Bukefalos 28 år!

Hjälp med halt häst!

Sv: Hjälp med halt häst!

Men det är ju bara att ringa till de som erbjuder portabel röntgen, om nu den ekonomiska sitsen löser sig (fast hästen måste ju absolut ha vård, annars måste den avlivas, den får inte stå och lida!).

Försäkring?
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Jag hoppas ju verkligen att du löser det hela på något annat sätt men annars får du kanske ringa djurskyddsinspektör anonymt och anmäla din egen häst... för jag är väldigt benägen att hålla med Lovisaleonora_, ni kan inte fortsätta så här :cry:. Sedan riskerar du dessutom att hästen utvecklar överbelastningsskador i det andra frambenet också och då blir det ännu dyrare.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Jag har pratat med min mamma nu och fått veta varför hon inte vill ta honom till en klinik. Hon vill inte utsätta honom för den stressen, och tror inte han klarar av det.

Jag har suttit och funderat och kommit fram till att det kanske är bäst ändå att avsluta det när han är så pigg som han är i övrigt, istället för att vänta tills han kanske ger upp..

Så jag kommer ringa hovslagaren och be honom avliva. Kanske kanske ringer jag också en veterinär som kan röntga på plats, fortfarande med tanken på att det kan vara något lättbotat, men jag får se med det..
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Jag känner inte din hovslagare, men min skulle nog faktiskt ha mitt fulla förtroende om han erbjöd sig.
Stallets andre hovslagare var de facto med när vi nödslaktade min förre (han var bara 9).

Kanske det är dags för pållen att sluta sin dagar, hur trist det än är. Hästen är ju trots allt så pass gammal att den kanske skulle föredra att få sluta sina dagar nu. Lycka till känns ju fel att säga, men hoppas ni kommer till ett beslut som känns rätt, både för dig och hästen.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Ja, det känns ganska bra att avliva när han fortfarande har glimten kvar i blicken. Hade han sett ut att ha ont, hade det varit lättare att ta beslutet, men det hade inte känts lika värdigt för honom. Så jag tror det här blir bäst i slutändan, och är väldigt tacksam att min hovslagare ställer upp på sånt här. Då blir det ingen främling för min häst och det känns skönt.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Ärligt talat kan jag vara böjd att hålla med din mamma, en 30 årig häst kanske inte bör åka till en klinik med all stress som det kan innebära. Speciellt om hästen inte är van vid att åka de senaste åren. Jag tror att ditt beslut är riktigt. Låt din vän somna in innan det blir akut. Det är det finaste du kan göra för din vän..
 
Sv: Hjälp med halt häst!

oj, jag missade att hästen var 30, ber om ursäkt om jag låtit hård.
Då tycker jag absolut inte du gör fel som överväger avlivning o hovis duktig så är det ju jättebra.
Lycka till i denna svåra stund.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Tack.

Nu har vi ringt och väntar på svar om tid (var tvungna att lämna ett meddelande). Sitter och funderar på hur jag ska göra vid avlivningen, jag känner verkligen för att vilja vara med ända tills slutet, men jag har blivit rekommenderad av flera att låta bli... Dom säger att jag kommer ångra mig, och ja, det gör jag kanske. Men jag känner att jag kommer ångra mig om jag inte är med också.

Är det någon av er som behövt avliva er häst? Vad gjorde ni då? Ångrar ni ert val?
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Du måste fundera över själv vad du vill göra- det finns inga rätt och fel.
Själv var jag med och ledde fram min häst till slaktaren. Det för att han verkligen litade på mig och kände sig trygg ända till skottet. För mig var det skitjobbigt,men jag tyckte det var värt det. För då visste jag precis hur allting gått till ,och att hästen var trygg hela vägen.
Men man måste också respektera att alla hästägare inte orkar med att göra så.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Tack! Det var nog det jag ville höra. Att det inte behöver vara ångerfullt, utan att det kan vara värt det.

Tycker synd om min mamma dock. Hon började gråta när jag sa att jag ville stanna, och bad mig att låta bli. Men det känns på något sätt som om jag sviker honom då, att jag lämnar honom ensam, även om han känner hovslagaren. Jag vet inte om jag kan känna mig trygg om jag väljer det. Tänk om jag ångrar mig? :cry:

Men ja, jag får nog fundera på det över natten. Tack för ditt svar.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

jag har varit med o jag ångrar mig inte, tvärtom.
Men jag tycker du ska ha med dig ngn som kan ta över om du tycker det blir för tufft.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

vill du röntga så försök få ta på någon veterinär som kan komma hem till dig. borde finnas någon i skåne som har portabel röntgen, är ju så massa hästar där.

Det finns det.
Min vet har båder portabel röntgen- och ultrasjudsutrustning!
Det känns bra att inte alltid känna sig tungen att köra hästen till klinik.
Däremot säger han själv att utrustningen på kliniken ger bättre kvalité på undersökningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 518
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 305
Senast: Oknytt
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp