Bukefalos 28 år!

Hjälp! Lämna hunden ensam??

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har ett problem med min hund. Han är mammig och vill alltid följa med vart jag än går. Nu är det så att jag ska börja jobba natt, det innebär att jag åker hemifrån vid 9 och kommer hem vid 6 på morgonen. Han får en rejäl promenad innan jag åker och när jag kommer hem har jag tänkt..
Nu är problemet bara att han skriker när jag e borta. Om mina föräldrar e hemma går det bra, men de ska va bortresta hela sommaren.
Jag jobbar 5 nätter, ledig 5 nätter, jobbar 5 nätter osv..
När jag lämnade honom ensam för ett tag sen, då bara från 6 på eftermiddagen till 12 på kvällen/natten, (då gick också en kompis ut med honom en gång däremellan), så sa grannen dagen efter att han hade gnällt jättehögt hela tiden nästan..
Hur kan jag lära honom att vara ensam? Han måste ju vänja sig men grannarna blir ju sura om han sitter och skriker hela tiden.. :(
Snälla någon som vet?

Det är samma sak när jag lämnar honom i bilen en stund, då gnäller han när jag försvinner ur hans synfält. Om jag går tillbaka så fattar han ju att jag kommer så fort han gnäller, det är väl inte heller bra..

:cry:
 
Sv: Hjälp! Lämna hunden ensam??

Har du tränat att lämna honom ensam överhuvudtaget? Annars kan du ju omöjligt förvänta dig att han ska kunna vara ensam i flera timmar. Börja om från början, träna en minut åt gången och öka långsamt på tiden. När du kommit upp i 10-15 minuter, variera lite fram och tillbaks så att det inte bara blir längre och längre varje gång. Om han är intresserad av kex eller märgben, ge honom något när du går. Avdramatisera, säg bara "hejdå, ses sen" och gå, håll inte på och ömka. Gör en tydlig rutin av det.
Var beredd på bakslag, om det händer, gå ner i tid igen.
 
Sv: Hjälp! Lämna hunden ensam??

Snabbt svar. Bör gå och sova nu...

Börja om med ensamhetsträningen. Köp kompostgaller om du inte redan har. Börja med att sätta honom i ett angränsande rum till det rum där du ska befinna dig under en stund. Se till att sätta fast gallret ordentligt så att han inte kan komma ut, dock måste han kunna se dig hela tiden.

Är han väldigt orolig redan av detta så sätt dig så nära honom, dock ska han inte kunna nå dig. Ha en burk med gott godis. Läs en bok eller titta på tv medans du tränar. Låt han gnälla, skälla och leva om. Be grannarna ha lite överseende under denna tid du tränar. Säg att du tränar för deras och hundens skull.
Titta absolut inte på honom när han lever om, gnäller eller skäller. Om han tystnar så belöna honom med att säga duktig kille och kasta in lite godis. Sedan fortsätter du läsa i boken, belöna så fort han är lugn och tyst. Ignorera honom totalt om han gnäller eller skäller. Han måste sitta ligga och vara tyst för att få belöning. Träna en liten stund minst en gång om dagen. Du måste släppa ut honom när han varit duktig, alltså när han ligger, sitter och är tyst. Lever han om så får du vänta tills han lugnar sig.

NÄr han kan vara lugn fast han sitter själv i rummet så kan du flytta dit längre ifrån honom. När han är lugn där kan du även börja försvinna utom synhåll, korta korta stunder. Kom inte tillbaka om han börjat gnälla, för då belönar du gnället. VÄnta tills han tystnar och går ner i aktivitet innan du kommer tillbaka. Du ska inte belöna med godis varje gång du försvunnit och sedan kommit tillbaka. Då är belöningen att du kommit tillbaka oftast nog. Visst kan du ge honom någong gång. Sedan utökar du tiden hela tiden.

Oj, det var mitt mkt snabb och "korta" svar.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 675
Senast: Kraxa
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 613
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 568
Senast: solrose00
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 506
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp