HJÄLP!!! Marsvinshane som slåss....

F

FjantaZ

Min marsvinshane blev själv i vintras och då köpte jag en kompis till honom. (Han mår dåligt av att inte ha sällskap). Kompisen var en abbyhane på ca 5 v. Första månaderna gick bra tills i maj. Då började de smågruffa och det slutade i att den äldre hanen fick ett bett i kinden. Jag tänkte att de får gå ihop o reda ut detta, "är bara den lilla som kollar rang" och "Gammelhannen är ju ändå mesig så de lugnar sig". Men efter 1,5 månad så var jag tvungen att separera den då det uppkommit ytterligare skador samt båda hade gått ner i vikt kraftigt. Gannelhannen sov nästan konstant den närmasta veckan.

Den andra hannen kunde ej sitta själv, han var (är) mkt lättstressad, satt ofta vid gallret o glodde ut. På semestern när de bodde i vanliga gallerburar, tuggade han galler minst halva semestertiden om man summerade. Han tuggade galler även när han gick på gräs ute.

Kastrerade honom för 2,5 v sedan och då blev han lugnare när han gick själv o det gick t.o.m att klappa honom. Släppte ihop honom med hans nya vän på toaletten i lördags. Han blev glad men hon tyckte han var lite jobbig så även hennes vän fick stötta upp. De flyttade in i buren (burskåp 0,9 m2) och det har varit relativt lugnt med lite småtjäbber tills idag då den äldre honan o han rök ihop o hon blev skadad. Honorna skriker o han går och vickar på rumpan.

Fick då tips att sätta honom med en dominant hona som kunde "sätta honom på plats" Men jag orkade inte se dem skada varandra efter en stund så jag avbröt slagsmålet. :cry:

Vad ska jag göra???

Nu sitter han i min "sjukbur" men den håller inga godkända mått, st in hö för att slippa höra honom gnaga galler. :(

HJÄLP!!! :confused:
 
Sv: HJÄLP!!! Marsvinshane som slåss....

Jag...tror inte jag fattade trots att jag läste texten flera gånger haha *trött?*

Vad hände med den gamla marsvinshannen? Sitter han ensam igen? Har du testat att sätta ihop dom igen?

Har den yngre marsvinshannen blivit kastrerad för två veckor sen och satt med ett par marsvinstjejer? Ingen bra idé, jag har hört att det är en månad man ska ge det efter kastreringen, då spermier kan finnas kvar.

Det där med en dominant hona kanske skulle fungera och kanske skulle det gå åt helvete. Är han själv VÄLDIGT dominant tror jag egentligen att det bara blir bråk. Men marsvin är roliga... man får testa olika kombinationer och se vad som fungerar/ inte fungerar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP!!! Marsvinshane som slåss....

Tillägg; Det kanske blev bråk idag för att honorna brunstar. Testa igen om några dagar.
Kan inte det yngre paret (honan, hannen) sitta med varandra och gammelgrisarna sitta i en annan bur? Du skrev ju att den yngre hannen blev glad när han träffade den första honan. Hon tyckte det var lite jobbigt men ge det lite tid.
 
Sv: HJÄLP!!! Marsvinshane som slåss....

Jag...tror inte jag fattade trots att jag läste texten flera gånger haha *trött?*

Vad hände med den gamla marsvinshannen? Sitter han ensam igen? Har du testat att sätta ihop dom igen?

Han sitter själv o verkar trivas o efter så skadad som han blev vågar jag inte sätta ihop dem igen.

Har den yngre marsvinshannen blivit kastrerad för två veckor sen och satt med ett par marsvinstjejer? Ingen bra idé, jag har hört att det är en månad man ska ge det efter kastreringen, då spermier kan finnas kvar.

Enligt vet var det ingen fara efter 4-5 dagar men jag väntade tills såren var läkta. Spermier kan inte överleva i sädesledaren i 14 dagar!

Det där med en dominant hona kanske skulle fungera och kanske skulle det gå åt helvete. Är han själv VÄLDIGT dominant tror jag egentligen att det bara blir bråk. Men marsvin är roliga... man får testa olika kombinationer och se vad som fungerar/ inte fungerar.

Ska prova med en annan dominant hona som är äldre enligt råd.

Ska sätta ihop dem korta stunder när jag är hemma o så ska de bo i varandras burar en stund innan...
 
Sv: HJÄLP!!! Marsvinshane som slåss....

Tillägg; Det kanske blev bråk idag för att honorna brunstar. Testa igen om några dagar.
Kan inte det yngre paret (honan, hannen) sitta med varandra och gammelgrisarna sitta i en annan bur? Du skrev ju att den yngre hannen blev glad när han träffade den första honan. Hon tyckte det var lite jobbigt men ge det lite tid.

Den yngre honan är livrädd för honom o skriker konstant om de är själv. (provat ett tag i helgen)

De 3 gammelhonorna går inte att ha ihop, då döttrarna inte håller sams (mor o 2 döttrar), det har de aldrig gjort.

Ja jag har mkt knepiga o egensinniga marsvin :crazy:
 
Sv: HJÄLP!!! Marsvinshane som slåss....

Ge det ett tag till. Låt dom bara träffas korta stunder, ej i buren. Jag hade två hanar som var kullsyskon, de började bråka vid könsmognaden och rangen. Fick sära på dom ett tag men sen så gick det. Sen så skaffade jag en ny hane efter deras bortgång, då fick jag höra att man kan vänta med att sätta ihop dom med andra tills känsmognaden är över. Han fick vara med min kanin i ett halvår sen fick han en kompis som var mycket äldre och det var inga problem alls. De stormtrivs tillsammans. Men ett halvår är kanske lite för lång tid.
 
Sv: HJÄLP!!! Marsvinshane som slåss....

Det var ena egensinning marsvin haha :D
Lycka till och hoppas det ger sig.

(Jag hävdar fortfarande att man bör vänta 4 veckor innan en kastrerad pojk släpps ihop med honor. Googla runt lite)
 
Sv: HJÄLP!!! Marsvinshane som slåss....

Gav upp igår efter att han träffar min äldsta, snällaste hona på neutral mark. Efter 45 min och tjäbblet bara eskalerade så avbröt jag och ha snickrat om burarna så jag har vägg mellan hanarna på samma våning. Hoppas nu bara han trivs själv...

Min gissning är att han är översexuell när han inte ger sig trots han blir nerkissad o de skriker o hugger efter honom...

Jg får leva med mina egensinniga grisar men de är ju personligheter oxå :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
2 733
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 970
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 047
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 043
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp