Hjälp med gynproblem, jag skäms.

anonymosy

Trådstartare
Jag väljer att vara anonym här då jag skäms över min situation.

Det är så att jag inte kan ha sex det har inte gått när jag försökt och jag får inte in något när jag försöker själv. Det tar stopp redan på utsidan och vid kraftigare tryck gör det så ont!

"Låt det ta tid" tänker ni garanterat. Nu har jag gett det tid, så mycket tid att jag numera är en 27årig oskuld som är rädd för penetration och som inte ens får in toppen av lillfingret. När jag känner efter själv hittar jag bara ett yttepytte litet hål, sen är allt "hårt och segt" runt.

Visst kan man vara trång men jag känner att det är något fel på mig, så svårt ska det inte vara! Jag skäms över min situation och är rädd och har därför nekat alla kallningar till cellprovstester osv. Rädd att det inte ska gå, rädd att det ska göra ont och skammen över att vara så fel.

Tycker inte om sjukhus och drar mig för att ta kontakt med vården med mitt problem som inte tas på allvar. Tog mod och kontaktade BM på min vårdcentral men fick till svar att "slappna av, ta det lugnt, använd förspel så ska du se att det släpper" sen att det inte är deras område egentligen. Detta var krossande att höra men jag fick iaf en egenremiss att skicka in men inget svar, det var fyra månader sen.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till eller vart jag ska vänds mig. Finns endast en privat gynekolog i vårt område men jag vet inte om jag vågar, tänk om det inte är något fel på mig och jag bara är fånig och klen?
Sen blir jag livrädd när jag tänker på en undersökning, hur ska de få in undersökningsutrustning eller fingrar för att känna när jag inte kan det själv!

Snälla, någon som varit med om liknande?
Jag vet att detta inte är något stort problem och att jag lätt kan levs mitt liv ändå. Kanske är jag bara spänd och fånig som alla säger åt mig.
 
Självklart är det ju ett problem, eftersom du upplever det som ett problem. Har du varit riktigt upphetsad när du försökt ha sex? Kan vara svårt om man är nervös för hur det ska gå. För jag upplever iallafall detsamma ibland när jag inte är det minsta sugen övht och blir då helt enkelt väldigt torr. Då är det bara stopp helt enkelt hur mycket jag än vill så att säga.
 
Självklart är det ju ett problem, eftersom du upplever det som ett problem. Har du varit riktigt upphetsad när du försökt ha sex? Kan vara svårt om man är nervös för hur det ska gå. För jag upplever iallafall detsamma ibland när jag inte är det minsta sugen övht och blir då helt enkelt väldigt torr. Då är det bara stopp helt enkelt hur mycket jag än vill så att säga.[/QUOTE

Upphetsning är inte ett problem och inte heller torrhet. Tar inte stopp pga ingen friktion utan för att det inte finns något att komma in i. När jag onanerar själv finns all tid och lugn men det går inte, jag känner ett pytte hål men inget mer vill hända :(
 
Upphetsning är inte ett problem och inte heller torrhet. Tar inte stopp pga ingen friktion utan för att det inte finns något att komma in i. När jag onanerar själv finns all tid och lugn men det går inte, jag känner ett pytte hål men inget mer vill hända :(
Hm..då vet jag inte riktigt faktiskt alls. Kan tänka mig dock om det finns en rädsla att det ska göra ont att det kan göra att man spänner sig oavsett hur upphetsad man än blir och att det därför inte fungerar.

Tycker dock det är värt att kolla upp, jag antar att dom är försiktiga och har förståelse för den typen av oro. Oavsett vad det är om det är psykiskt eller om det faktiskt är något fel så är det ju skönt att veta. Är det bara psykiskt så är det ju bara att tacka och ta emot och gå hem och öva. Är det fysiskt så kanske det går att göra något åt det med.

Och jo jag tycker nog det är ett stort problem, speciellt om du vill kunna ha sex..eller bara kunna använda tampong. För det antar jag inte heller fungerar.
 
Jag väljer att vara anonym här då jag skäms över min situation.

Det är så att jag inte kan ha sex det har inte gått när jag försökt och jag får inte in något när jag försöker själv. Det tar stopp redan på utsidan och vid kraftigare tryck gör det så ont!

"Låt det ta tid" tänker ni garanterat. Nu har jag gett det tid, så mycket tid att jag numera är en 27årig oskuld som är rädd för penetration och som inte ens får in toppen av lillfingret. När jag känner efter själv hittar jag bara ett yttepytte litet hål, sen är allt "hårt och segt" runt.

Visst kan man vara trång men jag känner att det är något fel på mig, så svårt ska det inte vara! Jag skäms över min situation och är rädd och har därför nekat alla kallningar till cellprovstester osv. Rädd att det inte ska gå, rädd att det ska göra ont och skammen över att vara så fel.

Tycker inte om sjukhus och drar mig för att ta kontakt med vården med mitt problem som inte tas på allvar. Tog mod och kontaktade BM på min vårdcentral men fick till svar att "slappna av, ta det lugnt, använd förspel så ska du se att det släpper" sen att det inte är deras område egentligen. Detta var krossande att höra men jag fick iaf en egenremiss att skicka in men inget svar, det var fyra månader sen.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till eller vart jag ska vänds mig. Finns endast en privat gynekolog i vårt område men jag vet inte om jag vågar, tänk om det inte är något fel på mig och jag bara är fånig och klen?
Sen blir jag livrädd när jag tänker på en undersökning, hur ska de få in undersökningsutrustning eller fingrar för att känna när jag inte kan det själv!

Snälla, någon som varit med om liknande?
Jag vet att detta inte är något stort problem och att jag lätt kan levs mitt liv ändå. Kanske är jag bara spänd och fånig som alla säger åt mig.
http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Slidkransen/ Det kan vara så att din slidkrans är lite för tight, precis som en del män har för trång förhud. Då får man göra ett litet ingrepp.
 
Jag väljer att vara anonym här då jag skäms över min situation.

Det är så att jag inte kan ha sex det har inte gått när jag försökt och jag får inte in något när jag försöker själv. Det tar stopp redan på utsidan och vid kraftigare tryck gör det så ont!

"Låt det ta tid" tänker ni garanterat. Nu har jag gett det tid, så mycket tid att jag numera är en 27årig oskuld som är rädd för penetration och som inte ens får in toppen av lillfingret. När jag känner efter själv hittar jag bara ett yttepytte litet hål, sen är allt "hårt och segt" runt.

Visst kan man vara trång men jag känner att det är något fel på mig, så svårt ska det inte vara! Jag skäms över min situation och är rädd och har därför nekat alla kallningar till cellprovstester osv. Rädd att det inte ska gå, rädd att det ska göra ont och skammen över att vara så fel.

Tycker inte om sjukhus och drar mig för att ta kontakt med vården med mitt problem som inte tas på allvar. Tog mod och kontaktade BM på min vårdcentral men fick till svar att "slappna av, ta det lugnt, använd förspel så ska du se att det släpper" sen att det inte är deras område egentligen. Detta var krossande att höra men jag fick iaf en egenremiss att skicka in men inget svar, det var fyra månader sen.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till eller vart jag ska vänds mig. Finns endast en privat gynekolog i vårt område men jag vet inte om jag vågar, tänk om det inte är något fel på mig och jag bara är fånig och klen?
Sen blir jag livrädd när jag tänker på en undersökning, hur ska de få in undersökningsutrustning eller fingrar för att känna när jag inte kan det själv!

Snälla, någon som varit med om liknande?
Jag vet att detta inte är något stort problem och att jag lätt kan levs mitt liv ändå. Kanske är jag bara spänd och fånig som alla säger åt mig.

Gå till gynekolog. Det låter inte som att du bara spänner dig, utan det kanske är så att det behövs ett mindre ingrepp.
 
Hur funkar din mens? Känns det som den rinner snabbt eller långsamt?

Har du varit med om någon gyn-undersökning?

Alla är ju inte skapta lika, men det du beskriver låter inte som en "normal-variation". Tycker absolut du ska söka hjälp hos en gynekolog, hen kommer inte att tvinga sig in i slidan. Är du väldigt rädd och det gör väldigt ont och gynekologen måste titta närmare så går det att få undersökningen i narkos.
 
Finns endast en privat gynekolog i vårt område men jag vet inte om jag vågar, tänk om det inte är något fel på mig och jag bara är fånig och klen?

Det är ju jättebra om det inte är något fel på dig! Men oavsett upplever du ett problem, och det är problemet du ska söka för.

Du behöver inte vara rädd för undersökningen, detta är deras jobb, de är professionella yrkesutförare. Och känner du obehag SKA du avbryta undersökningen. Det är du i din fulla rätt att göra, du har kontrollen.

Tänk på det som ett utslag på armen, d v s inget konstigt att söka läkarhjälp för.
 
Dum fråga kanske, men har du kollat dig själv med en spegel där nere?
Tänker att om det är så att det inte ser "normalt" (så fel ord, men i brist på annat..) ut vid öppningen så kan det ju vara så att det är en för trång slidkrans t ex.
Börjar du kika hemma först kanske det känns mer tryggt att gå till gynekologen sedan :)
 
Det kan vara vestibulit och det går att "bota" rätt bra. Men försök ta hjälp och ta reda på vad det kan vara för det kan nog gå att lösa så att du får ett fungerade sexliv.
Men här har du en länk med lite info om vestibulit
http://www.underlivet.nu/sjukdomar/vestibulit-vaginism

Tack för svar! Men jag tror inte det är vestibulit, läste lite om symptomen men tyckte inte det stämde. Bränns inte utan är mer som om det sitter något i vägen.
 
http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Slidkransen/ Det kan vara så att din slidkrans är lite för tight, precis som en del män har för trång förhud. Då får man göra ett litet ingrepp.

Ja, jag har funderat på detta. Läste på en sida där en tjej hade detta problem och hennes väg mot hjälp. Men allt hon skrev om att ingen trodde henne och att alla sa att det bara var att slappna av gör mig osäker. Tycker det är jobbigt ändå att söka hjälp och sen att bara bli bortviftad med slappna av. Igen
 
Ja, jag har funderat på detta. Läste på en sida där en tjej hade detta problem och hennes väg mot hjälp. Men allt hon skrev om att ingen trodde henne och att alla sa att det bara var att slappna av gör mig osäker. Tycker det är jobbigt ändå att söka hjälp och sen att bara bli bortviftad med slappna av. Igen

Då får du stå på dig och inte nöja dig med det svaret. Tyvärr kan man ibland få lov att vara påstridig inom vården för att få hjälp.
 
Hur funkar din mens? Känns det som den rinner snabbt eller långsamt?

Har du varit med om någon gyn-undersökning?

Alla är ju inte skapta lika, men det du beskriver låter inte som en "normal-variation". Tycker absolut du ska söka hjälp hos en gynekolog, hen kommer inte att tvinga sig in i slidan. Är du väldigt rädd och det gör väldigt ont och gynekologen måste titta närmare så går det att få undersökningen i narkos.

Jag vet ju inte hur det "ska" kännas med mensen men jag känner väldigt tydligt när den rinner och när "bitar" följer med. Ursäkta för äckeluppdatering.

Nej, jag har inte gjort någon. Gick till BM den gången men valde att gå igen efter hennes ord och har inte gått dit igen. Tycker det känns obehagligt. Försöker tom läsa på internet om hur ett besök går till för att känna mig lugnare men det hjälper inte. Ligger man helt blottad eller får man ha något skynke över benen? Vad händer om gyn inte kommer in och kolla?
Förlåt för att jag är fånig och naiv.
 
Det är ju jättebra om det inte är något fel på dig! Men oavsett upplever du ett problem, och det är problemet du ska söka för.

Du behöver inte vara rädd för undersökningen, detta är deras jobb, de är professionella yrkesutförare. Och känner du obehag SKA du avbryta undersökningen. Det är du i din fulla rätt att göra, du har kontrollen.

Tänk på det som ett utslag på armen, d v s inget konstigt att söka läkarhjälp för.
Tack för peppande ord. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 016
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 582
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 190
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 924
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp