Bukefalos 28 år!

Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Tack :bow:

Jag tror inte jag skulle kunna rida ut på honom med barnen utan risk, vilket medför att en annan sitter på spänn hela tiden och resten av historien kan vi =)

Jag tycker inte att det är värt pengarna längre, jag har slängt ut åtskilliga tusenlappar på vet, utrustning och tränare, specialfoder som ska vara lugnande och fan vet vad.

Det är nog bara bita i det sura och inse att han förmodligen är sönderstressad.
Han har aldrig visat någon hälta och läste nu på lite mer om KS och mina misstankar är nu borta..
Då misstanke funnits om ryggont så har jag utsatt honom för saker man inte ska göra, allt för att få en reaktion. Men inget. Allt kommer när man rider. Inte alltid, oftast går han bra på bana, men så fort man kommer ut i skogen så är det kört, kör en bil förbi och man inte är beredd kan han dra, (startbil!?)
Hopplöst fall :(
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

tråkigt.....:(

men va ska man göra då? om man känner att man gjort det som står i ens makt och orken tar slut?
hur mycket man än älskar djuret, så måste man inse sanningen och tänka lite rationellt.....

uscha, lycka till, hur du än väljer.
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Det är ju så..
Han är en dyr prydnad i hagen :(

det ska iaf ordna sig så han får det bra =)
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Min VBL-kille var också stressad efter travet, men detta är under kontroll nu.
Som någon skrev, en del klarar man ut efteråt, en del inte.
Har själv varit med om en som var stressad mentalt, alltid, efter travbanan.
Låter lite som dina problem.
Dem valde att ta bort henne, mycket för att förhindra vandringspokal-resan
men även för att det inte var säkert att hålla på med henne.

Jag tycker du gör rätt i att låta hästen få somna in - du har ju verkligen försökt allt!
Lycka till - massor med styrkekramar till dig!
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Jag tycker absolut inte att du gör fel i att ta bort hästen istället för att sälja den men däremot tycker jag du ska ge den en ärlig chans. Visst att du har tragglat i 4.5 år men du har inte gjort det mest grundläggande man gör först när en häst inte fungerar. Man kollar så den inte har ont någonstans.

Vet antalet hästar som mått mycket bättre och ändrat beteende totalt när man hittat olika problem i kroppen. Så jag tycker du ska börja i den änden innan du ger upp totalt. Vem vet det kanske kan bli världens härligaste häst.
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Att ha häst ska vara roligt. Tar man sig an stora projekt, som din häst faktiskt är, ska man känna att det är det man vill hålla på med och att man har tiden till det. Nu har du kämpat i många år med den här hästen, du har fått barn och är gravid igen. Jag tycker faktiskt att du redan har gett din häst en ärlig chans, men det funkade ändå inte.

Som mamma blir man oftast mer rädd om sig. Trygghet blir viktigt. Och du ser framför dig hur du ska rida ut med dina barn på mysiga turer i skogen.

Jag hade, om jag varit du, på allvar övervägt att avliva hästen. Han mår uppenbart inte bra eftersom han är så stressad nästan hela tiden. Att sälja en före detta travare till ett gott och varaktigt hem är ofta en chansning men har hästen den här problematiken så blir det nog nästan ett evighetsgöra att hitta ett sådant.

Känn efter i ditt hjärta, jag tror att du redan vet vad som blir det bästa för din häst. Lycka till med beslutet.
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Visst att du har tragglat i 4.5 år men du har inte gjort det mest grundläggande man gör först när en häst inte fungerar. Man kollar så den inte har ont någonstans.

Men det har ju TS nämnt på flera ställen att hon har gjort.

TS --> Jag tycker du tänker rätt. Du har lagt ner så mycket tid och pengar du kunnat utan resultat, och helt enkelt för att förhindra att denna häst får vandra från hem till hem är det snällaste att låta den somna in. Visst finns det massor av bra hem där han KAN hamna, men problemet är att hitta dem.
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Jag tror mkt väl det kan handla om "bara" psyket, som inte är så värst bara! Jag har nu haft min travare i 1,5 år.. ingen har fått han att funka. proffs tränare och allt var det var.. De tog mig mer än ett år innan jag kunde sitta upp på honom, de tog min många månader innan jag kunde ha honom utan en annan häst i stallet, jag har gått i skogen OTALIGA ggr, utan att sitta upp. Jag såg att du skrev efter du fått barn att du hade blåsor i handen m.m.... STOP! då har de gått alldelles för långt och hästen har inte varit redo att sitta upp över huvud taget. Du kanske kan sitta upp på den hästen om ett år, med hårt arbete att bara få han att vara trygg med situationen med ryttare på ryggen, (om han nu VERKLIGEN är hur bra som helt i all annan hantering).

Min häst som jag nu rehabiliterat i 1,5 år går hur fint som helst i trav, lång tygel, kan samla sig och har börjat galopp, men där får jag nu gå ett steg tillbaka och återgå till galopparbete i enbart longering, för han blev just stressad igen. små små pytte pytte steg och mkt beröm och godis, och viktigaste av allt, tappa inte humöret de minsta, de känner sådana känsliga hästar av på en gång!

Jag tror du kan fixa det, hitta en bra tränare, som inte är för dominant och pressar djuren så kan de nog gå... (om han inte har ont i ryggen som du kanske tror)...
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Jag förstår att det är jobbigt, och hellre avliva än att sälja vidare en sån häst. Men jag förstår inte hur man kan hålla på med en sån häst i fyra år utan att kolla upp den noggrannare faktiskt. Det finns massor av ryggproblem, inte bara kissing spines. Och de allra flesta går att lösa med tex kotknackare, massage osv. Den kan lika gärna vara knäpp. Men jag hade inte kunnat leva med att inte veta helt enkelt.
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Vi började ju om med honom när jag köpte honom. Under hela min grav och månader efter reds han inte utan NH tränades,promenerades och longerades.

Det jag inte förklarat som jag nu kommer göra, är att han är ingen känslig häst.
Tvärtom är han en hård nöt att knäcka.
Du kan göra i princip vad du vill med honom när han står på backen.
Pipplar du med honom tar han över och kör över dig bokstavligt talat.
Det har gått åt många timmar med "join in" och "follow up" för att få en så bra relation med honom som jag har idag.
Åtskilliga promenader med "Dooleygrimma" för att kunna gå med honom.
För han gick med alla, spelade ingen roll vem det var.
Han visade noll respekt genom att han ibland rent ut sagt sket i om du stod i vägen eller vid sidan av dig, då klev han på. Hade du ditt huvud i vägen för hans dängde han sitt i ditt så du skulle flytta på dej.
Så känslig?! Näe du, tvärtom en stor herre med en stor vilja att göra som det passade honom.

Han får mkt beröm när han förtjänar det och gör rätt,och jag får också gensvar, godis ger jag inte som belöning, det värsta jag vet är naffsiga hästar, och sådan blir han.


Vet inte om du läst allt som skrivits men jag tror, att han var extremt stressad när han kom från banan, att han sedan hamnade hos en som stressade honom lika mkt men från ryggen denna gång (han skulle användas i monté) tror jag tog knäcken på honom.

Som jag tidigare skrivit så går han att rida på bana, på instängda ytor, men du kan inte komma ut i skogen eller gå utmed en trafikerad väg.
Jag vill inte ha en häst som jag bara kan rida på bana.

Tittar man på hur han rör sig i hagen, så rör han sig inte som en häst som har ont, han rör sig obehindrat, bockar, stegrar, springer, ibland tror jag att han ska gå av när de leker, jag anser, att en häst som har ont, gör inte så.
En långsökt sak är också, vi har älgört i hagen. Den ratar han totalt.
"En häst som äter älgört har ont. Då den är naturens egna smärtstillande."
Här jag läst

Till övriga som pratar om att jag inte låtit gå igenom hästen.
Vet har gått igenom honom, på klinik, vid besiktning, och vid 2 andra tillfällen.
Han är ej röntgad, de vet (som är oberoende av varann) har sagt att det är ingen ide, för det finns inget fel på ryggen el ben.
De har inte gjort bara gjort böjprov utan de har böjt på hela hästen och klämt och känt, knackat och gud vet vad.

En equiterapeut som även är utbildad hästkiropraktor sa att det heller inte var något fel på honom.

Skulle de haft någon misstanke, hade jag lagt honom direkt.
Men det är inte billigt, och finns risker med det också.
Visst kan jag åka o röntga honom idag, MEN jag har inte längre den tiden som krävs för att han ska kunna bli bra.

Skulle jag röntga honom och det inte visar något, då tar jag bort honom iaf, för då är det psyket.

Skulle det visa något och det blir op eller lång rehablitering efter all denna tid så tror inte jag att jag har ork för det. Han skulle heller aldrig klara av ev boxvila utan lugnande då detta är en häst som vill vara ute.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Avliva!

Du har kämpat med den här hästen i flera år, lagt ner en massa jobb och pengar, men det har inte gett varaktiga resultat. Visst ska man ge "problemhästar" en ärlig chans, och det tycker jag du har gjort.

Även om man skulle hitta något fysiskt fel undrar jag om inte hästens "dåliga uppförande" har blivit så invant att det hade krävts en oändlig massa jobb för att få bukt med dem, om det ens lyckats.

Med (snart) två små barn förstår jag att du varken har tid eller ork med en jobbig och farlig häst. Bättre då att låta den här hästen vandra vidare och skaffa en som passar.
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

För mig låter det underligt och otroligt att man inte röntgar en sån häst på en klinik, en veterinär kan absolut inte utesluta fysiska problem på en häst genom att bara känna på den, jag säger inte att du inte arbetat med din häst, jag säger att du inte kollat upp rent medicinskt ordentligt vad som är fel. Det är skillnad.
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Därför att han inte visar några tendenser till att ha ont.
Det är ju bara en teori som jag själv har haft.
Har då vänt mig till folk som kan, och de gör vad de kan, han visar INGET.
Även med uppsutten ryttare, visade han inget.
Och de minsann klämde och kände inte bara.
Ska man inte då tro på dem?
Att det dessutom sägs att avkommor efter hans pappa sägs ha sämre psyke än andra ( sånt jag hört inom travvärlden) spelar ingen roll?
Du menar alltså att det måste vara medicinskt?
Självklart har jag funderat på röntgen med, men då vet och equiterapeut sagt att det bara är bortkastade pengar, och man själv inte är gjord av dem, då väljer iaf jag att låta bli.
Att han blir ännu värre när man rider med andra hästar, att om de går om honom reser han sig, tror du att det beror på att han har ont?
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Du skriver redan i dit första inlägg att "Finns misstankar om att han ev har ont i ryggen. Men detta är inget som är bekräftat via röntgen." Varifrån kommer dessa misstankar då?

Vi kan nog inte hjälpa mycket, det som återstår är en genomgång från top till tå inklusive röntgen och chiroprakor/equiterapeut och/eller ta bort hästen.Det låter som du redan bestämt dig för att ta bort den och mest vill ha bekräftelse.
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Läser du inläggen får du svar på din fråga.

Frågan som tråden bygger på:
"är det fel att vilja ta bort min vän"

inte:
"Har ni tips på eventuella åtgärder"
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Det stämmer.
Min gamla vb travare är sådan.
Men skulle bli förvånad om det är så på denna, tvättar man en sår är han tjurig och kunde han så lovar jag att han skulle gråta som en liten flicka :P
Likadant när det gäller lårkakor och liknande om han har blitt sparkad visar han tydligt att han har ont där, men det är ju inga garantier för att han skulle visa en annan smärta.

Vid en period fick han gå på "Bute Substitute"
Tänkte att har han ont borde det bli någon förändring.
Men det vart ingen skillnad alls. :(
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Du vill ju uppenbarligen inte ha kvar problemet så avliva han då. Svårare än så är det inte.
 
Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Det går inte att göra något åt kissing spines.
Jag vägrar ha en häst som måste gå på smärtstillande livet ut för att inte ha ont.

Och hur får du ner huvudet på en häst som springer med det uppe i skyarna när du longerar? Jag använder inspänningstygel, pessoasele lr liknande..

Ser det fetstilta som ett underligt citat från någon som uppenbarligen inte har några problem med att låta sin häst gå i 4,5 år med smärt syptom utan att ens bemöda sig med att utreda hästen ORDENTLIGT med hjälp av t.ex röntgen.

Men håller med ovanstående talare, avliva hästen så försvinner dina problem. Du vill uppenbarligen bara höra att du gör "rätt" som tar bort denna "stackars" individ som ju faktiskt mår såå himla dåligt. Det ändå som är tråkigt är att du inte tog detta beslut i samma stund som du insåg att du inte var villig/förmögen att ge hästen en ärlig chans genom en regelrätt genomgång hos klinik. Men bättre sent än aldrig . .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
849
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 549
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 641
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp