HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

celu

Trådstartare
Jag behöver råd och hjälp från erfarna uppfödare/ni som varit i samma situation.

Mitt sto är sjukt och fölungen är 7 veckor ung, jag har börjat vänja fölungen vid pellets (tyvärr inte mjölkpellets för det har jag inte hunnit beställa än) och nu ikväll vid mjölkersättning men det går sådär än så länge, men jag får traggla på, hon fattade ganska snabbt att pellets var gott.

Vad stoet råkat ut för vet vi inte men hon producerar en sju- :devil: massa slem i matstrupen som inte försvinner trots medicinering och nu ikväll är hon inget vidare :cry:

Hur gör jag om värsta inträffar: Om hon dör inatt, hur beter jag mig med fölungen? Dte finns ett sto m föl till som hon gått med tidigare innan jag fick plocka hem dom till stallet.

Om hon klarar sig ett tag till o sen tas bort har jag en tanke på att ta bort henne uppe i hagen där stoet o föl redan går, rätt el fel!?
Det andra stoet låter nog inte min unge dia men fölungen måste ju ha sällskap! Risken finns väl att stoet motar bort min unge men det kanske är värt ett försök?

Veterinärer är självklart inkopplade från alla håll o kanter men ingen hittar någon diagnos.

Jag har ingen erfarenhet av det här tack o lov o hoppas såklart slippa det också men jag befarar det värsta. Jag behöver er hjälp!
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Kontakta ammajouren och försök hitta ett nyfölat sto.
Det brukar gå rätt bra att flytta så gamla föl, eftersom de vet var man diar, och är mer ihärdiga än nyfödda.
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Jag var med om ett föl som miste sin mamma vid 10 veckors ålder förra året, han ville INTE dricka mjölk ersättning, utan han drack vatten o åt kraffts pellets, vad jag vet finns inte mjölk pellets.....

Han fick träffa mitt gamla sto som hade kastat sitt föl för tidigt två år innan, men hon tog honom till sig, efter en vecka hade hennes mjölk kommit igång!!!!!!!
De gick på bete med ett annat föl med sto, o två unghästar. Han är en pigg hingst på ett år nu som är hel mysig!!! ;D
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Det finns visst mjölkpellets.
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Min 3-åring var 11 veckor gammal när hennes mamma avlivades pga kolik. Hon var med när mamman avlivades och sen hämtade jag hem henne (stod på djursjukhus). Första tiden så fick hon Kraffts mjölkersättning var 4:e timma, ur hink. Sen gick jag över på fölpellets från D & H.
Hade sällskap i hagen av mitt andra sto, de hade gått ihop innan så hon tog bara över rollen som mamma. Jag skötte matningen och stoet tog hand om uppfostringen.

Fick rådet av folk att skaffa en amma till henne, men det kändes som om det skulle bli svårt att få det att funka.. hon var ju 11 veckor gammal och hade redan haft en mamma en tid eller vad man nu ska säga. Detta kändes som ett bättre alternativ och det funkade kanon bra. Hon är en jättetrevlig häst idag, många som föds upp med "flaska" kan ju bli odrägliga etc då de ej har lärt sig hur man ska vara som häst.

Hade jag varit du så hade jag låtit båda stona med föl gå ihop en tid och sen avlivat stoet i hagen. Och låtit alla vara med så att säga. Förhoppningsvis så kommer det andra stoet att ta om det här fölet med och du får sköta matningen. :)
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Tack alla!

Jag ska se var jag kan beställa mjölkpellets ifrån, mjölken vill hon inte ha men det kanske går om hon sen blir tvungen, Stoet är fortfarande på benen med 15 liter islangat vatten ikväll, men såhär kan vi inte hålla på.... Jag ska jaga något ställe inom en 15-mils-radie som har ett långt endoskop så vi kan gå hela vägen ner och se om vi hittar nåt innan jag tar bort henne... fast jag tror eg inte att vi hittar nåt....

Ang mjölkpellets kontra ersättning: är det någon skillnad innehållsmässigt? För pellets verkar ungen greppa och förstå att hon ska äta o det känns lite mer "praktiskt" om jag nu får tänka så :crazy:

Ang att få tag på amma till så gammalt föl var Henrik på ammajouren tveksam till det men vet som var ut i kväll visste nån som hade lyckats med det, om inte annat kan ju fölkärt sto kanske komma igång med mjölkproduktionen igen

Det här stoet kan inte gå så länge på betet innan det stoppar upp i halsen, så isf tar vi nog ner de andra till stallet o släpper ihop dem där o sen avlivar, om hon inte avlivas på nån klinik efter undersökning som inte ger nåt hopp.

Nu måste jag sova några timmar om jag ska kunna tänka någorlunda imorgon.

Gärna mer tips o ideer! :bow:
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

FAst jag VET av erfarenhetatt det inte brukar vara svårt att flytta ett äldre föl till en ny amma.

Du har ALLT att vinna på att göra det.
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Tack!

De ammor som ligger ute är några dagar "gamla", kan det funka även om de börjat sina?
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Beklagar att ditt sto är sjukt. Jag säger som CK att det är lätt att få äldre föl att dia på ett annat sto. När de är hungriga så är de desperata och eftersom de det hur det ska gå till så diar på det som erbjuds. Mitt sto tog emot ett 4-veckors ponnyföl för några år sedan. Det var inga problem alls. Det skulle underlätta mkt för dig att ha en amma istället för att hålla på med ersättning, så jag skulle iallafall försöka om jag vore dig.
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Jag tror att inom en vecka ska de kunna mjölkas igång igen.
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

*kl*
ni som har erfarenhet: måste det vara ett ensamt sto eller går det med sto m föl?
celu: mitt föl är ju bara en vecka och om stoet accepterar en bebis till är du självklart välkommen så fort du behöver!
min veterinär säger att hästar inte kan räkna:p
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Mitt sto lät även åringen (inte hennes egen) dia. Vi flyttade åringen därifrån så fort vi såg det
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

hur vanligt är det att sto med eget föl accepterar andras föl? Har ju hört talas om ston som är flockens allmänna amma och låter alla ungar dia..

kanske lättare om nya fölisen blir gnuggad med filt eller halm eller ngt med egna bebisens doft så den iallfall har lite av deras doft på sig?
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Vårt sto dog när hennes bebbe va 5 veckor gammal å han vägrade ta åt sej en ny amma. han total igonerade dom =( så de va bara å ta hem han å ge mjölkersättning å så fick han å i flockan med sin 3 åriga stora syster å en gammal märr på 23.. när han kom hem å släpptes så tydde han sej direkt till min 3 åring å de blev sen mamma å son dom 2 =) dock så kunde hon ju ej ge han di. Han ville inte äta mjölkersättningen först men vet sa åt oss att svälta honom lite å sen ge han de.. då kommer de gå ner.. utöver mjölken han fick så drack han vatten och åt lite krft pellets. Det funkade super =)

Visst e de mkt tid man lägger ner men de e det värt =)

Hoppas de går bra med ditt sto.. alltid jobbigt å ta bort en häst ännu värre e de om dom har fölis vid sidan.. UCH vill aldrig va med om de igen..
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Hahahah vi vande av våra föl som föddes 05. dom vandes av i februari 06. Sen i mitten på maj skulle vi släppa ihop dom nu 1 åriga stona med sina mammor så dom kunde gå på bete ihop. å Vipps så började 1 av stona producera mjölk igen efter att ha vatt sinat i 2 månader =/ de andra stoet sa till klart å tydligt att hon ej va intresserad.
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Går det åt pipan här så gör jag gärna ett försök,Fritte är ju normalt snäll och vänlig mot allt och alla.
Avundas dig inte,men tänker på dig i eländet. Kram!!
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Mitt 16åriga maidensto har precis börjat sätta juver åt sin väns 2 månaders föl.
Vännen miste vi förra veckan i tarmvred men fölis verkar må toppen i sällskap
av mitt sto + ett annat sto med föl.
Jag däremot är extremt förvånad över mitt eget sto.
 
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

Hoppas på att det ordnar sig förstås! Men jag finns inte så långt från dig och Carro mjölkar bra och är snäll, så du är välkommen hit också om inget annat funkar. :) Calabria är snart fyra veckor så de kanske skulle ha behållning av varandra.

Calabria har även en "mormor" som gärna hjälper till.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! Jag behöver råd om ev blivande moderlös fölunge!

kl

För 2 år sedan förde vi ihop nyfölat sto med en unge på ett par veckor, det gick utmärkt vad gäller diandet, han bara dök på - extra lätt om de är lite hungriga.
Stoet accepterade honom rakt av och behandlade honom som sin egen men var märkbart frustrerad över att han inte var så lugn och höll sig nära mamma som de ska göra som nyfödda. Han var irriterad över att hon höll honom så tajt. Men det är klart han var ju redan ett par veckor och van att få göra lite större utflykter redan.

Han använde amman som mjölkbar enbart först men accepterade henne som mor också ganska snabbt.

Jag hade absolut prövat med en amma nu på en gång för att själv slippa det stora arbetet med passande av matning. Speciellt när hon inte är intresserad av hink matning. Det blir hon säkerligen dock när hn är mer hungrig och inget annat finns all tillgå.
 

Liknande trådar

Avel I helgen som gick fick mitt sto ett hingstföl - min första uppfödning någonsin! Hur häftigt som helst. Nu är han fyra dagar gammal och...
2
Svar
25
· Visningar
3 125
Senast: Mary91
·
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 850
Senast: CK
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 682
Senast: cirkus
·
S
Hästvård Vet ej vart jag skall placera denna tråd så ni får flytta på dne om de behövs. Mitt dilemma är att jag har en fölunge som är född 28...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 671
Senast: stallharqvie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp