Bukefalos 28 år!

Hjälp med halt häst!

Sv: Hjälp med halt häst!

Ja prova det först, utan tvekan mkt bättre för din häst!

jag hoppas att det är en hovböld. dom blir ju sämre då också, för bölden växer och växer tills den spricker/skärs upp.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Jag åkte ner till honom igen, för att se hur det var. Han mår sämre. Han har inte bara ont i sitt ena ben nu längre, utan i båda. Jag kände för att ge smärtstillandet en chans och gav honom det. Är han inte bättre imorgon så kommer han avlivas.


Tack alla för svar! Jag gjorde kanske inte som ni ville, men ni fick mig att bli lite starkare så jag kunde orka ta det här beslutet. Tack.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Huvudsaken är ju att hästen lider så lite som möjligt, och avlivning är ju ett väldigt bra alternativ faktiskt! Iaf för hästen, det blir ju dock synd om dig tyvärr, men det får man tyvärr ta som djurägare :cry:

Vill dock oxå säga att han kan bli mkt sämre av smärtstillande, om han belastar även fast att han igentligen har ont, beroende på vad han är för häst... hade en som stog och hoppade konstant när han var dålig och skulle vila i liten hage...


KL
Till er som inte tyckte man kunde åka till klinik, alla har inte 3 timmar till närmsta klinik, jag tex har 10 min om jag kör väldigt lungt, till detta en mkt stadig transport, så jag skulle absolut kunna tänka mig att transportera en häst som går på 3 ben den sträckan! Och det har jag gjort oxå, hästen mår idag bra, hade en fraktur som hon fått av ett rejält slag och det var bara en flisa som slagit bort, men oj så ont stackarn hade!
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Jag får stå för att jag tog den risken även fast ni varnat mig. Jag antog att jag chansade för att smärtstillande har fungerat kanon på honom innan, i liknande situationer. Men jag kan ju ändå inte vara säker på att det fungerar lika bra denna gång. Han såg ganska dåsig/trött ut någon timme efter smärtstillandet, men jag vet inte vad det kan ha berott på..

Vad menar du "beroende på vad han är för häst"?

Och ja, självfallet. Hästen går alltid först, det funkar inte att vara egoistisk om man har djur. Jag vill ju egentligen helst veta vad han lider av, tänkt om det är något som kan botas relativt lätt? Om det inte är det så har jag dock dragit ut på det för honom.. Jag vet inte om det är värt att han ska lida, men samtidigt hade det såklart varit kul om han levt lite till, så pigg som han är i övrigt.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Vill bara inflika att i Skåne finns det bra djurambulanser. Håller tummarna för er.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Och om jag inte missminner mig finns portabel röntgen iaf i nordvästra skåne :)
Vill även inflika att det smärtstillande ju inte på något sätt är en behandling av felet, som tidigare nämnt kan istället ev sprickor eller frakturer ist förvärras. Om hästen är bättre idag betyder det alltså inte att den är mindre allvarligt skadad.
Hade det varit min häst hade jag fått utfört en ordentlig hovböldsundersökning, om ingen hovböld hittas hade jag avlivat hästen. De skador som den då troligen lider av skulle jag inte utsätta en 30-åring för konvalescensen.
Lycka till!
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Vet ju inte hur det har gått med hästen nu, men jag har funderat lite under natten. För några år sedan så hade jag ett sto som var triangelmärkt för en skada som gjorde henne halt från och till och vi använde henne bara till avel. Ett år så skulle hon lånas ut för vi tänkte själv inte betäcka henne. Någon månad innan hon skulle åka iväg så blev hon halt först lite grand bara "som vanligt". Men det utvecklades till en underlig hälta där hon knappt kunde gå ut ur boxen men efter några minuter kunde springa i hagen och busa. Hästen undersöktes och alla var övertygade om att det var den gamla skadan. Jag kontaktade den blivande fodervärden och förklarade hur det var och jag var inne på att ta bort henne. Men fodervärden ville gärna ge henne en chans ändå och hästen blev mycket bättre innan hon åkte dit. Efter ett tag uppe hos fodervärden visade sig vid hovslagarbesök att hon hade haft en hovböld. Men ingen här nere hade hittat den, varken veterinär eller hovslagare. Låter ju lite som din häst.

Sedan hade jag en annan hovböld förra året den kom visserligen akut. Men den hästen visade ungefär samma symptom som din häst gjorde igår. Innan jag upptäckte att det i hoven hon hade ont trodde jag hon höll på att dö. Så om din häst haft en böld som min första som inte läkt ut av sig själv utan istället blivit värre så skulle det kunna stämma med hovböld. Då hjälper inte heller smärtstillande i någon större om fattning, för då stor inflammationen och spänner i hoven.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Hej!

Håller också tummarna för er.

Jag tycker själv att det verkar väldigt överilat att ta bort hästen innan man VET vad som är fel. Det kan ju vara en hovböld? Min tjej var totalhalt med hovböld i höstas (hoppade på 3 ben och var mycket ledsen) och vi fick tid på klinik 2 dagar efter vi ringt dom. Min kompis hade en häst som på en klinik fick diagnosen trolig hovbensfraktur (röntgad, men vet kunde inte se nåt av nån orsak), men när hästen blev ännu sämre körde hon in den till en annan klinik och på vägen dit sprack den hovböld hästen haft och hästen var mer eller mindre ohalt när den kom fram.

I skåne finns ju ambulans och man kan ju stapla höbalar runt hästen som stöd, även i transporten.

/ Lavinia, som alltid tror det värsta när hästen blir halt/skadad
 
Sv: Hjälp med halt häst!

kl

jag skulle åkt till klinik för länge sedan. I skåne kan det inte vara några avstånd att tala om, hellre det än att låta hästen gå i flera veckor o ha ont, det övergår mitt förstånd :crazy:
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Jag menar tempramentet, jag hade som sagt en häst som blev galen när han fick stå på box och sjukhage. Det slutade med att han kom på att det inte var el i stolparna och drog upp dem, dock hade han mkt respekt för tråden så han gick inte ut. Men han stod sen och gjorde caprillihopp och skuttade på alla möjliga och omöjliga sätt... en sådan häst funkar ju inte smärtstillande så bra på.

Efter det fick han gå i vanliga hagen när det var nåt, där var han lugnast, även om han förvisso tog sina språngmarscher där med, men det var inte i närheten av vad han gjorde i sjukhage!
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Jag tänkte mest att du sa att hältan kom och gick. En vrickning sitter (väl) mer konstant.
Om hästen står på tå - kan det vara något fel på böj- (eller är det sträck-)senan? Jag gissar bara.
Som sagt, vår ligamentskada behandlades som hovböld av kliniken i en dryg vecka innan vi fick svar. Efter sju sorger och åtta bedrövelser och 3 månaders boxvila blev pållen i alla fall bra - och håller än. Peppar, peppar.
Hoppas verkligen att det löser sig för din häst!
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Om det är pga åldern hästen är dålig så är boxvila det värsta du kan göra mot den. Rörelse främjar all stelhet. Glucosamin och nypon är utmärkta preparat. Massera med liniment morgon och kväll. Ha täcke på så hästen slipper frysa och framför allt: Ta det jobbiga beslutet innan hästen plågas för mycket.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Och ja, jag googlade runt och fick veta att det kan gå till på det sättet som du sa. Det låter onekligen som en hovledsfraktur, exakt samma symptom.

Menar du hovbensfraktur?

Min ponny har ju genom åren haft MYCKET konstiga symptom av sin ehrlichios.

Men vid ett tillfälle så rullade han sig i hagen för att när han ställde sig upp vara i stort blockhalt.
Då misstänktes hovbensfraktur(innan vi visste) och jag fick rådet att klämma ihop trakterna med händerna för att se eventuell reaktion. På så sätt kunde man se om misstanken om hovbensfraktur blev starkare.

Nu ville det sig så väl att det inte var det, utan "bara" en nervsmäll...
Men ändå, prova att pressa trakterna och se hur hästen reagerar.

Hur som, jag håller tummarna för att det är något som går över, har själv en gamling på 27 och bävar för den dagen då något svårare inträffar med honom.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

det räcker nog inte att klämma med handen om man inte är jättestark. en visitertång är bra att ha! kläm genom resten av hoven också, med lite tur så hittar du en böld nånstans.....
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Jag har nu varit hos min häst igen och det första jag möttes av var en väldigt glad gnäggning och en pigg häst. Det är en måttligt stor förändring på honom idag jämfört med igår kväll, smärtstillandet har definitivt hjälpt. Men det är ju ingen lösning i längden, så jag vill helst ha honom till en klinik så fort som möjligt. Problemet är dock att jag inte har några pengar. Det finns såklart pengar att hjälpa honom med, men det är inte mina pengar. Så jag kan inte riktigt ta ett beslut på eget bevåg... Och mitt problem är då att personen med pengarna; min mamma, inte tror på klinik och röntgen.

Jag ska försöka övertyga henne igen ikväll, men senast så sa hon att röntgen inte var lönt och en veterinär skulle kunna se vad det var för fel på honom. Angående hovböld (och allt som har med hovarna att göra) så skulle hovslagaren kunna se det.. Hon är så jäkla envis... Hur övertygar man någon som är så starkt emot en röntgenundersökning som hon är?!

Jag har tyvärr ingen annan att vända mig till heller, stallägaren är annars kunnig inom hästar, men om jag känner henne rätt kommer hon säga precis likadant. Så vad gör jag? Min mamma vill att vi ska vänta tills veterinären kommer på tisdag, men det är ju långt dit.. Jag kan inte vänta.

Jag vet inte alls vad jag ska göra.. Det är väldigt frustrerande att stå ensam och inte ha någon som samtycker med en. Spontant så kanske jag skulle ta ett eget beslut och strunta i vad min mamma tycker, kanske skulle jag ringa djurambulansen så de kan komma och hämta min häst, och väl på kliniken ringer jag hem och säger vad jag gjort? Kan man ens göra så? Jag vet ju att hon kommer betala när jag väl är där...

Om någon vill så får ni gärna hjälpa mig med telefonnummer osv, jag försökte googla lite innan men lyckades inte hitta något direkt. Klinik eller veterinär med portabel röntgen är det som gäller. Jag vill gärna ge det en chans åtminstone, nu när hästen såg så levnadsglad ut.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Nu ville det sig så väl att det inte var det, utan "bara" en nervsmäll...
Men ändå, prova att pressa trakterna och se hur hästen reagerar.

Jag tror inte jag kan framkalla någon större reaktion av att pressa med händerna, har ingen visitertång heller..

Jag pressade lite lätt på trakterna igår, och då var hans reaktion att lyfta på benet och hålla det uppe en stund, men jag vill minnas att han alltid har gjort så när jag pillat på benen/hovarna, så jag kan inte riktigt avläsa något från det.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Jag tycker du ska meddela din mamma att det strider mot djurskyddslagen att ha hästen som det är nu, utan att behandla den eller ens ta reda på vad som är fel.

Utdrag ur text från http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=297
---
En sjuk eller skadad häst ska snarast ges nödvändig vård, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart.
---

Mitt eget samvete hade varit svårt att leva med om jag hållt liv i en häst med fraktur så länge, och på smärtstillande.

Edit: det finns många bra kliniker här i Skåne, man behöver inte åka långt för att komma till en. Och det finns även portabel röntgenutrustning. Är inte hästen försäkrad?
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Tack för svar! Jag tvivlar dock på att hon kommer ändra sig. Jag kanske måste vara lite hård mot henne trots att jag inte alls vill det..

Du vet inte hur vanligt det är med djurambulanser här i Skåne? Jag kan iofs sätta mig och ringa runt och fråga efter en.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Det är väldigt många djurambulanser i Skåne. Men det är rätt vansinnigt dyrt att transportera på det sättet, jag hade hellre lagt pengarna på undersökning.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Jag kan inte transportera på något annat sätt som det ser ut nu; när ingen är med mig. Så undersökningen uteblir om jag inte kan hitta en veterinär med portabel röntgen och som kan undersöka på plats då.

Fast jag kanske kan övertyga min pappa... Ska testa med det tror jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 518
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 305
Senast: Oknytt
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp