Hjälp med gynproblem, jag skäms.

Min kompis är extremt rädd för BM/gynekolog, utan att egentligen ha någon "orsak".
Det innebär att jag har varit med henne ett antal gånger eftersom hon faktiskt oftast inte kan prata vid de tillfällena utan jag får "tolka".
Hon tycker att det hjälper med dels något lugnande innan, lång kjol som någon tipsat om här redan och så har hon en kudde att hålla om.
Jag har suttit med men vänd åt andra hållet så jag har så att säga inte sett något av de privatare delarna.
När hon skulle till en ny gynekolog (cellförändringar) så fick hon först en tid för att komma och prata eftersom hon var så rädd, hon behövde alltså inte ens klä av sig.
Hon var dessutom tvungen att göra ett mindre ingrepp, på grund av rädslan så var det inte snack om annat än att det skulle ske under narkos.
Faktum är att de sövde henne redan innan hon flyttat sig till gynstolen...
Samtidigt som hon var inne och gjorde det där ingreppet så var det en annan tjej där som hade någon slags liknande problem som du har. De hade öppnat lite - jag förmodar att det var slidkransen som satt i vägen - , hon skulle ta det lugnt ett par dagar och vänta med sex ett par veckor, sedan skulle hon vara helt ok :) .

En rent spontan fundering, det finns ju tandläkare som är nischade på folk med tandläkarskräck, finns det inget motsvarande när det gäller gyn?
Det här är dessvärre ingen ovanlighet och det finns väl knappast någon som tycker att det är trevligt att gå till gynekologen...
Jag skulle definitivt helst gå till en kvinnlig gynekolog för det känns bättre för mig, många säger dock att de manliga oftare är mer förstående och försiktigare vid undersökning.

Klart att du inte skall behöva ha det såhär! Det är faktiskt ingen liten "issue" att man måste avstå från sex. Alla har rätt till en fungerande kropp såvitt det överhuvudtaget är möjligt, och dit räknas definitivt även den sexuella biten.
*Peppkram!*
 
Det du beskriver låter som ngt vi kallar vaginism.Det är inte spec ovanligt och ngt som alla gynekologer och måmga bm också för den delen är vana att ta hand om Du kan trygggt vända dej till vården Oftast brukar man börja med ett samtal och sedan inspektion av vulvaområdet men utan att försöka göra en gynundersökning.Det brukar lösa sej efter några samtal Självklart är det inte bra att du inte kan ta ett cellprov.Lycka till Det där med den sk slidkransen tror jag kanske inte så mkt på
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 774
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 470
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 582
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp