTE tas.

Lager o flingtrasan- är helt enig med er o Mackan som tog upp den ack så viktiga mataspekten.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Lager: Kan jag iofs förstå!

Axel: Problemet kanske delvis ligger i att han är hungrig vid intag, men eftersom han gör samma sak även när det inte är i samband med mat så är det inte bara hela problemet. Som du säger - han är understimulerad. Jag kan dock inte komma ut i skogen eftersom han vägrar gå eller agerar tokstolle och vi för tillfället inte har något sällskap mer än hingsten där hemma som jag drar mig för att ta med. Jag kommer heller inte iväg till något ridhus för att löshoppa eller longera honom eftersom han konstant går över bommen vid transportering och jag väntar nu på att utbildaren ska komma och hämta honom med hästlastbil och träna med honom hemma hos sig. Jag vet, det låter helt absurt detta, men vi har helt enkelt fastnat i en ond cirkel - som jag hoppas bryts när han får miljöombyte och ett proffs tar sig an honom.

Och självklart kan man inte förvänta sig att unghästar alltid ska sköta sig, men man kan åtminstone begära att de inte härjar hela tiden och dessutom då vara farliga både för sig själv och sin omgivning.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Vägrar att gå...

hur har du tänkt dig att det ska gå att rida på den.. ute?
Det kommer inte utbildaren att lösa åt dig. Få rider ut dem.

Det är inte meningen att utbildare, hovisar ska fostra dem. det blir synd om hästen i slutändan.

du måste ju fostra den att den ska följa med dig.
Ett par tre dagar o det är löst om du är konsekvent.

Så sätt fart! sätt på hjälm o handskar samt spö o beröm den. Den kommer sen att vilja gå ut med dig- KUUUL:banana:
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

halv KL

Svea och Tua - jag vet inte om jag blir förvirrad av allt tal om kapsoner och serretas... Men det är väl en vanlig "kossevändning" ni talar om?

Det går ju att göra med vanlig grimma också, om man bara hinner (enklast m grimskaftet i sidoringen). Bara böj in huvudet i snett bakåt/åt sidan så åker ju hästens rumpa ut åt andra hållet, den trampar över bak, snurrar runt och stannar.

Jag vet inte riktigt vad en "kossevändning" är, men jag tror att detta är aningen mer sofistikerat. En "hästvändning" kanske.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

halv KL

Svea och Tua - jag vet inte om jag blir förvirrad av allt tal om kapsoner och serretas... Men det är väl en vanlig "kossevändning" ni talar om?

Det går ju att göra med vanlig grimma också, om man bara hinner (enklast m grimskaftet i sidoringen). Bara böj in huvudet i snett bakåt/åt sidan så åker ju hästens rumpa ut åt andra hållet, den trampar över bak, snurrar runt och stannar.
:bow:Jag har alltid grimskaftet där för att få hästen att vända huvudet mot mig om den börjar att dra- får kontakt igen. Du har inte en suck om hästen drar iväg i vanliga ringen.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Axel: Jag har redan från början haft en plan med min häst, och är medveten om vad det innebär att ha unghäst. Vi tömkörde honom som sagt i skogen innan jag bröt foten och vi tog promenader, då med en liten ponny som sällskap. Allt gick galant, inga problem med någonting alls. Efter sommarbetet var ponnyn tvungen att åka hem till sin ägare och jag brydde mig inte om att skaffa ett subsitut då min häst snart skulle till utbildaren. Efter det har planen varit att min häst ska stallas upp på ett stall nära ridskolan i stan, där jag har tillgång till ridhus samt sällskap i skogen.

Och rent allmänt kan man tycka att det är ägaren som ska fostra sin häst, men när vi nu har hamnat i en ond cirkel så måste denna brytas och då tar jag hjälp av ett proffs för att det ska bli gjort på rätt sätt. Jag kan sedan få tips och råd från henne och förhoppningsvis löser vi problemet så att jag sedan kan hantera min häst i den grundläggande hanteringen. (Obs. I stallet är han en ängel, jag menar här att leda honom in och ut från hagen samt inom fyra väggar/staket.) I mitt fallet anser jag att det vore rent av dumdristigt att ge sig ut i skogen när jag inte har kontroll över honom och han inte respekterar mig som ledare. Så jag står fast vid mitt beslut att låta utbildaren hjälpa mig med fostringen dels då hon har större expertis och dels för att hon kan aktivera honom mer än vad jag kan i nuläget då jag inte kan transportera honom någonstans.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Ja ja. Men inte ens det fungerar ju. Då måste man TRÄNA!

Jag kan tycka att du redan gjorde tokigt i våras när den var beroende av annan häst- ponnyn.
Det är du o hästen som ska bonda. Du är läraren. visst kan man ta med sällskap ngn gång, men inte alltid.

du får väl ha den ute mkt mer om den inte får mer stimulans än in o utsläpp o sen gå ensam. Den lilla utevistelsen är mer lagom för en vuxen häst som tränas dagligen. Klart att den får överskottsenergi o testar matte o märker att den kan hålla på.

hästar är inte dumma. oavsett om tränaren kommer att få den på normal köl, så kommer den att känna igen dig o rutinerna när den kommer hem igen. Same procedure as last year..... Be ngn hjälpa dig NU o hemma innan den befäster betéendet. Ouppfostade unghästar är sämre än ej hanterade hästar.

När ska den iväg?
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Jag vet inte riktigt vad en "kossevändning" är, men jag tror att detta är aningen mer sofistikerat. En "hästvändning" kanske.


Vet inte hur utbrett själva uttrycket är... :p Jag tyckte bara att beskrivningen, dock minus metallkapson el liknande, låter väldigt likt.

Har du grimskaftet i sidoringen på grimman så får du kraft, du behöver inte rycka tag utan kan bara kliva ut åt sidan, vrida nacken och sedan låta hästen dra runt sig själv så att säga.

Jag har dock aldrig sett den varianten utföras med någon annan utrustning än grimma och grimskaft...
 

Liknande trådar

A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 068
Senast: Anonym
·
Träning Min pålle har stått i box i 1 månad nu efter att ha skadat inre hovleden ordetligt. Han får gå i sjukhage som är kanske 3 boxar stor...
Svar
6
· Visningar
943
Senast: sasucatu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp