HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Det kommer alldeles säkert att gå bra nu!

Eftersom de skickar hem henne så svarar hon nog bra på medicinen och det finns inget som de kan göra där som inte går att göra hemma.

Hör av dig om du vill något eller bara prata. :)
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Tack, ni är för gulliga :love:

Nu är de hemma igen :laugh: o det känns faktiskt bättre än jag trodde det skulle göra, en som blev överlycklig var fölungen som körde tokracer i hagen när vi kom hem :love: :rofl: Varit instängd i en box med morsan i 6 dar är ju inte vad en 2 mån racerolga vill ;) tyvärr var kameran hemma :(

Hemgångsråden kan ju få en att få psykbryt men jag gör så gott jag kan, stackars veterinären fick svara på måååånga frågor innan vi lastade o for :grin: Så nu är det småportioner som gäller o vänja in på kort gräs igen, hoppas bara att det går vägen....

tack alla för all hjälp o alla råd! :bow:
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Åh, vad bra! Ja, nu ska det fixa sig, njuuuut :rofl:
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

det går väl sådär... :( vätskan i matstrupen kommer tillbaka så fort hon får äta liiiite mer gräs (väldigt kort) eller hösilage el hö :confused: Jag kan ju inte ge henne gröt resten av livet .... olika varianter är provade, lite bete mer hö, mindre hö mer bete, bara bete, luzerngröt el Groovgröt i kombination med lite/mkt gräs/hö... munkorg i olika perioder ute eller "sköta sig själv", matad dygnet runt el fodrad som övriga hästar i stallet :confused:

Magsårsmedicinen är slut på sönd så det får nog bli ett återbesök nästa vecka om lång gastroskopikamera går att få till Örebro.

Det som är skönt är iaf att fölungen äter sin mjölkpellets"gröt" bra :) men hon behöver verkligen nån att tampas med :grin: stoet o fölungen har inget utbyte av varandra i hagen, märren går för sig o fölungen står o filosoferar vid hörnet mot en av de andra hagarna o "pratar" med den andra hästen i hagen bredvid ... ungen diar väl nån gång ibland förståss men i övrigt "bryr" de sig inte om varandra (jag vet att de har koll på varandra men det är väldigt märkligt att studera dom), igår tog jag ut märren en sväng på stallgången o visst ungen pep lite men hon vänjer sig nog snart, märren såg ut att tycka det var väldigt skönt att vara själv ett tag.

Tur jag har semester ett tag till.... :cool:
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Vill de flytta hem till mig? :)

Fast det kanske är omöjligt att ha dem på bete?
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Tack :bow: men bete har jag egentligen, problemet är att hon äter tills det "rinner över" o sen står o hostar slem :cry: så jag behöver ha koll på henne o ett miljöombyte är nog inget för mamma adhd just nu med sina magsår... men tack för erbjudandet! :laugh:

Funderar allvarligt på att sära på dom, ska testa att ha dom åtskillda mindre stunder kommande dagar (typ promenad med morsan, låta morsan stå i boxen mittemot etc) så ungen lär sig vara o äta själv, ska bara lösa leksällskapet åt ungen om det skulle bli allvar av tankarna, andra fölungen går ju uppe på betet o det blir nog bökigt att få min unge att äta ordentligt av sin mat om hon skulle bo med dom där ... ?!? jaja,... många funderingar är det :confused:
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Har du bra gräs och kan vänta typ 2 veckor så får du låna Fritte och Copyline om du vill.
Copy har ju heller ingen lekkamrat och fritte är snällare än snäll.
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

vid stallet har jag tyvärr inte bra med gräs så där vill nog inte dina bo :( jag får fundera lite till över lösningar med hästarna som finns i närheten...
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Å nu tror jag faktiskt att jag vågar säga att det har vänt :banana: nu kan hon äta som vanligt igen :bump:

Tänk vad lite magnesiumtillskott kan hjälpa :bow: förra onsdagen började jag ge extra magnesium (enda ändringen i foderstaten) och redan på fredag började jag se en liiite piggare häst igen, i lördags åt hon hösilaget som vanligt igen :laugh: någon liten hostning hörde jag i början men nu var det ett tag sen och det kommer inget slem längre! blicken är tillbaka o hon rör sig frivilligt i hagen igen, fölungen orkar hon oxå ta hand om bättre igen :love: hon är ingen supermorsa men nu bryr hon sig iaf igen.

Jag har fått tillbaka min häst igen :love:
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Vad skönt det är när det går åt rätt håll :laugh:
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

o det blir nog bökigt att få min unge att äta ordentligt av sin mat om hon skulle bo med dom där ... ?!? jaja,... många funderingar är det :confused:

När jag jobbade på stuteri var vi tvunga att ta bort ett sto efter en tids behandling i stallet, fölungen var dryga tre månader då och ganska så omg så släppte hon ut till de andra stona med föl, ibörjan hämtade vi henne på kvällen med hästtransport och körde tillbaka henne på morgonen, snacka om att bli lastvan tidigt... :D Men när vi såg att flocken tog hand om henne så fick hon gå kvar och vi åkte dit och gav henne mjölkpellets morgon och kväll, och hon åt utan problem, vi tog ut henne ur hagen och matade utanför.
 

Liknande trådar

Avel I helgen som gick fick mitt sto ett hingstföl - min första uppfödning någonsin! Hur häftigt som helst. Nu är han fyra dagar gammal och...
2
Svar
25
· Visningar
3 125
Senast: Mary91
·
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 850
Senast: CK
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 682
Senast: cirkus
·
S
Hästvård Vet ej vart jag skall placera denna tråd så ni får flytta på dne om de behövs. Mitt dilemma är att jag har en fölunge som är född 28...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 671
Senast: stallharqvie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp