Bukefalos 28 år!

Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

KL: visst önskar man ibland att folk läste mer än första inlägget innan de svarar i en lång tråd?:angel:
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Väldigt ofta! :cool:

KL*

Nu står han hemma i mitt stall och äter hö, en väldigt trevlig kille vad han visat än så länge i allafall. :)
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Visst kan även duktigt folk missa saker så det är verkligen inte fel att dubbelkolla när man tycker det finns skäl för det. Frågan är hur länge det är meningsfullt att hålla på, om man nu anser sig ha frågat "rätt" person/er redan? Man kan hålla på med nya undersökningar i oändlighet men någonstan måste man sätta punkt.

Jag önskar TS och pålle all lycka och hoppas han ska finna sig väl till rätta i nya hemmet. Det verkar ju som att ni hittat en fantastiskt bra lösning!
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Lycka till med den nya bekantskapen! Jag är full av beundran för det fantastiska arbete du gör!:)
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Precis läst tråden. Önskar dig lycka till med lilla pållen :)
Hade varit jätte roligt att läsa om hur det går :)

Till ts vill jag bara säga att jag tycker du gjort rätt. Det ska vara roligt att ha häst.

Visst man kan välja att röntga som vissa skrivit här i tråden.
Och det är nog ingen dum tanke i säg. men men..

Jag tycker jag ändå att du gjort ett bra val, du har ju sålt han till någon som vet hela historien (specifikt eftersom h*n kan läsa tråden :D) som känner att h*n har tid o lust att jobba med hästen.

Lycka till iaf! Och som sagt hade varit jätte roligt att kunna läsa hur det gått och om nya tänk osv för det lär man säg massa på :)
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Svarar alla! :)

Tack för snälla ord! För er som är nyfikna så går det bra att följa honom vidare via bloggen på min hemsida.

Jag tycker att vi släpper den här tråden nu då den spårade ur fullständigt i sitt hackande på TS.

/Nixehen
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Nordsvenskar är ofta idealiska skogsmullehästar - däremot inte kallblodstravaren. Det är två olika raser med två olika stamböcker. Jag kan inte sluta förundras över att folk tror att nordsvensk och kallblodstravare är samma sak.

Jag tror också att största anledningen till att de inte passar sig till någon egentligen är deras träning på travet, inte generna.
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Jag håller med, vi lägger ner nu. Jag ska med spänning följa hur det går för er! Ha det fint! :)
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Nähä?:confused:

Hade jag ingen aaaning om.:rofl:


Kallblodstravarna är avlade för kapplöpning, men de har fortfarande huvudet hos ursprungsrasen nordsvensk. Dessa är kallblod och temperamentet är arbetsmyror över lag. Avlade för att dra hela dagen.Energiska.
Inte såsa runt en halvtimme då och då.
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Nähä?:confused:

Hade jag ingen aaaning om.:rofl:


Kallblodstravarna är avlade för kapplöpning, men de har fortfarande huvudet hos ursprungsrasen nordsvensk. Dessa är kallblod och temperamentet är arbetsmyror över lag. Avlade för att dra hela dagen.Energiska.
Inte såsa runt en halvtimme då och då.

Vet inte om det är så mycket att skratta åt, 99 procent av alla jag möter vet inte det. Inte heller veterinärerna här i kring som pratar om att min häst skulle vara en nordsvensk travare, vilket ju är fel benämning.

Jag vet inte alls om jag håller med dig i att kallblodstravaren skulle ha huvudet hos nordsvensken - alla nordsvenskar och kallblodstravare jag mött skiljer sig väldigt mycket åt temperamentsmässigt. Att de båda behöver arbeta, visst, men det behöver ju alla hästar. Jag har mött både energiska och väldigt slöa nordvenska hästar och kallblodstravare, och vissa passar sig väldigt bra som skogsmullehästar. Vet inte vad du menar med skogsmullehästar men jag tycker inte "såsa runt en halvtimme då och då" är någon ridning alls, enligt mig ska även en skogsmullehäst ridas flertalet timmar i veckan.
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Håller helt med Tokmaja m.fl. Du ska inte ha något dåligt samvete alls om du väljer att ta bort denna häst. Du har gjort så gott du kunnat för att den ska fungera med utrustning, sadlar, träning o.s.v. Vi har själva tvingats ge upp med en häst med kissing spines. Vi åkte i skytteltrafik till klinik för utredning och behandling under ett års tid. Hästen fungerade en kort period efter behandling av ryggen men problemen kom tillbaka. Veterinären gav upp innan vi gjorde det. Det var en fin häst med mycket utstrålning men vi hade inte möjlighet att ha en häst vi inte kunde använda till annat än att titta på och hon skulle inte må bra av att bara gå i hagen. Problemen med denna häst förtog glädjen med den som fungerade. Nu travar hon på de evigt gröna ängarna och vi känner att vi gjorde rätt...
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

om det skulle vara så att du inte orkar med honom och inte vill sälja honom så kan du ju ha honom som en pensionärs häst? han kan väl leva i de stora hagarna? han behöver väl itne avlivas fför det.
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Då hade jag ingen möjlighet att göra så tyvärr. Det har jag egentligen inte nu heller men kommer göra det ändå. Han kommer att komma hem till mig igen.
Tjejen som köpte honom av Nixehen fick tyvärr uppleva alla de sidorna jag förklarat tidigare väldigt snart. En alldeles underbar och förstående tjej som älskar hästen lika mycket som jag!

Tyvärr råkade han i händerna på någon som(vad det verkar som)
bara ville tjäna pengar på honom. Mitt fel.
Jag är väldigt glad över att den personen som köpte honom gjorde det, och att jag fick ha kontakt med henne. Så han kommer som sagt hem till mig igen och ska nu få gå, sen får vi se hur det blir.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 473
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp