Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

M

madeleine71

Hej!

Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd.

Vårat hö har tyvärr möglat och vi skall nu gå över till att fodra alla hästar I stallet med HorseHage istället. Jag skulle bli överlycklig ifall någon som som kan detta bättre än mig ville hjälpa mig med en ny foderstat till min häst. I höstas fick jag hjälp av Jessica med en foderstat som jag utgått ifrån (några små ändringar har det blivit) som min häst verkar ha trivts bra med.
Han är en välmående, matglad nordsvensk, fin i pälsen men tyvärr överviktig och det är just det som jag inte förstår hur jag skall få bukt med.
Fram tills nu har han fått följande (88MJ Smrp/MJ kvot 6,22):

10 kg hö
1 kg Green power Lucern hack
500 g Soja
30 g Hippo Mineral röd
1,5 dosmått Fosforbalans
Morötter eller äpplen
Vitlök

Analysrapport på nuvarande hö:

TS 84%
Protein 65g/kg TS
Smb. rp 25 g/kg
Energi 7,4 MJ/kg
Aska 49,6 g/kg TS
Ca 4,9 g/kg TS
P 1,7 g/kg TS
Mg 1,5 g/kg TS
K 9,3 g/kg TS

Analysen på Horse Hage:

TS 65%
Energi 7,0 MJ/kg
Smb. rp 22 g/kg
Ca 1,6 g/kg
P 1,3 g/kg
Mg 0,5 g/kg
K 11,7 g/kg

Jag har räknat fram och tillbaka på olika förslag och det bästa jag kommit fram till på egen hand är följande:

12 kg Horse Hage
0,6 Kg Mustang Protein +
0,6 kg Soja
40 g Mustang Mineral Röd
Morötter/äpplen och vitlök

Ovanstående ger 97 MJ och en kvot på 5,93.
Ökar jag sojan till 0,7 kg så blir det istället 98,2 MJ och en kvot på 6,26.
Alltså, mer energi än vad han får idag vilket inte är så lyckat..

Värdena på Mustangs foder/mineraler finns på adressen: http://www.mustangfoder.se/foderanalys/index.asp

Eftersom jag inte kan rida för tillfället pga ryggskada så får han inte den motion han skulle behöva och egentligen vill jag inte banta honom genom att dra ner på fodret men eftersom situationen är som den är nu så ser jag ingen annan utväg.
Med mitt förslag kommer han inte att få 1 kg TS/100 kg men inte långt därifrån (0,95 kg TS/100 kg). Ökar jag hösilaget för att täcka minimigivan så kommer ju MJ att stiga och proteinkvoten att sjunka och skall jag kompensera upp den därifrån så kommer han snart istället fortsätta att gå upp i vikt. Jag har tyvärr ingen bild på honom att visa er vilket skulle vara bra men som en liten upplysning kan jag säga att denna herre som mäter 165 cm över havet har ett omfång på 220 cm (!). Uppskattad vikt är ca 820 kg och han ÄR lättfödd för att uttrycka det milt.
Har funderat på att fortsätta med Green Power för att få upp stråfodergivan utan att behöva kompensera upp med så mycket övrigt protein men jag tycker att det varit så skiftande kvalitet på hacket så egentligen är jag inte så förtjust i den idén heller. Innehållsmässigt skiftar det kanske inte så mycket men när man får ett lucern som är så hårt och torrt att det känns som om hästen skall få skärsår i gommen av att tugga på det så känns det inte roligt att fodra med det.

Någon som har en briljant idé på hur jag skall fodra med hösilaget och annat?
Obs! Det behöver inte vara Mustang´s produkter men eftersom han är petig med mineraler så vore jag glad om jag kunde fortsätta med dem han har nu för de äter han med god aptit!

Förslag, tips och idéer mottages tacksamt!

Hur gör alla ni med lättfödda kallblod och ponnies, följer ni slaviskt minimigivan på stråfoder eller minskar ni givan om ni märker att hästarna blir för feta?

Fick förresten en liten föreläsning sist jag var iväg och handlade foder. Foderförsäljaren menade att det var fullständigt meningslöst att ge min nordsvensk en massa proteintillskott för "nordsvenskar behöver inte det". Kan man inte fodra med ögonen så skall man inte ha häst sa han också. :crazy:
Han förkastade allt vad kvoter, analyser, minimigivor och rekommendationer heter och verkade mycket glad över att ej ha drabbats av den fruktade och mycket smittsamma kvotblindheten :angel:


Mvh
Madeleine
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Det är väl onödigt att lägga hästen på ett högre Mj intag än innan om du tycker han är överviktig. Kan du inte försöka lägga han på ca 80 MJ?

Han borde kunna fungera på nästan samma foderstat som innan
10 kg horsehage
1 kg lusern (gärna hack så det blir mer tugga av)
0,5 kg soja
100 gram miner vit

Ca 85 Mj
Kvot på 6
Ca/P 1,6
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Tack för ditt förslag men om jag använder den mängden hösilage/lucern så blir ju antal kilo TS mindre och jag känner att jag är osäker på hur lite jag vågar ge. Vill absolut inte riskera att han får några beteendestörningar eller problem med magen till följd av för lite stråfoder.
Att få ner energin så och behålla en ok kvot vore däremot kanon! :love:

Passar Miner vit bättre än Mustang Mineral Röd av någon speciell anledning/skulle jag kunna fortsätta med de mineraler jag redan har?

Mvh
Madeleine
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Jag har ingen anning om vad mustang röd innehåller så jag kan inte svara på den frågan :angel:
Jag förstår att det inte är roligt att ge mindre ts, men om du vill bli av med hullet så har du inte så mycket val. Förutom om du inte hittar ett annat hö!

Jag har inga bra förslag åt dig, hoppas du kan få lite tips från någon annan också
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Jag har en mycket lättfödd varmblodstravare som blir tjock av att se för mycket mat, hon får minimigiva av hö + halm + lite, lite proteintillskott och mineraler. Som sagt så ska man inte följa kvoter slaviskt, min travare ligger på en kvot på 5.5 nu och är väldigt rund och fin och välmusklad "trots" det.

Håller med din foderförsäljare lite där att allt för många har drabbats av den fruktade och mycket smittsamma kvotblindheten. Man måste SE hur hästen ser ut också och våga gå utanför rekomendationerna om det behövs.
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Vi har tyvärr inte så mycket att välja på när det gäller att ta hem bättre hö/hösilage. Vårat gamla hö möglade och det lilla som vi nu har kvar efter att vi slängt ut det dåliga räcker inte så värst länge så vi är tvugna att ta hem något ganska så omgående och HH var det enda jag hittade som kunde köras ut på kort varsel och som fanns i små (25-kilos) förpackningar. Hö vågar vi nog inte oss på igen med risk för att möglet skall komma igen och stora hösilagenalar är uteslutet för vår del.

Tack för dina tips, jag skall räkna på ifall en del lucern kan dra ner MJ i foderstaten. Tyvärr hittar jag inte analysen på Green Power någonstans så jag får vänta tills imorgon och kika på förpackningen i stallet.

Mvh
Madeleine
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Här kommer två foderstater som iallafall täcker ts behovet + sänker MJ.

8.5 kg horsehage
3.2 kg krafft lusern hackad strå
3 dosmått fosforbalans
1.5 dosmått biomag
selen + e-vitamin (ex. basic e)

86.5 MJ
Smrp/MJ 6
Ca/P 2 (ok, då överskottet kommer från grovfoder)

eller

9 kg horsehage
3 kg green power lucerne
2.5 dosmått fosforbalans
selen + e-vitamin (ex. basic e)

87.5 MJ
Smrp/MJ 6
Ca/P 2.2 (ok, då överskottet kommer från grovfoder)

Vad tror du om någon av dom??

Mvh Bella :cool: - som alltid vill hjälpa till om hon kan :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Egentligen är jag inte rädd för att hamna (lite) under 6 i kvot smrp/MJ eftersom han numera inte behöver protein till någon återhämtning/uppbyggning av muskler, däremot är jag rädd för vad som skulle kunna hända om han inte fick sitt tuggnehov tillfredsställt.
Ger jag honom rätt mängd TS så hamnar jag däremot för högt i energi och för lågt i protein och skall jag försöka mig på att rätta till detta så hamnar jag bara på högre och högre MJ!

Det där om foderförsäljaren som sluppit kvotblindheten var lite ironi eftersom detta just diskuteras på en annan tråd. Till viss del har han väl rätt men att kunna fodra enbart med ögonen tror jag ingen kan även om det säkert är många som tror sig kunna det.
Denna foderförsäljare ville inte sälja soja (tro fasen det, det är ju ett av de billigaste sätten att få upp proteinet!) utan ville hellre pracka på mig ett foder med meddelvärden trots att han visste att jag hade väldigt dåligt med protein i höt.. Det enda det fodret hade lyckats med var att få upp MJ ytterligare vilket jag ju absolut inte vill!

Jag skulle vilja våga gå lite utanför rekomendationerna som du skrev men jag skulle väldigt gärna vilja veta om det kan vara skadligt att ligga på ex 0,95 TS/100 kg häst istället för minimum 1,0 TS/100 kg som alla säger.

Någon som har erfarenhet av detta?
Pest eller Kolera - Övervikt eller för lite att tugga på?

Mvh
Madeleine
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Tack för förslagen, speciellt alt. nr 2! :)
Om jag verkligen måste fodra med lucern-hack så gör jag naturligtvis det men slipper jag ta med det så är jag inte ledsen för det.
Har äntligen hittat en sida med analys för green power så jag skall sätta mig och räkna lite nu och försöka klura ut hur lite lucern jag kan ge som minst för att få ner MJ tillräckligt.

Fler idéer och foderstater är hjärtligt välkomna!

Mvh
Madeleine
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

**************
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Det är inte lätt att få ihop en foderstat annars med bara horsehage för att täcka ts behovet, om du inte kan fixa annat hö/silage, så får man lägga till endel lusern.

Här är en foderstat med mindre lusern + ännu mindre MJ, men ändå täcker det precis ts behovet, för att det är viktigt!!

9 kg horsehage
2.5 kg green power lucerne
100 gr sojamjöl
2.5 dosmått fosforbalans
0.5 dosmått biomag
selen + e-vitamin (ex. basic e)

84.5 MJ
Smrp/MJ 6
Ca/P 2 (ok, då överskottet kommer från grovfoder)

Vad tros om denna då??
Lite grovfoder för min smak, tycker inte att du bör ge mindre grovfoder än detta. Denna foderstat är nog det lägsta MJ du komma om du vill få ts behovet täckt!!

Mvh Bella :cool:
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Om jag ger 50 g Mustang Mineral röd så täcks magnesium, selen och e-vitaminbehoven!
Är lite rädd för att prova andra tillskott/mineraler för det har han ratat tidigare. Mustangs mineraler däremot, de är smaksatta med äpple och slinker lätt ner :D

Jag håller med om att detta känns som väldigt lite grovfoder men vad skall man göra? :confused:
Jag önskar att jag kunde rida honom 5-6 dagar/vecka som jag gjort tidigare, då hade allt varit så mycket enklare och jag hade sluppit sitta här och snåla MJ. Att han är en matglad herre gör det hela ännu värre och jag skulle gärna gett honom mycket av HorseHagen för han fullständigt älskar det! :love: Han äter upp det innan allt annat (har börjat ge honom 2 kg/dag).

Nu är jag för trött i huvudet för att komma fram till något vettigt så jag får fundera vidare på foderstaten imorgon. Tack ännu en gång för att du tagit dig tid och kommit med flera förslag!

Mvh
Madeleine
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

88 MJ till en tjock nordis? Inte så konstigt att den är tjock... Jag skulle dra ner till 80 eller ännu lägre. För att få tuggbehovet tillfredsställt kanske du kan fixa halm? 2 kg halm ger mycket att tugga på, energi som 1 kg hö och du hade ju ändå lågt proteininnehåll så det blir inte sån jätteskillnad, du måste ju ge tillskott i alla fall.

Var köper du Horse Hage ifrån? I Enköping hade de flera olika skördar att välja från (i november i alla fall).
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Jag menar inte att du ska gå under hästens minimibehov av TS utan mer på kvoterna...

Halm är bra att ge, det ger mycket att tugga på men inte mycket energi. Funkar på mitt matvrak hemma.
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Kan du inte byta till ett bättre parti Horse Hage, dvs mindre MJ och mer Smrp?

mvh Jessica
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Jag håller med Magdalena.

Min kallblodstravare, kring 162 cm stor är också en mästare på att överleva på... ingenting typ. På 90 MJ skulle han rulla fram, tyvärr. Denna herre som dessutom rids (i terräng i alla gångarter, inte träning pga underlaget nu) står på kring 60 MJ och blir tjockare och tjockare... Kvot något över 6 pga höet. Han verkar omvandla allt "extra" protein till fett i blixtens hastighet så jag börjar förstå varifrån "fördomarna" att kallblod inte behöver protein kommer...

I ditt läge skulle jag också försöka fixxa fram bra halm att dryga ut med så han får tugga och så HH och lusern och vad som nu behövs till efter det. Men sänk MJ rätt rejält!! Betessäsongen står för dörren dessutom.
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Jag har precis samma slags häst. Men just nu håller han sig i ganska bra hull. Han får ca7kg hö, 3-4kg halm, 0.5kg fibergi låg, vetekli och mineraler. Han får ca 70 MJ/dag. Så om du får tag i halm kan det vara ett bra alternativ.

Lycka till.
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Kan du inte försöka få tag i fin halm att fodra med, så att han får fri tillgång på grovfoder?
Funkar utmärkt på mina feta shettisar. Gräs på sommaren = tjockisar. Halmbantnig på vintern, fina till våren, och så går det runt.....
Givetvis får dom hö oxå, men halmen är till för att de ska ha ngt att tugga på..
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Svar till Magdalena & Jessica:

HorseHage har jag beställt ifrån Mellerud och de hade inga partier med bättre värden kvar så detta får tyvärr duga.
Jag har däremot kompletterat beställningen med vetehalm också för att få ner MJ.
Har räknat på att ge honom följande:

5,5 kg HorseHage
4 kg Halm
1 kg Lusern
0,6 kg Soja
40 g Mustang mineral röd

Detta ger en kvot på 6,07 och 76,5 MJ
Vad tror ni om det?
Behöver jag ge Fosforbalans och isåfall hur mycket?

Det blir väl inte direkt någon svältdiet men det är ändå ca 10 MJ under vad han stått på fram tills nu. Jag tror inte att jag vågar dra ner på energin alldeles för mycket på en gång så jag får nog känna mig för lite. Förhoppningsvis kan jag börja rida honom om 1,5-2 månader också och det hoppas jag ge lite resultat på hullet.

Mvh
Madeleine
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Om du inte kan rida så kan du väl löslongera honom så att han får motionera lite i alla fall? En paddock, mindre hage går bra. Se bara till att underlaget är bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 434
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 230
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 603
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp