HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Bara en tanke... Vet inte om det är bra med vanlig pellets till en så liten fölunge men det säger jag på grund av egna dåliga erfarenheter. Inget vetenskaplig underlägg för mitt påstående. Vårt sto med föl som lämnades till bet.station, stona där fodrades även ute med lite pellets. Fölungen hade ätit av det ett antal ggr antaglligen och det hade inte hänt något förrän strax innan hämtningen av dem. Hittade fölungen dreglandes med foder rinnandes ur näsan - foderstrupsförstoppning. Ilfart till närliggande klinik, men fölungen gick inte att rädda, permanenta skador på strupen. Ja, detta kan ju drabba vuxna hästar också givetvis men jag inbillar mig att fölisarna kanske är mindre duktiga på att tugga och blanda upp sitt foder ordentligt med saliven. Själv jätteskraj för att uppleva detta igen så jag fodrar med havrekross o betfor till de ston med föl vid sidan, för fölen kommer ju till slut för att snylta lite. Det är ju meningen :)
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Celu ger fölpellets, de är pyttesmå och går inte att jämföra med vanliga.
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

nej inte fölpellets än men väl uppblötta vanliga pellets

kl

Tack alla!!! :bow: :love:

De står just nu i Skara för undersökning, vi har gått ner med kamera ända ner i magen den här gången (Äntligen!) o där låg frukosten :grin: jag vet att en gastroskopi måste vara på tom mage men hon fick "soppa" till frukost för att ha lite energi under resan, hon fick ingen mat i natt.... :crazy: De ska göra kontraströntgen imorgon o därefter gå ner med kameran igen för att se hur magsäcken ser ut tom, men fortfarande kvarstår teorin att matstrupen/musklerna inte jobbar som de ska och att det därför ansamlas vätska o sen stoppar maten upp. Fråga är bara hur det botas....

Jag har beställt mjölkpellets så det finns oavsett om det kommer hem 1 eller 2 hästar, det lär behövas oavsett :crazy:

Croquis: Jag dundrar nog förbi dig imorgon på väg till dina grannars son för att hämta hem bästa hösilaget tills hästarna (hoppas jag fortfarande i plural) kommer hem.
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Åh, Carro och Calla är ju hos dem (sonen alltså)! Hoppas du såg dem, men det kanske inte var så lätt. ;) Svart sto med brun fölunge bland alla andra. :grin:

Hösilget är verkligen bäst, brukar använda deras småbalar på sommaren för vi tar ju bara storbal själva.

Jag håller verkligen tummarna för att det går vägen med mammahäst! Det är ju bäst för alla parter.
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Ska kolla efter dom ikväll när jag åker dit! :)

kl
Å jag har väl aldrig varit så överlycklig över magsår :banana: :bow: :banana: (på en skala mellan 0-4 ligger hon mellan 3-4 :crazy: ) Vilken himla tur att vi fick tag på en lång kamera o åkte iväg, (men tänk om den långa kameran hade varit hemma på Strömsholm för 2 veckor sen... :grin: )

Nu får hon medicin insatt direkt så hoppas vi att hon svarar på det, det blev helt plötsligt en mycket lugnare och trevligare midsommar :laugh:
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Vad skönt att höra!!!!

Hoppas det läker kvickt nu och inget annat tillstöter!
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Gud vad bra (kan man säga så :confused:) att det "bara" var det,hoppas nu medicinen är snbbverkande och det går framåt fort så du får hem dom.
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Vill bara säga grattis!
Vilken oerhörd lättnad det måste vara att hon fått en diagnos så att hon kan medicineras.
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Tack alla!

Ja, just att ha nåt att "ta på" är en oerhörd lättnad! Å jag trodde väl aldrig att jag skulle bli "glad" åt magsår :o

Jag hoppas verkligen att hon svarar bra på behandlingen o att inte fölungen drar på sig magsår också nu efter allt åkande o stress med dålig morsa, ska prata med dom imorgon så de håller koll på henne också.
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Så skönt att de iaf vet vad som är fel! Då går det ju förhoppningsvis att göra något åt. :) Nu håller vi tummarna för att allt går som det ska.

Hämtade hem Carro med föl i kväll så nu är det hemma igen. :laugh:
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Så himla skönt att ni vet vad det beror på nu. Hur ser behandlingen ut? Jag kan otroligt lite om magsår på häst, låter som detta var ett monsterstort ett..
/U
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

det vet vi ju inte än om det gör men visst hoppas jag att det gör det!

pastejja: Jag vet inte heller mkt men vet lät iaf hoppfull när jag pratade med dom idag. Hon får gastroguard som innehåller omeprazol, även lillan får det. Om det är ett eller flera vet jag inte men jag tror det fanns på flera ställen :crazy:
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Håller tummarna nu att det går åt rätt håll för ditt sto .Mia
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Tack :bow:

kl

En fråga som nu dykt upp (när jag börjat tänka lite lugnare o mer praktiskt :grin: ) är hur det fungerar med förskringsbolaget? Ersätter de mig med ex 60 000 eller är det det totala fakturabeloppet som slår i taket på 60 000 kr?! Om ni förstår vad jag menar. Naturligtvis börjar fundera på sånt här en lördagskväll :angel: och har aldrig tidigare behövt fundera över det.
lvrisk + 20 %

Ex: Totala vet.kostnader 60 000 varav min del är självrisk+20% av det beloppet
eller kan totala vet.kostnader vara 60 000 kr plus min självrisk och 20%?
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Dom ersätter 60 000 kr totalt sen kommer typ dina självrisker utöver det så du torde kunna använda 75 000 kr med dina egna självrisker .

Mia
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

tack! :bow:

Dock hoppas jag ju slippa det :crazy:
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Uuu, vågade knappt läsa, men slutet verkar ju bli bra ändå, härligt!:)

Håller tummar stenhårt för att hon repar sig snabbt!:)
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

kl

jag får hämta hem dom i em... :crazy: urk, nu har jag själv snart magsår av oron, hoppas det går bra hemma nu ...
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Klart det kommer gå bra även hemma nu ;).

Var glad att du nu får hem dom ,men jag förstår din orokänsla och mys ordentligt med mamma och bebbe ...

Mia
 

Liknande trådar

Avel I helgen som gick fick mitt sto ett hingstföl - min första uppfödning någonsin! Hur häftigt som helst. Nu är han fyra dagar gammal och...
2
Svar
25
· Visningar
3 125
Senast: Mary91
·
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 851
Senast: CK
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 682
Senast: cirkus
·
S
Hästvård Vet ej vart jag skall placera denna tråd så ni får flytta på dne om de behövs. Mitt dilemma är att jag har en fölunge som är född 28...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 671
Senast: stallharqvie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp