Bukefalos 28 år!

Hjälp! intrång i hagen

1. Flytta, det är inte värt striden, du kan aldrig vinna mot puckon som skiter i allt.

Eller.

2. Höga staket, dubbla rader, tätt mellan trådarna och riktigt bra el. Då får de verkligen vara motiverade för att ta sig in.
idag har ja satt en hage i hagen eller hur man ska säga. har tänkt fråga markägaren om jag får sätta typ viltstängsel runt där hästarna står, då skyddar de även hästarna för rovdjur som vi har mycket här . flytta vill jag inte då jag har familj här och även jobbet.
 
"Du har rätt att vistas i naturen oberoende vem som äger marken. Det är allemansrättens grund. En markägare får därför inte sätta upp stängsel för att stänga ute människor från mark där allemansrätten gäller.

Du har rätt att passera över stängsel för att nå mark där allemansrätten gäller. Markägaren kan bli tvungen att riva ett stängsel om det är uppsatt enbart för att hindra allmänheten"
www.naturvardsverket.se

Nu beror det ju på hur hagmarken är beskaffad, om det är mark där allemansrätten gäller.
 
Så är det - men mycket få hagar med rovdjurstaket har dessa genomgångar.
Är emot all inskränkning av allemansrätten, strandskydd och liknande. Men vissa saker kan vara för att krångla till det lite.
Genomgång genom staketen på sidan som vätter mot stallet, dvs anvisad väg förbi. där man har lite mer koll. Går ju att skylla på man vill lätt kunna se att det stängs efter passage.
 
Om man har en fyrkantig hage på 3-4 ha och sätter stättan i ett avlägset hörne så är det ju tillgängligt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag kan garantera att det i så fall sker mot att det finns genomgångar för människor (stätta eller liknande) OM hagmarken går under allemansrätten. Det kan den göra om man behöver passera marken för att få tillträde till andra områden där allemansrätten gäller.
Jag har många kilometer med rovdjursstängsel, med bidrag från LST, mycket stängsel är längs sjöstrand eller å. Vi har ett fåtal grindar, som tillåter människor att gå in i hagarna, men längs stränderna finns det en remsa på en-två meter som tillåter människor att gå mellan stängsel och strand.
Tyvärr släpper den lösningen fram oönskade tjuvfiskare, de naturintresserade (våra uttrar drar en del folk) är naturligtvis väldigt välkomna.

Grindarna på våra fem-trådiga elstängsel har tre High-tensile (metall) trådar nederst och två metallfjäder grindar överst. Den som vill gå in kan kliva över de nedre trådarna, utan att öppna dessa. Skyddar oss i normalfallet mot folk som struntar i att stänga grindar. De nöjer sig med att öppna det som är lättöppnat och lätt att stänga.

Helt OK enligt LST.

Men det här hjälper ju inte TS...
 
Om man har en fyrkantig hage på 3-4 ha och sätter stättan i ett avlägset hörne så är det ju tillgängligt.

I de fall jag varit med får man inte själv bestämma var genomgången ska vara. Detta har blivit ett sidospår, för jag tror inte TS har planer på rovdjursstaket eller viltstaket.
 
hej. jag är ny här och vi får se om ja gjort allt rätt nu.
jag behöver lite hjälp av kunniga människor ang denna fråga.
det finns en man och en kvinna som är grannar där mina hästar står.
dessa 2 människor älskar nog att hitta på jävelskap för folk inklusive mig och mina hästar.
det börja med att dem påstod att mina hästar stod utan mat och vatten i 2 dygn innan jag ens kom dit. alltså varannan dag mena dom att jag är där, dom påstår att hästarna är magra och vanvårdade.
jag är ju hos mina hästar 2 ggr om dagen ibland 3 om jag har tråkigt och vill bara pyssla lite extra. dom får alltså mat och vatten för varje gång jag är där på dagen/kvällen. jag har lösdrift och dom har även liggbädd i 2 stora boxar. dom är ej magra, mannen ringer till min chef och ljuger som hästar travar och de resulterar att min chef ringer och frågar vad som händer?, jag jobbar med travhästar!
hon fattar ju ganska snabbt att de inte är sant och åker och tittar på mina hästar. sen börjar dessa 2 att gå in i min hage och matar mina hästar, som inte är ok i mina ögon eftersom hästarna har sina foderstatusar att följa så dem inte blir överviktiga nu när dom har vintervila. jag kontaktar länsstyrelse som gör bes och allt är ok. dessa människor får info om att dom ej får mata min hästar eller gå nära dem,och det dom påstår har jag på svart och vitt att de inte stämmer.
dom springer i hagen ändå , snokar, mannen har kört ner min ena hörnstolpe med flit så hagen rasa på ena sidan. springer och pratar massa skit i hela byggden om mig och mina hästar.
de som stör mig är att dem går in i hagen och matar mina hästar och den ena hästen har suget att sparka främmande människor.
finns det något jag kan göra för att få dem att sluta gå in i hagen på något lagligt sätt ?
eller kanske anmäla på något vis?
jag vill ju verkligen inte att dem ska va nära hästarna eftersom dom kan bli skadade om den ena hästen sparkar vilket dem vet om , eller att dom matar mina hästar utan lov.
tacksam för alla svar
mvh
Problemet med sådana människor är att dom förmodligen struntar i förbud hit och dit. Dom gör nog som dom vill ändå. Sen är det oavsett omöjligt för dig att veta vad dom gör när du inte är där.

Tror lättast faktiskt tyvärr är att flytta därifrån.
 
idag har ja satt en hage i hagen eller hur man ska säga. har tänkt fråga markägaren om jag får sätta typ viltstängsel runt där hästarna står, då skyddar de även hästarna för rovdjur som vi har mycket här . flytta vill jag inte då jag har familj här och även jobbet.

Så mycket kräm i staketet du bara kan få till (glöm inte jordningen), plocka bort alla handtag och stäng in kontakten så att inte obehöriga kan stänga av strömmen.
 
Jag håller tyvärr med grazing. Jag förstår att gården är viktig för dig och att man inte vill ge upp.

Det enda jag kan tänka på i avskräckande syfte är att hänga upp en skylt, "folkilskna hästar, inträde i hage sker på egen risk" + en "Förbjudet att mata hästar"
 
Kontaktförbud får man inte hur som helst. Det krävs rätt allvarliga hot och incidenter för att få igenom.
Och ofta är det tandlöst.
 
I de fall jag varit med får man inte själv bestämma var genomgången ska vara. Detta har blivit ett sidospår, för jag tror inte TS har planer på rovdjursstaket eller viltstaket.
Jag menar en alldeles vanlig hästhage med tätt mellan trådarna och bra aggregat. Om nu någon absolut vill gå in och plocka svamp där så går det ju men spring igenom minimeras.
 

Liknande trådar

Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 025
Senast: Praefatio
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 826
Senast: Mia_R
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
899
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp