Bukefalos 28 år!

hjälp med brunst! *långt*

Modest

Trådstartare
vet inte om jag har lagt tråden precis rätt, men om inte får moderatorn flytta den!

min nya häst är mitt första sto. dom andra stona i stallet märks knapt när dom brunstar, men min tjej har fått sin första brunst i min ägo..! hon har pipit nåra dar, men igår blev hon helt GALEN!när vi stod på uppställningsplatsen så började det när jag kratsade hovarna. då sparkade hon rätt ut! en hästvan kvinna i mitt stall erbjöd sig att hjälpa mig, men min häst trängde in henne i hörnet och sparkade halvt ihjäl henne, men hon var på henne igen, och samma sak hände då. då kom min tränare och fick på hästen sadel och träns och sa åt mig att sitta upp. jag red och hoppade och hon var precis som vanligt. men sen när vi ställde in henne i boxen igen, började hon pipa. jag vågar inte röra henne, utan det är min tränare som hanterar henne på marken. :eek:

vad ska jag göra? nån som har varit med om samma sak? känner inte igen hästen ju! på söndag ska vi åka och göra iordning sadeln, för min tränares man menade på att sadeln kan trycka på äggstockarna, m.m. och det kan ju vara sant, men vi kan ju inte åka när hästen är skvatt galen?! :cool:

:bow: :bow: :bow:
tacksam för hjälp!
 
Sv: hjälp med brunst! *långt*

Alltså jag kan ju absolut ingenting om brunstande ston trots att jag har ett sto själv,men kan brunsten verkligen PÅVERKA en häst så att den blir så tokig??Säkert att den inte har ont nån annanstans?

Jag har haft mitt sto i snart två år och hon har det då inte varit den minsta skillnad på...
 
Sv: hjälp med brunst! *långt*

du kan ju alltid testa magnesium, funkar på en del ston som blir helt tokiga vid brunst!!
 
Sv: hjälp med brunst! *långt*

Prata med veterinären.

Kanske det finns någon medicin som dämpar symtomen?
Nått hormonpreparat t ex som du kan ge under brunsten.
 
Sv: hjälp med brunst! *långt*

Din häst har vad man populärt kallar PMS vid hantering, visst finns det diverse hormoner etc som du kanfå genom veterinär. Men har du för avsikt att tävla så går inte det vid hormonbehandling, då det är minst 1 års karens vid varje spruta.

Om det är riktigt :devil: kan du testa Tempremental från www.equimins.se eller Regulate från www.hippok9.nu . Detta har då hjälpt mitt sto när det var som värst, men upplever också att om ditt sto har kommit till en ny miljö så är chanserna mycket goda att detta lugnar ner sig i takt med att hästen acklimatiserar sig.
 
Sv: hjälp med brunst! *långt*

tack för alla svar!

vi har fått bekräftat att det till en viss del är ömhet vid manken och bakåt = sadeln. ska imorgon till duktig sadelutprovare. det syntes när man longerade henne med inspänning så slappnade hon av mkt mer i i ryggen än vid senaste ridningarna.
min tränare tror att det är en kombination av pälssättning, ny miljö, brunst, och felanpassad sadel.

så jag tror att det går över, annars frö vi väl prova med någon karens-fri behandling, eftersom jag har för avsikt att tävla.

dom förra ägarna har vi ringt till och dom sa återigen att dom inte hade märkt någonting, vilket förstärker våran teori.
jag har svårt att tro att man kan tävla så högt & mycket som dom har gjort med henne om hon skulle bli knäpp vid varje brunst.. eller?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 316
Senast: Vinur
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 780
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 064
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp