Hjälp i smart-tv-djungeln

Jag är väldigt förtjust i Samsungs telefoner. Men valde LG nu när jag köpte TV. Men det var väl mer för att jag tycker deras OLED är ljusår bättre än Samsungs QLED och bilden var viktigast. Kan egentligen inget om smart-TV, detta är min första. Samsungs nya OLED var för dyr.

Så nu har jag en sydkoreansk bil, en sydkoreansk mobiltelefon och en sydkoreansk TV. Av olika märken.
 
Jag blev lite deppig nu när jag började kolla mer kring vilken tv jag skulle kunna köpa. Fy så dyrt det är!
Har ju en LG OLED nu och om jag inte ska "byta ner mig" så verkar den billigaste ligga kring 15000 kr. Jag är egentligen inte så kinkig med sånt här, men undrar om jag kommer tycka en vanlig LED är dålig när jag är van vid OLED?
 
Tack för all input! Även om jag får ordning på äppel-tvn så behöver jag köpa en ny tv. Planen var att göra det under hösten.
 
Jag behöver köpa en ny tv, och jag behöver hjälp med vad jag ska titta efter. Har under flera år kollat via äppel-tv och använt flera appar. Nu har äppel-tv:n börjat strula och min tv som är gammal har förlorat flera funktioner, så det är läge att köpa en ny. Jag blir dock förvirrad när jag försöker förstå de olika finesserna som finns nu för tiden. Jag vill ha en som jag kan ladda upp appar på.

Jag försöker läsa på men mitt grundtekniska kunnande är för lågt för att jag ska vara säker på att jag förstått rätt.
Det du behöver bestämma dig om är tex om du vill ha OLED, QLED eller helt enkelt bara LED eller miniLED. Själva smartfunktionen är ganska lika på alla modeller. Har nyss själv köpt en LED, TCL-tv och är jättenöjd. Jag blev avrådd Samsung av vår lokala fristående tv-handlare som jag litar blint på.
https://www.hifiklubben.se/inspiration/tv/led-qled-oled/
 
Jag har en Samsung Frame TV och den är kanonbra. Dessutom är den snygg! Med den där ”ramen” ser den ut som en tavla. Det enda jag skulle önska mig var att man kunde få den i specialbeställda storlekar. Vi har 65 tum. För att passa perfekt med väggpanelens vertikala linjer hade det varit snyggare om den var 2cm mindre på bredden. (Enormt problem, jag vet.)
 
Jag blev lite deppig nu när jag började kolla mer kring vilken tv jag skulle kunna köpa. Fy så dyrt det är!
Har ju en LG OLED nu och om jag inte ska "byta ner mig" så verkar den billigaste ligga kring 15000 kr. Jag är egentligen inte så kinkig med sånt här, men undrar om jag kommer tycka en vanlig LED är dålig när jag är van vid OLED?

Gå till en affär och jämför dom sida vid sida?
 
Mamma ville ha en ny tv tidigare i år så jag hjälpte henne att undersöka denna djungel!
Det jag lärde mig är att du vill ha en tv med 120hz eller mer för att få fint flyt i bilden.
Hur stor skillnad det faktiskt gör vet jag dock inte, lite olika info när man läser om det.

Jag vet inte om det är okej att länka en viss produkt men för mamma blev det en 55 tum, Samsung, 120hz, QLED för 8000.
Väldigt trevlig tv måste jag säga, väl värd sitt pris!
 

Liknande trådar

Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
329
Senast: lytesout95
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Kropp & Själ Jag har ganska länge använt Nyx photo finish primer. Den gör inga underverk men den fungerar okej liksom. Innan använde jag Estee...
2
Svar
24
· Visningar
1 484
IT & mobiler Min laptop verkar ha gett upp för gott och nu började jag fundera på om jag verkligen behöver en ny. Det enda jag använder den till är...
2
Svar
25
· Visningar
2 861
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp