Råd önskas - AKUT!

Sv: Råd önskas - AKUT!

Juverinflammationsrisken är ju lika stor för ett sto som stött bort ungen som för en där ungen dött och det är ju i högsta grad behandlingsbart.

Det är jag fullständigt medveten om;)
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Tråkigt "dilemma" har tyvärr får jag säga varit med om det samma också ponny faktiskt, fast trots dina funderingar hade jag kämpat på rejält kanske 2 dgr till iaf men ändå låtit fölet vara emellanåt hos den andra, så mkt prägling hinner det inte bli om du sköter det väl vilket jag ändå tycker det verkar som du gör , men en fråga den riktiga mamman skall du aldrig mer ta föl på henne? trots "risker" hade jag kämpat iaf ett par dgr. Men men hoppas det löser sig , lycka till!
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Får jag fråga, varför hade du kämpat ?

jag upprepar mig som en papegoja, jag hade också kämpat om det inte funnets ett alternativ, men vad är felet på det alternativ som finns ?
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Varför är det värt att riskera att fölet blir sparkat när fölis nu funkar bra med ny mamma och fått i sig råmjölk?
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Jag har varit med om exakt samma sak med ett sto som vägrade ta emot sitt föl och gjorde sitt bästa för att försöka döda det så fort hon fick chansen.

vi försökte med allt, tillsammans med veterinärer, oxytocin, pleg, brems och att traggla på men inget funkade. J
ag kunde mjölka ur henne utan problem men fölet fick inte komma i närheten.

Vi höll på tror jag i 5-6 dagar men fick tillslut ge upp och fick med ammajourens hjälp tag i en amma som funkade klockrent och var helt underbar med honom.

Med de förutsättningar du beskriver hade jag tveklöst låtit det andra stoet ha 2 fölungar, gött henne ordentligt och stödmatat båda fölungarna ett par gånger om dagen med mjölkersättning.

Lycka till.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

*KL*

Tack för alla svar och råd!

Vi gjorde ett test idag för säkerhets skull och fölis hade fått i sig tillräckligt med råmjölk.
Nu har hon också lärt sig att följa sin nya mamma riktigt bra. Vi har släppt ihop dem med de andra stona igen och fölis har också fått en annan "extramamma" som hon springer till och får lite skydd om den större fölungen busar för mycket med henne. Samtidigt verkar hon vara ganska förtjust i sin "storebror" och följer gärna efter honom också.

Vid såna här tillfällen är jag glad att jag har en flock med ston som har gått tillsammans länge och känner varandra väl. Det verkar som att stona även delar ansvaret för fölen till viss del och "hjälper" varandra när det behövs. Alla stona i flocken har varit "snälla" och beskyddande mot den lilla (utom hennes egen mamma), men som tur är så är det ingen annan än stoet med eget föl som låter henne dia (de andra har inte fölat än).
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Samma sak hände mig förra året.

Förstföderska som inte vill ta sig an sitt föl. Vi försökte med lugnande och med oxytocin brems hålla hovar. Men mamma häst ville ta död på sin unge.
I slut änden hittade vi en amma till henne. Tack och lov.

Nu ett år senare kan inte hennes mamma vara utan sin unge.

Hoppas att det löser sig för er med ditt föl.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Jag hade kämpat , för att i de flesta fall så löser det sig och även för det stoet som var "riktiga" mamman... men skall man aldrig använda henne igen kan man klart strunta i det, sedan finns ju alltid risken att som någon tidigare nämnt att det andra stoet "tröttnar" på henne, det kan ju också hända och är inte helt ovanligt plus att man verkligen skall fråga sig om hon verkligen klarar att ge likvärdig näring till 2 föl som han hade gjort till 1??Men , jag bedriver ingen "häxjakt" på att man måste, men tycker som andra här att man bör försöka mer än 1 dygn ordentligt. Jag tycker däremot att berörda verkar sköta detta och vara kunniga, så det är verkligen ingen kritik, tycker däremot inte det är gulligt som många uttrycker det, utan snarare lite sorgligt/ledsamt att den riktiga mamman inte "klarat" sin uppgift. Men som sagt vi hoppas alla att detta skall sluta lyckligt eller hur. Och jag tror att man som kunnig ägare känner sina hästar bäst själv. Återigen, Lycka till.:)
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Samma sak hände mig förra året.

Förstföderska som inte vill ta sig an sitt föl. Vi försökte med lugnande och med oxytocin brems hålla hovar. Men mamma häst ville ta död på sin unge.
I slut änden hittade vi en amma till henne. Tack och lov.

Nu ett år senare kan inte hennes mamma vara utan sin unge.

Hoppas att det löser sig för er med ditt föl.


Nu blev jag nyfiken? Blev hon betäckt igen, och kan inte vara utan det fölet? Eller är det sitt första föl hon ändrat uppfattning om?
Tur att det gick bra i alla fall!
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Är lite nyfken bara på vem som är pappan?
Lycka till! Det kommer att gå bra det där...
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Vad skönt att det löst sig! Vet oxå föl som blivit ihjälsparkade när man försökt och försökt. Vilket toppensto du har!
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Hon är en vecka nu, helt frisk, i gott hull och full av energi. "Adoptivmamman" tar hand om henne som om hon vore hennes egen, och har gott om mjölk. Enligt testet har hon fått i sig tillräckligt med råmjölk, och hon har dessutom diat adoptivmamman hela tiden. Så "bytet" av mamma verkar inte ha satt några fysiska spår. Enda skillnaden är nog att hon är mer social och kaxig än de flesta föl i den åldern.

Men, finns det någon generell ståndpunkt hos försäkringsbolagen när det gäller föl som mamman inte vill ta sig an, som kan innebära problem? Båda stona är fullförsäkrade i Sveland (A1-försäkrade, inte avelsförsäkrade), liksom fölets storebror (=adoptivmammans egna föl).
Och kan jag få ersättning för veterinärkostnaderna jag haft (spruta stoet med pleg + oxytocin, sonda fölet med stoets egna råmjölk (för säkerhets skull) + foal-check)? Eller kan det medföra ovilja att försäkra fölungen om jag vill ha ersättning för dessa kostnader?
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Skönt att det går så bra!

Nu vet jag inte vilka utlägg du har haft, men behandlas både sto och föl så avgår en självrisk vardera, så det blir väl 1900:- per häst + då 20% av det som överstiger det om du har stoet A1 försäkrat i Sveland.

För två år sedan hade en bekant ett moderslöst föl som fick en valack som styvpappa, det funkade ej med amma. Nu blev det inte riktigt som din situation, men det fölet var det inga problem att försäkra.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Skönt att det går så bra!

Nu vet jag inte vilka utlägg du har haft, men behandlas både sto och föl så avgår en självrisk vardera, så det blir väl 1900:- per häst + då 20% av det som överstiger det om du har stoet A1 försäkrat i Sveland.

För två år sedan hade en bekant ett moderslöst föl som fick en valack som styvpappa, det funkade ej med amma. Nu blev det inte riktigt som din situation, men det fölet var det inga problem att försäkra.

Tänkte inte på att stoet och fölet är två individer och därför får två självrisker. Då blir det nog inte så många hundralappar över.

Men det låter bra att det inte verkar vara några hinder att försäkra fölet i alla fall.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

kl
Vad skönt att det har ordnat sig med extramamman. Jag har bara liknande erfarenheter med grannens sto som inte släppte ner mjölken till en början (så var det med alla föl hon fått, redan innan min granne köpte henne!) Men det löste sig med brems och oxytosin, men hon var riktigt läskig mot sina föl och att hålla på med. Det var med livet som insats jag kunde mjölka ur henne. Men när mjölken väl släpptes ner så var hon en bra mor.
En solskenshistoria om extramammor (halvblod): Vi hade ett sto som tog hand om sin fölunge lite för att hon "var tvungen", hon var inte dum, men aldrig speciellt intresserad av sin avkomma. Efter två månader slutade hon bry sig nästan helt om honom men då tog ett av de andra stona vid så att hon hade två föl! Det gick jättebra och det var helt otippat eftersom den märren i vanliga fall är en riktig surtant...
Lycka till!
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Tänkte inte på att stoet och fölet är två individer och därför får två självrisker. Då blir det nog inte så många hundralappar över.

Men det låter bra att det inte verkar vara några hinder att försäkra fölet i alla fall.

Min lilla som mamman inte ville ha var försäkrad redan i mammans mage och då fortsatte försäkringen så den kunde de inte neka, däremot fick jag inte ersättning för någon veterinärvård i samband med allt detta.

Försäkringsbolaget ( Agria) resonerade som så att fölet var ju inte sjukt och därför ersattes det inte på fölets försäkring, och mammastoets behandling var ju pga psykiska orsaker och det ersatte inte mammans försäkring, summa summarum ingen ersättning.

Hade vi däremot struntat i alla åtgärder så att fölet blivit riktigt dåligt och då behövt åka in med långtida klinikvård för fölet som följd , ja då hade försäkringen ersatt de enorma kostnaderna, men som sagt förebyggande vård för relativt blygsamma belopp för att förhindra detta det ville inte Agria ersätta.

Detta rimmar rätt väl med min erfarenhet av Agria för övrigt, de gör oftast sitt bästa för att slippa ersätta medan Folksam som jag också har är betydligt mer resonabla.

Om det handlar om små summor skulle jag inte ens ta upp det med försäkringbolaget, fölet är ju inte sjukt.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Försäkringsbolaget ( Agria) resonerade som så att fölet var ju inte sjukt och därför ersattes det inte på fölets försäkring, och mammastoets behandling var ju pga psykiska orsaker och det ersatte inte mammans försäkring, summa summarum ingen ersättning.

Hade vi däremot struntat i alla åtgärder så att fölet blivit riktigt dåligt och då behövt åka in med långtida klinikvård för fölet som följd , ja då hade försäkringen ersatt de enorma kostnaderna, men som sagt förebyggande vård för relativt blygsamma belopp för att förhindra detta det ville inte Agria ersätta.

Detta rimmar rätt väl med min erfarenhet av Agria för övrigt, de gör oftast sitt bästa för att slippa ersätta medan Folksam som jag också har är betydligt mer resonabla.

Om det handlar om små summor skulle jag inte ens ta upp det med försäkringbolaget, fölet är ju inte sjukt.


Nej, det är ingen idé att ta upp det när det blir två självrisker på beloppet.

Just det faktum att fölet inte är eller har varit sjukt, gjorde att jag började fundera på om försäkringen täckte åtgärderna. Hade jag varit tvungen att ge plasma till fölet hade kostnaderna snart sprungit iväg ordentligt och då hade det varit bra att få ersättning. Enligt veterinären så skulle kostnaderna täckas av försäkringen. Men jag litade inte helt på det, eftersom det säkert skiljer sig från försäkringsbolag till försäkringsbolag.

Agria har jag också dåliga erfarenheter av. De hästar som jag haft längst (drygt 20 år) har alltid varit försäkrade i Sveland. När jag sedan arrenderade en ridskola hade ridklubben önskemål om att jag skulle använda Agria, vilket gjorde att de hästar som jag köpte in under den perioden försäkrades där (förutom ett kallblod som hade anmärkning om mugg på veterinärintyget vid köpetillfället, och Agria därför ville sätta reservation på hältor ö h t! Hos Sveland blev det bara en reservation avseeende själva muggen, så den hästen hamnade hos Sveland i stället, oavsett vad klubben tyckte). Har inte behövt utnyttja Agria-försäkringarna mer än någon enstaka gång, men har ändå tröttnat på deras attityd. Så när de försämrade försäkringarnas villkor ytterligare, så valde jag att flytta även dessa hästar (ett 10-tal) till Sveland, trots att de varit försäkrade i Agria 5-6 år.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Uppdatering av vad som hänt:

Fölet är nu snart 2 månader, och älskar sin nya mamma! Den nya mamman bryr sig om adoptivfölet mer än sitt eget, och har hittills tillräckligt med mjölk för båda fölen utan tillskottsfoder. Hon har också uppfostrat sitt eget hingstföl, som nu är 3 månader, att inte busa med den lilla, och nu är adoptivfölet det tuffaste av dem, och kör ibland bort storebror när han ska dia för att hon vill ha allt för sig själv. Så han är egentligen den som mest "drabbats", innan han fick en "lillasyster" var han väldigt tuff och kaxig, nu är han betydligt beskedligare. Ibland behandlar hans mamma honom lite som ett fjolårsföl. Men han och den lilla har varit varandras stöd och nästintill oskiljaktliga. Nu har han dock fått en "svans" i form av ett yngre hingstföl som hänger honom i hälarna hela dagarna och busar med honom. Och mamman har i stället för 2 föl fått 3 föl att hålla reda på. Det sista fölet diar dock sin egen mamma. Sedan finns det ett fjärde föl i flocken, men hon är mer påpassad, av både sin mamma och "moster", och får inte hänga med de andra fölen lika mycket.

Den riktiga mamman till adoptivfölet klarade både sig och juvret bra, mjölken försvann fort. Hon har nu blivit ridhäst igen och trivs med det. Det enda är att jag är så förtjust i hennes föl, att jag gärna skulle betäcka om henne. Frågan är om jag vågar, och hur stor risken är att det händer samma sak igen. Eller om det finns en chans att hon tar bätte hand om fölet nästa gång.

I alla fall så tror jag att jag valde det rätta alternativet, och så här långt har allt gått bra.

Här är ett filmklipp första gången de provar att hoppa:
http://www.facebook.com/profile.php?id=565878907&v=app_2392950137#!/video/video.php?v=419362798907
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 087
Senast: Migo
·
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
2 934
Senast: cello
·
Avel Hej. Jag tog ett föl på mitt 17 åriga sto för två år sedan. Allt gick bra fram till fölningen då stoet svimmade och man fick dra ut...
2
Svar
26
· Visningar
3 470
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp