Hjälp med foderstat

S

Sirisiri

Jag flyttar till ett nytt stall i helgen och deras hösilage har följande värden (per kg foder):

59% TS
45 g smb rp
5,7 MJ energi
4,2 g kalcium
1,5 g fosfor
1.1 g magnesium
13,1 g kalium

Hur jag än räknar får jag inte ihop det på något bra sätt... Både protinkvoten och Ca/P-kvoten blir för höga. Gör det nåt att kvoten är för hög om hästen får i sig tillräckligt med P? Måste jag ge extra mineralfoder? Kanske Miner vit?

Det vore jättesnällt om någon kunnig och vänlig människa ville hjälpa mig att ta fram ett förslag.

Min häst väger 500 kg, fortfarande ngt överviktig efter sommaren, rids 5-6 dagar per vecka, varav 3 dagar ganska hårt. Har fram tills nu stått på ca 67 MJ och har har sakta men säkert minskat i omfång. Han har haft fång pga av att han åt 6 kg korn en natt...
 
Ett överskott från grovfodret e inget farligt men överskottet får inte komma från kraftfodret. Vi har alltid höga kvoter(över 8) då vi nästan alltid har väldigt mycket protein i höet och hösilaget. Hästar som går på bra bete har mycket högre kvoter än så.
Ett förslag e:
11 kg hösilage
300 g havre
150 g betfor
2 mått fosforbalans

Ger: 67 mj, 532 smrp, 48 ca, 23 p och 13 mg
smrp/mj kvot:7,9
ca/p kvot: 2,0
ca/mg kvot: 3,7
 
Tack! Det verkar som ett bra förslag. Ska köra på det!

Vet inte vad fosforbalans och betfor (ingick i stallhyran tidigare) kostar men i och med flytten sänker jag foderkostnaden från 350 kr till ca 17-18 kr i månaden!! Det känns ju helt ok! Börjar ju inse vikten av ett bra hö, även om det ingår i hyran!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
941
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp