Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Fri tillgång skulle nog dessvärre inte fungera på denna herre som äter upp allt som kommer i hans väg (till och med julkransen på stalldörren har varit i farozonen vid ett flertal tillfällen!).

Det blir däremot någon variant av halmbantning nu, vilket jag hoppas ger resultat innan gröngräset börjar spira på nytt :)

Mvh
Madeleine
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Pga ryggskada vågar jag mig inte på något sådant. Jag skall opereras snart och hoppas vara tillbaka på hästryggen om inte allt för lång tid. Tills dess får hans helgpass med en annan tjej räcka.

Mvh
Madeleine
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Vilken STOR nordis :eek: :love:
Min lilla dam är 151 cm över havet och väger 540 kg :grin:
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Jo, jag vet, han är stor.
Vi var och tittade på premieringar av nordsvenskar i somras när en av tjejerna som är van att se min häst sa något i stil med "Vilka söta ponnies! Men när skall de visa nordsvenskarna?"
Det var nordsvenskarna som visades... :devil:


Mvh
Madeleine
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Men löslongerar du så håller du ju inte i någon lina, hästen springer ju lös. Du behöver ju bara "jaga" på honom.
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Ursäkta, jag läste nog lite för fort där! :o
Fast tyvärr så finns det ingen paddock/ridhus tillräckligt nära och hagarna är för stora för att någonting sådant skulle fungera.

Men snart så skall jag förhoppningsvis våga mig upp i sadeln igen, om så enbart för att skritta!

Mvh
Madeleine
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Om du bor ute på landet, och har möjlighet, så kan du ge honom granris att tugga på oxå. Om du får tag i, man måste fråga markägaren osv...
Det ger utmärkt sysselsättning, och tuggtid utan att ge så mycket energi. Tror jag inte, jag har inte analyserat... :angel:

Mina äter gärna granris, hur tokit det än låter. det föll en stor gran i hagen under stormen, och dom står ofta där och tuggar i sig.
Mysigt när man tar in dom på kvällen, andedräkten luktar granris :)
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

:D
Du ska vara stolt över att du har din häst, och dubbelt så mycket nordsvensk att älska! :love:

Min snuffa går förresten på 63 MJ (enbart hö och lite fosfor och selen).
När vi fick henne gick hon på 85, då var hon FET :eek:
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Min häst äter granris ute i hagen men det som han tuggar i sig där räknar jag inte med i foderstaten för han äter inte alltid gran. En vinter provade jag att lägga in en bit gran i stallet men den var han inte det minsta intresserad av! Nu har jag börjat ge honom halm så att han skall ha någonting att tugga på under kvällen/natten och det verkar fungera fint. Men tack för tipset ändå!
 
Sv: Hjälp med foderstat till t j o c k nordsvensk efterlyses!

Jag är väldigt glad i min häst men jag hade varit ännu gladare om han hade varit ca 50 (till 75 *host*) kg mindre!
Jämfört med din lilla dam framstår han nog som gigantisk - Han är 165 cm hög och väger uppskattningsvis 800 kg. Hovslagaren som var ute sist hade aldrig tidigare sett så stora hovar på en nordsvensk (storlek 8) så det är inte enbart magen som är stor, hela han är väldigt grov.

Har nu dragit ner foderstaten till 76,5 MJ (han stod på 88 MJ tidigare) och skulle gärna sänka ytterligare om det gick men jag får inte ihop det med tuggbehov och smb rp/MJ-kvot om jag skall dra ner energin ytterligare och ändå har jag nu bytt ut 4 kg av stråfodret till vetehalm!


Mvh
Madeleine
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 430
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 230
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 603
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp