Hjälp med analys!

Indiana

Trådstartare
Hej! Har fått analysen på hösilaget och är rätt novis på området. Har förstått att kvoten är låg.

Någon som vill kolla denna och vill kommentera? Något som behövs läggas till?
Han har fri tillgång. En 2,5-åring valack halvblodskorsning.

Tack på förhand/Indiana
received_2013508518837637.png
 
Jag hade vid en första anblick fodrat med något kilo lucern och lagt till en skopa av trikems E-plus eller annat fodermedel som innehåller lysin. Lysin är den första begränsade aminosyran och saknas den kommer hästen inte kunna bygga protein den kan använda av proteinet i maten. Med en låg kvot är det väldigt viktigt att hästen kan utnyttja proteinet i maten så bra som möjligt, speciellt när det rör en växande häst. Satte mig inte in djupare än så vid en snabb anblick här nu.
 
Hej! Har fått analysen på hösilaget och är rätt novis på området. Har förstått att kvoten är låg.

Någon som vill kolla denna och vill kommentera? Något som behövs läggas till?
Han har fri tillgång. En 2,5-åring valack halvblodskorsning.

Tack på förhand/IndianaVisa bifogad fil 104110
Jag råder dig att lägga in analys värdena i foderstatprogrammet som du hittar här, https://hastsverige.se/hastens-miljo/foderstatsprogram/

så kan du iallafall få lite vägledning om vad du behöver lägga till. Du kommer behöva protein och jag tycker potatis protein är bra, speciellt till en växande häst.
 
Hur mycket energi är för mycket? Enligt beräkning med tillfört protein hamnar energin på 111 MJ (behovet är på 64) är detta katastrof eller funkar det?

Har tillfört muscle up som fått upp kvoten till 5,8!
Mvh
 
Hur mycket energi är för mycket? Enligt beräkning med tillfört protein hamnar energin på 111 MJ (behovet är på 64) är detta katastrof eller funkar det?

Har tillfört muscle up som fått upp kvoten till 5,8!
Mvh

Ja du lär få en fet häst på det 😅. Nästan dubbla behovet ju. Tänk om du skulle äta dubbelt så mycket mat som du gör idag?
 
Hur mycket energi är för mycket? Enligt beräkning med tillfört protein hamnar energin på 111 MJ (behovet är på 64) är detta katastrof eller funkar det?

Har tillfört muscle up som fått upp kvoten till 5,8!
Mvh

Beror på din häst. Men risken är att den blir fet, iom nästan dubbelt så mycket energi som behovet är.

Leta efter potatisprotein (den rena varianten, inte granngårdens pellets som innehåller potatisprotein) eller sojamjöl. Det blir billigare och mindre överakottsenergi
 
Grejen är ju att utan något tillsatt ligger energin på 113 MJ i detta hö., 🙈
Har höftat på att han får i sig 15 kg/dag..
Tycker däremot inte att han är minsta tjock, tvärtom isf 🤔 eventuellt lite bukig.
20221028_165248.jpg


Grejen med potatisprotein som jag förstår är att man inte kan ge tillräckligt mycket på en och samma gång.. Har endast möjlighet att ge honom kraft en gång/dag tyvärr 😕
 
Grejen är ju att utan något tillsatt ligger energin på 113 MJ i detta hö., 🙈
Har höftat på att han får i sig 15 kg/dag..
Tycker däremot inte att han är minsta tjock, tvärtom isf 🤔 eventuellt lite bukig.Visa bifogad fil 104220

Grejen med potatisprotein som jag förstår är att man inte kan ge tillräckligt mycket på en och samma gång.. Har endast möjlighet att ge honom kraft en gång/dag tyvärr 😕
Muscle up innehåller potatisprotein.
 
Grejen är ju att utan något tillsatt ligger energin på 113 MJ i detta hö., 🙈
Har höftat på att han får i sig 15 kg/dag..
Tycker däremot inte att han är minsta tjock, tvärtom isf 🤔 eventuellt lite bukig.Visa bifogad fil 104220

Grejen med potatisprotein som jag förstår är att man inte kan ge tillräckligt mycket på en och samma gång.. Har endast möjlighet att ge honom kraft en gång/dag tyvärr 😕

Står han på fri tillgång och du har räknat att han äter 15kg, eller har du kontrollmätt med höpåsar?

Om han idag äter 113MJ och inte har fettdepåer, ja då är det hans behov.

Men det kan vara riktigt svårt att uppskatta hur mycket dom äter på fri tillgång, bättre att ta en dag i separat hage och du kollar hur mycket du får i han.
 
Nej jag vet inte helt säkert. Har tagit ca vikt på höbalen/antal hästar i hagen/dag och ponerat därifrån.

Får testa att lägga till så rent protein jag kan och hålla koll på hull och muskler :) kan ju hända att han klarar en lägre kvot, än 6 :)
 
Grejen är ju att utan något tillsatt ligger energin på 113 MJ i detta hö., 🙈
Har höftat på att han får i sig 15 kg/dag..
Tycker däremot inte att han är minsta tjock, tvärtom isf 🤔 eventuellt lite bukig.Visa bifogad fil 104220

Grejen med potatisprotein som jag förstår är att man inte kan ge tillräckligt mycket på en och samma gång.. Har endast möjlighet att ge honom kraft en gång/dag tyvärr 😕
Hur mycket potatisprotein behöver du ge per dag?
 
Grejen är ju att utan något tillsatt ligger energin på 113 MJ i detta hö., 🙈
Har höftat på att han får i sig 15 kg/dag..
Tycker däremot inte att han är minsta tjock, tvärtom isf 🤔 eventuellt lite bukig.Visa bifogad fil 104220

Grejen med potatisprotein som jag förstår är att man inte kan ge tillräckligt mycket på en och samma gång.. Har endast möjlighet att ge honom kraft en gång/dag tyvärr 😕
Om din hästs behov av energi är 64 MJ enligt tabell så gissar jag att tabellbehovet av protein är 384 gsmrp?
Ger du 15 kg av ditt hösilage så får hästen 510 gsmrp. Kvoten är såklart låg och det finns absolut en risk att hästen kommer bli tjock, men den får ju sitt proteinbehov uppfyllt med råge så du borde egentligen inte behöva tillsätta mer protein.

Om du behöver lägga på mer protein lär det inte vara några mängder så potatisprotein en gång per dag är nog inga problem.
 
Om din hästs behov av energi är 64 MJ enligt tabell så gissar jag att tabellbehovet av protein är 384 gsmrp?
Ger du 15 kg av ditt hösilage så får hästen 510 gsmrp. Kvoten är såklart låg och det finns absolut en risk att hästen kommer bli tjock, men den får ju sitt proteinbehov uppfyllt med råge så du borde egentligen inte behöva tillsätta mer protein.

Om du behöver lägga på mer protein lär det inte vara några mängder så potatisprotein en gång per dag är nog inga problem.
Proteinbehovet ligger på 416. Med endast grovfoder, 15 kg, kommer han upp till 510 g ja. alltså ligger han helt riktigt (22%) över behovet.
Det är bara det att jag tror balansen inte riktigt passar honom då han tappat en del överlinje och blivit lite bukig, men absolut inte fet.

Lägger jag till 120 g potatisprotein kommer jag upp i en kvot på 5,2 vilket såklart är bättre men osäker på om det räcker.. och tror att det är maxdos. Vill inte att han ska få för lite nu när han växer 😬
 
Proteinbehovet ligger på 416. Med endast grovfoder, 15 kg, kommer han upp till 510 g ja. alltså ligger han helt riktigt (22%) över behovet.
Det är bara det att jag tror balansen inte riktigt passar honom då han tappat en del överlinje och blivit lite bukig, men absolut inte fet.

Lägger jag till 120 g potatisprotein kommer jag upp i en kvot på 5,2 vilket såklart är bättre men osäker på om det räcker.. och tror att det är maxdos. Vill inte att han ska få för lite nu när han växer 😬

Kvoten har man för att snabbt bedöma hö. Foderstaten räknar du på behovet.

Men om han visar tecken på proteinbrist, men inte är fet, så tror jag inte att han äter så mycket hö som du tror att han gör.

Testa att räkna på 10kg hö istället.

Och kom ihåg att unghästar har andra behov än vuxna hästar, ställ in det i ditt foderprogram.
 
Ja precis men trots att behoven är täckta med råge behövs kanske det behövs en högre kvot för att matcha balansen av hans behov mellan mj/smb protein 🤔

Angående kg har jag chansat. Räknar jag på 10 kg täcker energin men ej proteinet. Funderar på att testa muscle up och mineraler och se om han fyller upp sig :)
Så svårt att veta hur mkt dom stoppar i sig.. Han går tillsammans med 3 större halvblod och äldre valacker också så har utgått lite från dem och hur länge en bal räcker.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 772
Senast: ako
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp