Bukefalos 28 år!

Stoet har bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp..

sona

Trådstartare
Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste sig syntes med en gång att nått var fel. Hon hade dålig balans och hängde med huvudet. Hjärtat slog så högt och fort att jag hörde det när jag stod bredvid henne.. Sprang in och ringde jourvet och grannen. Vi bar in fölet i stallet och hon försämrades snabbt. Hade ingen feber (37.9) men en puls på ca 160 slag/min.
Vi fick i henne vatten och lite mjölk från mamman. Vet kom ut och var förundrad över att hon inte hade någon temp. Inte heller stoet hade det. Han trodde att hon helt enkelt blivit uttorkad, och hon sattes på dropp. Han tog även blodprov på henne, då han ville se hur det såg ut med vita blodkroppar.
Fölungen fick 1,5 liter dropp och kvicknade till något, såpass att den stod själv och diade mamman och pulsen började gå ner. Vet åker hem och efter 2 h ringer han och be oss ta bort stoet så fölet inte kan dia. Det verkar som stoet har bildat antikroppar mot andra blodgrupper och att fölet inte har samma blodgrupp... Vi tog bort stoet men fölet var redan sämre igen. Grannen har 3 sto med föl så vi flyttade hit en av hennes och tog mjölk ifrån och sen tog jag bilen och åkte bort till stuteriet som ligger i närheten för att försöka få tag i mjölkersättning eller råmjölk. Han hade ingen själv men ringde runt till sina bekanta och fick till slut på en som bor ett par mil härifrån som hade råmjölk nerfruset. Så vi åkte dit, köpte det och hem igen till fölet. Den hade kvicknat till lite men ville/kunde inte dia nappflaskan så blev matad med sond. Gav den sista gången vid 5 och tyckte då att det inte gett så mkt resultat. När jag kommer ut 2 h senare står den upp och snuttar på boxväggen. Är inte längre ostadig på benen och är betydligt mkt piggare :D
Vet kommer ut på förmiddagen för att ge den lite mer dropp, då den inte fått i sig fullt den mängd vätska den behöver. Alla på vet.stationen ä insatta i fallet nu, är tydligen väldigt ovanligt. Dom trodde det berodde på att stoet antingen fått i sig fölets blod på något sätt eller fått en blodtransfusion tidigare..

Jag har aldrig någonsin hört att det här var möjligt? Är det någon annan som varit med om det eller hört talas om det?
Är enormt glad över att fölet blivit bättre, det kändes ganska hopplöst i natt..
 
Sv: Stoet har bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp..

Jodå, jag har hört om det, En kompis ena avelssto gjorde så i varje fölning (fick 5 föl). Samtliga klarade sig bra efter behandling, men de fick in på djursjukhuset var gång.
 
Sv: Stoet har bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp..

Skönt att det löste sig! Ev kommer hon få plasma nu på em, vet kommer under fm och ska kolla till henne
 
Sv: Stoet har bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp..

Äger oxå ett sånt sto.

Hon fick tre föl 07, 08, 09 utan problem men i år så blev hennes fölis sjuk på tredje dygnet. Trött, vinglig, gulaktig i slemhinnor och kissade väldigt mörkt.

Veterinären tittade på honom och sa helsingborg direkt. Han fick blod två gånger men piggnade till snabbt. Stod kvar 4-5dagar. Nu är han som vilken fölis som helst! Han är helbor med -09 så konstigt att det inte utlöste förren denna gång.
 
Sv: Stoet har bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp..

ok. Dom diskuterade om hon skulle få blod, men tydligen trodde dom plasma skulle bli bättre om det behövdes. Hon är bra mkt piggare nu när hon inte har diat mamman utan det andra stoet.
 
Sv: Stoet har bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp..

Jag träffade ett sådant sto på 80-talet. Kommer inte ihåg vilken behandling ungarna fick men de klarade sig redan på den tiden.
 
Sv: Stoet har bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp..

Vad skönt att det verkar gå bra :)

Det kan hända liknande saker hos människa.
Tex om mamman är Rh- (dvs saknar en faktor, Rhesusfaktorn) och barnet är Rh+ (dvs barnet har Rhesusfaktorn på sina blodkroppar). Eftersom mammans immunförsvar inte känner igen Rhesusfaktorn så bildar hon antikroppar mot den. För att mammans immunförsvar ska bilda antikropparna så måste barnets blod komma i kontakt med mammans blod, vid t ex en förlossning. Detta gör att det andra barnet som har rhesusfaktorn skadas mer av mammans immunförsvar än vad det första barnet gör (mamman har ju inte hunnit få några antikroppar före den första förlossningen).
Numera kollar man alltid gravida kvinnors blodgrupp och man kan ge medicin om mamman är Rh- för att förhindra antikroppsbildning.
 
Sv: Stoet har bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp..

Detta kan även förekomma på hundar.
 
Sv: Stoet har bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp..

Vi hade ett sånt sto, men samtidigt stämmer det inte med vad du skriver? :confused:

Det jag lärde mig var att fölen inte tålde RÅMJÖLKEN.
Så vi satte munkorg på fölen första dygnen, och flaskade med annat stos råmjölk. Stoet mjölkade vi, och frös ner, för den mjölken funkade på andra föl.
Efter 24 hade fölens tarm slutit sig, och kunde inte ta upp de "giftiga" antikropparna.
Då tog vi bara bort munkorgen från fölen, och de kunde börja dia som vanligt.

Jag trodde inte det fanns en variant där den vanliga mjölken var skadlig.
(och det tror jag fortfarande inte.)
 
Sv: Stoet har bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp..

Jag har fått lära mig att tillståndet heter Neonatal isoerytrolys, och att det är "ovanligt men onödigt - kan undvikas"! Fölet har en annan "blodgrupp" än modern, en erytrocyt-antigen som den fått i arv från fadern. Via läckage genom placentan har stoet kommit i kontakt med fölets blodgrupp och reagerat genom att bilda antikroppar, som fölet får i sig via råmjölken. Antikropparna attackerar fölets röda blodkroppar. Fölet blir sjuk, får ikterus (gulsot med gula slemhinnor) inom några dagar och behöver intensivvård med blodtransfusion. Det är viktigt att hindra att fölet diar de första dygnen om man misstänker NI, så fölet inte får i sig råmjölk.

Om man har ett sto som lämnat ett föl med neonatal isoerytrolys kan man mycket väl avla vidare på henne, men då rekommenderas att man testar stoet och tilltänkt hingst innan parningen och får klartecken från labbet. Testet görs via blodprov från sto och hingst, SLU analyserar.
 
Sv: Stoet har bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp..

Tack. Så är det.
Fast vi avlade vidare utan att testa. Däremot vakade vi fölningen noga, så att fölen aldrig hann dia råmjölk.
 
Sv: Stoet har bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp..

Dåligt förklarat från min sida, började jobba kl 5 igår och har varit vaken sen dess så är lite borta... Har bara återgett vad veterinären förklarade, kan inget om det själv. Men det är hennes råmjölk som inte fungerade, hon ska få börja dia igen på söndag förhoppningsvis.
 
Sv: Stoet har bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp..

Mkt bra förklarat, tack!
 
Sv: Stoet har bildat antikroppar mot fölungens blodgrupp..

Men då är det väl samma.
Då är det ingen fara att låta fölet dia nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt russ betäcktes 2011, under tiden hon stod på det mindre russtuteriet fick hon tyvärr något släng av fång. Hingstägaren ringde mig...
Svar
7
· Visningar
1 087
Senast: Tagliabue
·
A
Hästvård Min 3-månaders fölunge var sig inte lik i morse. Hängig i boxen och så upptäckte jag att hon var rejält svullen från ganascherna ner...
2
Svar
28
· Visningar
4 581
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 705
Senast: cirkus
·
  • Låst
Avel Usch, jag har jätteont i magen och är galet orolig för min två dygn gamla fölunge (Sparrow Jack). Han fick igår morse åka akut in till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 429
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp