Bukefalos 28 år!

HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

:bow:Jag har alltid grimskaftet där för att få hästen att vända huvudet mot mig om den börjar att dra- får kontakt igen. Du har inte en suck om hästen drar iväg i vanliga ringen.


Nä precis - den kan bara spänna musklerna och tjonga iväg om något inte passar.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Där var jag nog otydlig. Jag hade inte med sällskap varje gång, och aldrig när han tömkördes.

Självklart tror jag inte att tränaren kommer få honom hanterbar och problemet sedan kommer vara löst när han kommer hem igen - jag är inte dum jag heller. Det jag menar är att tränaren kan lära mig hur jag ska göra och agera när han trilskas, och då kommer jag ha mycket bättre förutsättningar att lyckas även hemma på gården. Om jag fortsätter träna för mig själv nu så kommer problemet bara bli ännu större och det är min fasta övertygelse. Min häst ska iväg till tränaren om ett par veckor. Om det av någon anledning skulle dröja längre tid än så ska jag titta efter någon som kan komma hem till gården för att hjälpa mig.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Och just det, gällande utevistelsen. Visst skulle han kunna få mer timmar ute i hagen än de 10 han redan har, men han skulle inte röra sig mer för det då han alltid har varit en väldigt stillastående häst ute i hagen - med sällskap eller ej.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

två v= minst 14 ggr intag. det kan göra stor skillnad om du inte sätter stopp NU.

Har du tidigare vana av unghästar? Då borde du veta hur viktigt det är att mota Olle i grind på en gång. De är precis som med barn. Ungar som får göra som de vill när de är små blir ofta ännu jobbigare som ungdomar. Sätt gränser!

Man behöver inte träna, men när ohyfs dyker upp så tar man tag i det omedelbums.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Man behöver inte träna, men när ohyfs dyker upp så tar man tag i det omedelbums.

Nu har jag inte läst hela tråden, men reagerade när jag läste TS första inlägg.
Att låta en häst stå i hage utan mat, och vara så hungrig när den ska ledas in så den kokar i huvudet är ju fullständigt galet.
Ett stort grundfel.
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

MEN... som jag sagt tidigare - intagen går bra nu med hingstbett. Med det inte sagt att problemet är löst, han ska såklart kunna ledas utan detta, men samtidigt tar han ju just inte chansen att göra som han vill vilket alltså är positivt.

Jag och mina föräldrar har mångårig erfarenhet av unghästar både genom att jag tagit fram en ponny från unga år samt att vi fött upp egna hästar så jag håller självklart med dig.

Jag ska ändra foderrutinerna med en gång.


Tack alla för er feedback om jag inte nämnt det tidigare!
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Ha den ute längre oxå. Hästar kan klockan o börjar göra tempertantrums om de inte får som de vill- komma in. Ge mer mat o....låt den göra av med lite energi:idea:
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

Men det är ju inte konstigt att han är stillastående när han går ensam, det är en unghästDu måste fixa bra sällskap!
 
Sv: HJÄLP!! Hur leda bångstyrig häst??

hellre kejda över nosryggen än i munnen :/ de är mycket mer känsliga i munnen och lättare att skada med kedjan där.

vid extremt bråkiga hästar så har jag alltid långt grimmskaft/longerlina, dressyr spö med knoppen uppåt(att knacka till på nosryggen om den försöker gå över mig.) sen såklart hjälm, väst och bra handskar.

brusar hästen upp sig, stanna, backa, snurra åt båda hållen, stanna och gå sen bestämt fram igen. upprepa så många gånger det behövs. snurrar man bara så tar hästen det snart i system att snurra runt dig och det blir mycket jobbigare (lärt av erfarenhet :/).

du ska aldrig backa bort från hästen när den börjar konstra (så länge det inte blir för farligt såklart), börjar den lyfta fram ska du snabbt som attan dra till i grimmskaftet och backa den, hästen ska flytta sig för dig. annars får den övertaget. backar du och låter den stegra sig och hålla på så får hästen som den vill och kommer fortsätta med det.

Vilken klok människa som även tar på sig väst! :bow::bow:
 

Liknande trådar

A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 068
Senast: Anonym
·
Träning Min pålle har stått i box i 1 månad nu efter att ha skadat inre hovleden ordetligt. Han får gå i sjukhage som är kanske 3 boxar stor...
Svar
6
· Visningar
943
Senast: sasucatu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp