Hjälp i smart-tv-djungeln

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag behöver köpa en ny tv, och jag behöver hjälp med vad jag ska titta efter. Har under flera år kollat via äppel-tv och använt flera appar. Nu har äppel-tv:n börjat strula och min tv som är gammal har förlorat flera funktioner, så det är läge att köpa en ny. Jag blir dock förvirrad när jag försöker förstå de olika finesserna som finns nu för tiden. Jag vill ha en som jag kan ladda upp appar på.

Jag försöker läsa på men mitt grundtekniska kunnande är för lågt för att jag ska vara säker på att jag förstått rätt.
 
Jag köpte just en ny och försäljaren sa att Samsung har bäst smart-TV funktioner. Nu hade jag en Samsung sen innan så det blev ett enkelt val.
 
Underbart att någon svarat! Tänkte först att det var min första tråd under mina 20+ år på Buke som inte fått något svar.

Jag avskyr samsungs telefoner så därför tänker jag bort det märket:meh: men jag får kolla vad de har. Har även fått tips om LG vilka jag haft andra produkter ifrån som jag varit nöjd med.
 
Jag behöver köpa en ny tv, och jag behöver hjälp med vad jag ska titta efter. Har under flera år kollat via äppel-tv och använt flera appar. Nu har äppel-tv:n börjat strula och min tv som är gammal har förlorat flera funktioner, så det är läge att köpa en ny. Jag blir dock förvirrad när jag försöker förstå de olika finesserna som finns nu för tiden. Jag vill ha en som jag kan ladda upp appar på.

Jag försöker läsa på men mitt grundtekniska kunnande är för lågt för att jag ska vara säker på att jag förstått rätt.
Skulle också tipsa om Samsung. De ligger i framkant vad gäller smart-TV skulle jag säga. Jag köpte en ny för några månader sen som jag är väldigt nöjd med. Bra funktioner och väldigt enkel att använda 😊
 
Underbart att någon svarat! Tänkte först att det var min första tråd under mina 20+ år på Buke som inte fått något svar.

Jag avskyr samsungs telefoner så därför tänker jag bort det märket men jag får kolla vad de har. Har även fått tips om LG vilka jag haft andra produkter ifrån som jag varit nöjd med.
Jag är inte heller nåt fan av Samsung-telefoner, men när det gäller TV är det en helt annan sak. Hade Samsung tidigare, haft LG i några år nu och blir galen på att vissa appar inte går att ha alls och i vissa appar går det inte att se livesändningar i efterhand. Det gäller då såna appar som t.ex CMore och Viaplay, så inga obskyra saker direkt.
Kan garanterat handla om modell och årsmodell också, men personligen hade jag valt Samsung alla dagar i veckan.
 
Har du möjlighet att kolla om Apple-tvn är okej med annan tv? Funkar den med annan tv, skulle du fortsätta med Apple-tvn och inte behöva bry dig så mycket vilken tv du köper.

Jag tycker Apple-tv är helt oslagbart, men jag vet inte så mycket om moderna smart-tv-apparater.
 
Har du möjlighet att kolla om Apple-tvn är okej med annan tv? Funkar den med annan tv, skulle du fortsätta med Apple-tvn och inte behöva bry dig så mycket vilken tv du köper.

Jag tycker Apple-tv är helt oslagbart, men jag vet inte så mycket om moderna smart-tv-apparater.
Jag har kommit fram till att det troligast är fjärrkontrollen till äppel-tvn som krånglar, och har hittat en ny för dryga hundringen som jag ska hämta senare idag.
 
Jag är inte heller nåt fan av Samsung-telefoner, men när det gäller TV är det en helt annan sak. Hade Samsung tidigare, haft LG i några år nu och blir galen på att vissa appar inte går att ha alls och i vissa appar går det inte att se livesändningar i efterhand. Det gäller då såna appar som t.ex CMore och Viaplay, så inga obskyra saker direkt.
Kan garanterat handla om modell och årsmodell också, men personligen hade jag valt Samsung alla dagar i veckan.
Ska absolut kolla! Ny tv behövs även om det inte är lika stressande så länge äppel-tv funkar.
 
Det jag skulle göra, är att bara köpa tv för bild (och kanske ljud), och ha kvar Apple TV, eller vilken extern grunka du föredrar. Det kanske blir lite dyrare, men det är billigare att byta Apple TV mot nyare variant om den gamla inte får uppdateringar eller slutar fungera, än att köpa en ny tv för att de "smarta funktionerna" inte vill vara med.
 
Vi har en LG nu som är väldigt bra.
Jag ska snart köpa ny så måste börja kolla runt lite. Förr skiljde det en del mellan märkena kring vila streamingappar som fanns, är det fortfarande så eller kan man ha allt i alla?
På vår LG finns alla streamingappar jag använder.
 
Underbart att någon svarat! Tänkte först att det var min första tråd under mina 20+ år på Buke som inte fått något svar.

Jag avskyr samsungs telefoner så därför tänker jag bort det märket:meh: men jag får kolla vad de har. Har även fått tips om LG vilka jag haft andra produkter ifrån som jag varit nöjd med.
Det går inte att jämföra telefonerna med deras tv-apparater. Jag är inte så förtjust i Samsung-telefoner, men kommer aldrig mer att köpa någon annan TV än Samsung. 2010 köpte vi en 50" Samsung plasma och den fungerar fortfarande väldigt bra. Efter nästan tre år dök det upp några streck på skärmen och då kom det hem en Samsung-reparatör till oss och bytte ut hela tv:n förutom skalet (en fredagskväll). Det gick på garantin, så det blev gratis för oss. Köpte sedan (2011) en 42" sovrums-TV från LG som vi var tvungna att lämna in två gånger för att kortläsaren gick sönder, tredje gången den gick sönder så skruvade min man isär den själv och lagade den, och den funkar fortfarande kvar. Dock är dessa inga smart-TV:s. För några år sedan köpte vi en 75" TCL. Den totalpajade strax efter att garantitiden gått ut och TCL var totalt ointresserade av att laga den på goodwill, trots att den var jättelite använd. Därefter (förra året) köpte vi en 85" Samsung smart-TV och är supernöjda. Den är lätt att använda, man kan ladda ner appar och det är bra bild & ljud. :)
 
Jag vet mycket lite om tv-apparater. Köpte en ny för två år sedan, och fick då hjälp av en väldigt kunnig vän.

Ett råd som jag fick, som är lite ovanligt kanske, är att fråga försäljaren om tv:ns operativsystem och om detta har uppdateringar även framöver.

Vi hade en Samsung som hade Samsungs egen mjukvarulösning för tv-apparater och häpp så slutade plötsligt en massa appar funka för att operativsystemet var för gammalt (och ej gick att uppdatera).
Vad jag förstått är det inte samma sak med nyare Samsung, men det skadar ju inte att fråga.

Jag köpte i alla fall en tv med Android, som dessutom uppdaterar sig själv då och då.
 
Det går inte att jämföra telefonerna med deras tv-apparater. Jag är inte så förtjust i Samsung-telefoner, men kommer aldrig mer att köpa någon annan TV än Samsung. 2010 köpte vi en 50" Samsung plasma och den fungerar fortfarande väldigt bra. Efter nästan tre år dök det upp några streck på skärmen och då kom det hem en Samsung-reparatör till oss och bytte ut hela tv:n förutom skalet (en fredagskväll). Det gick på garantin, så det blev gratis för oss. Köpte sedan (2011) en 42" sovrums-TV från LG som vi var tvungna att lämna in två gånger för att kortläsaren gick sönder, tredje gången den gick sönder så skruvade min man isär den själv och lagade den, och den funkar fortfarande kvar. Dock är dessa inga smart-TV:s. För några år sedan köpte vi en 75" TCL. Den totalpajade strax efter att garantitiden gått ut och TCL var totalt ointresserade av att laga den på goodwill, trots att den var jättelite använd. Därefter (förra året) köpte vi en 85" Samsung smart-TV och är supernöjda. Den är lätt att använda, man kan ladda ner appar och det är bra bild & ljud. :)

Jag håller verkligen med om deras telefoner vs TV/platta. Jag pallar verkligen inte deras telefoner men är enormt nöjd med min platta från Samsung. När det blir dags för ny TV kommer jag med största sannolikhet att köpa en Samsung även om jag är väldigt nöjd med min nuvarande Sony.
 

Liknande trådar

Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
329
Senast: lytesout95
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Kropp & Själ Jag har ganska länge använt Nyx photo finish primer. Den gör inga underverk men den fungerar okej liksom. Innan använde jag Estee...
2
Svar
24
· Visningar
1 484
IT & mobiler Min laptop verkar ha gett upp för gott och nu började jag fundera på om jag verkligen behöver en ny. Det enda jag använder den till är...
2
Svar
25
· Visningar
2 862
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp