Bukefalos 28 år!

Hjälp med halt häst!

Sasse

Trådstartare
Min häst har varit halt nu i 2 veckor ungefär, och vi vet inte riktigt vad det kan vara. Veterinären och hovslagaren säger två helt olika saker. Men hästens problem är i alla fall att han haltar, och hur mycket varierar kraftigt; ibland är han blockhalt och ibland haltar han inte alls. Det är inte så att det varierar från dag till dag, utan han kan halta kraftigt i några steg för att sedan i princip sluta halta och trava/galoppera utan problem.

Han har mer eller mindre haft boxvila dessa två veckorna, bara fått komma ut i hagen de 1-2 timmarna jag har varit i stallet och gjort rent, och han har gått bättre i hagen än vad han gjort inomhus (antagligen för att det är så mjukt då).

Jag hade en veterinär hos honom i fredags som helt uteslöt fång (som vi trodde att det var) och istället menade på att han hade slitningsskador i ena axeln (pga. ålder) som gjorde att han gick såhär. Veterinären sa att pga. slitningsskadorna så skulle min häst få ha det såhär på vintrarna, att bli halt och stel och på våren/sommaren skulle problemen helt försvinna. Som lindring på vintern fick vi tips om glukosamin som enligt vet. absolut skulle hjälpa.

Nu har vi köpt glukosamin och använt det några dagar. Det hjälper inte alls.

Min häst blev också sämre för två dagar sedan och avlastar sitt vänstra ben väldigt mycket, han står ofta ”på tå” och hela benet skakar när han behöver använda det.

Det var meningen att hovslagaren idag skulle sko och lägga i gummisulor för att lindra ännu mer då min häst inte har så mycket kvar av sin stråle och det märks på honom att det gör ont… Men det gick inte, för hästen la sig ner/föll ihop när hovslagaren försökte lyfta höger ben. Min hovslagare tittade dock igenom hästen och tyckte det såg ut som en vrickning mer än något annat.

Ännu en veterinär kommer att komma ut på tisdag och titta på hästen igen, och undertiden ska hästen gå på smärtstillande.



I och med att jag inte har en aning om vad det är, slitningsskador, vrickning eller kanske något helt annat, så tänkte jag höra efter om någon har tips att underlätta/lindra hans hälta.

Angående slitningsskadorna så sa vet. att det skulle försvinna på våren/sommaren, så då antar jag att det kan lindras om hästen hålls tillräckligt varm?

I mat får han: så mycket hö han orkar äta (vet inte hur mycket, men han äter inte upp allt i alla fall), lucernhack 2-3 spannar fulla som rymmer 17 liter, lucernpellets, linfrökaka, betfor och väldigt lite Kraft rehab. (Även shy feeder och rapsolja)

Sedan har han även ett varmt täcke, jag tror inte jag skulle kunna lägga ett till täcke under (såvida det inte är supertunt), för risken att han börjar svettas är nog ganska stor då.

Vad mer förutom mat och varmt täcke kan jag göra för honom? Finns det något mer sätt att speciellt hålla hans axel varm?

Jag har tidigare fått tips om akupunktur och massage, och kanske också något liniment. Vad tror ni om det?

Och angående en vrickning… Vad kan jag göra för att underlätta det?


Bör kanske tilläggas att hästen är 30 år och är frisk i övrigt. Väldigt pigg och kry och full av bus även om han har svårt att gå.

Om någon kan hjälpa så skulle jag vara evigt tacksam!
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Hältor är ju svårt. Man kan ju tycka att en vrickning borde ge en mer latent hälta. Min pålle vrickade sig med ligamentskada som följd och var fruktansvärt halt. Han stod på Ultuna 10 dagar med röntgen, ultraljud, hovslagare och hela baletten och de hittade ingenting - förrän den dagen vi skulle hämta hem honom. Då gjordes ett sista ultraljud och då hade svullnaden lagt sig så att de hittade ligamentskadan.

Min förre pålle hade hälta till och från tills vi fick sulor på honom. Då blev han jättebra (då hade vi redan röntgat ryggen på honom och kliniken trodde det kom därifrån...).
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Klinik! Om hästen har så ont att benet skakar och den inte kan stödja på det förstår jag inte att du inte redan har åkt? Ingen vet har röntgensyn så jag tror inte du blir klokare av ett nytt besök. Varken förslitningsskada eller fång låter öht rimligt utifrån din beskrivning, jag skulle gissa på något betydligt värre, som fraktur... har du tur är det "bara" hovböld men hur ska du veta det utan röntgen? Detta är inget man väntar med.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Hältor är ju svårt. Man kan ju tycka att en vrickning borde ge en mer latent hälta. Min pålle vrickade sig med ligamentskada som följd och var fruktansvärt halt. Han stod på Ultuna 10 dagar med röntgen, ultraljud, hovslagare och hela baletten och de hittade ingenting - förrän den dagen vi skulle hämta hem honom. Då gjordes ett sista ultraljud och då hade svullnaden lagt sig så att de hittade ligamentskadan.

Min förre pålle hade hälta till och från tills vi fick sulor på honom. Då blev han jättebra (då hade vi redan röntgat ryggen på honom och kliniken trodde det kom därifrån...).

Vad menar du med latent?

Jag har funderat lite på om det kan vara så att han vrickat sig i måndags natt, eftersom han efter detta rört sig på ett väldigt speciellt sätt, och haltar hela tiden och inte bara ibland som han gjorde innan. Dessutom står han nu "på tå" som han inte heller har gjort innan, öht är det en ganska stor skillnad mot hur han stod och gick innan, jämfört med nu. Men även om det är så att han vrickat sig i måndags, så finns det fortfarande något okänt problem som lett till att han fått hälta öht.

Jag har ingen aning om vad jag ska eller kan göra! Igår funderade jag på om jag skulle ringa någon så han kunde avlivas, men sedan bestämde jag mig för att vänta och se vad hovslagaren kunde göra. Men han kunde ju inte göra något... och kan inte förrän min häst har blivit såpass bra att man kan lyfta hovarna på honom. Nu kommer jag väl vänta och se vad veterinären säger om en vecka, eller ja, det beror på, blir det sämre igen så kan jag inte låta honom ha det såhär, men förhoppningsvis så blir han inte det..


Hur gick det med din pålle som hade en ligamentskada?
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Min ena var likadan när den hade en fraktur... Åk in med hästen eller avliva den, det är de valen jag tycker att du har. Hovslagaren kan inte göra så mkt och är inte veterinär.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Klinik! Om hästen har så ont att benet skakar och den inte kan stödja på det förstår jag inte att du inte redan har åkt? Ingen vet har röntgensyn så jag tror inte du blir klokare av ett nytt besök. Varken förslitningsskada eller fång låter öht rimligt utifrån din beskrivning, jag skulle gissa på något betydligt värre, som fraktur... har du tur är det "bara" hovböld men hur ska du veta det utan röntgen? Detta är inget man väntar med.

Jag får åka in på klinik då. Men jag förstår inte vad han skulle kunna ha fått en fraktur ifrån? Han blev försämrad för två dagar sedan och har sedan dess haft skakningar i benet och "stått på tå", men han använder fortfarande benet och går runt (i stallgången). Hur skulle han ha kunnat göra det om han varit så allvarligt skadad?

Hovböld har han haft innan och var vid det tillfället jättesjuk - rörde sig minimalt. Hovslagaren var där direkt och hjälpte. Jag tror inte att han skulle missa om det var en hovböld det handlade om igen.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

När du säger att hältan kommer och går från steg till steg kommer jag att tänka på lösa benbitar. De kan ju "hoppa in och ut" som de vill. I vissa lägen gör de ont, i vissa inte.

I övrigt håller jag med alla andra. Det enda rätta är att åka in med honom, låter som att han har väldigt ont :(
 
Sv: Hjälp med halt häst!

När du säger att hältan kommer och går från steg till steg kommer jag att tänka på lösa benbitar. De kan ju "hoppa in och ut" som de vill. I vissa lägen gör de ont, i vissa inte.

I övrigt håller jag med alla andra. Det enda rätta är att åka in med honom, låter som att han har väldigt ont :(

Hältan kommer inte och går nu längre, den gjorde det innan tills det försämrades för två dagar sedan. Men ja, jag ska se om jag kan ta mig in till klinik. Eftersom jag ändå sitter här medan jag ringer runt - så undrar jag hur man kan fixa en fraktur om det nu är det?
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Nu vet ju inte jag var den förste veterinären undersökte hästen och inte heller med vad. Men glukosamin är ett preparat som det tar lång tid att se reaktionen av. Det handlar om månader innan man kan säga om det verkar eller inte. Men väldigt ofta så har det en positiv effekt på slitna leder.

Om inte hästen är röntgad så borde det vara nästa steg för att kunna fastställa vad den lider av. Som det verkar av beskrivningen så ska man ju ta lider bokstavligt också.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

År det en fraktur så beror det helt och hållet på var den sitter om det går att "fixa" den. Det som talar för fraktur är att hästen tydligen blivit sämre sedan han fått smärstillande. Då är nog risken att det inte är mycket att göra åt en ev fraktur. För finns risken att den förvärrats p g a det smärtstillande.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Nu vet ju inte jag var den förste veterinären undersökte hästen och inte heller med vad. Men glukosamin är ett preparat som det tar lång tid att se reaktionen av. Det handlar om månader innan man kan säga om det verkar eller inte. Men väldigt ofta så har det en positiv effekt på slitna leder.

Om inte hästen är röntgad så borde det vara nästa steg för att kunna fastställa vad den lider av. Som det verkar av beskrivningen så ska man ju ta lider bokstavligt också.


Vet. undersökte hästen i vårt stall med "känsel och syn". Det var allt.

Men okej, nu vet jag varför det inte har blivit något effekt av glukosaminet, jag trodde det skulle bli ett snabbt resultat..

Hästen är inte röntgad nej. Jag ska se vad jag kan göra för honom.

Tack för svar!
 
Sv: Hjälp med halt häst!

År det en fraktur så beror det helt och hållet på var den sitter om det går att "fixa" den. Det som talar för fraktur är att hästen tydligen blivit sämre sedan han fått smärstillande. Då är nog risken att det inte är mycket att göra åt en ev fraktur. För finns risken att den förvärrats p g a det smärtstillande.

Räknas glukosamin som smärtstillande? Han har inte fått något annat nämligen, däremot hade jag tänkt börja med smärtstillande idag. Men jag ska kanske skjuta på det tills någon på en klinik har kollat igenom honom.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Det har ju hänt att hästar fått sprickor i småbenen i hoven bara av att kliva på en sten. Det innebär att så länge sprickan är "stabil" så kommer hästen att vara mer halt i några steg efter att ha trampat på något som påverkar sprickan men mycket mindre halt så länge inte sprickan påverkas. Efter tillräckligt många steg alt en klump, sten eller ojämnhet till går sprickan upp och blir istället en fraktur. En så pass gammal häst riskerar väl att ha svagare skelett och mycket sämre läkförmåga så risken är väl att det inte går att göra något. Men om det är en hovböld, spiktramp el likn så är det ju en helt annan typ av skada och då ser ju sannolikheten för läkning helt annorlunda ut. Sedan får jag också säga att jag tycker inte det är orimligt att överväga avlivning direkt med en så pass gammal häst. Det gör man ju som man vill själv men ju äldre hästen är, desto mindre vettigt känns det att utsätta den för en konvalescensperiod med ett kanske tveksamt slutresultat. Ett långt liv är ju nödvändigtvis inte bättre än ett bra liv.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

låter ju som det kan vara en hovböld eller blödning i sulan. då blir hästen extra halt när den får tryck mot det ömma punktet tex av en sten, spån eller ojämnt underlag. hovbölder blir oftast inte bättre av smärtställande heller.

min häst hade exakt samma symptom sist han hade en hovböld, ena stunden kunde han se ren ut för att plötsligt bli jättehalt och sen lite halt. och han var värre i boxen när spånet packades under hoven och tryckte mot sulan än ute

har hovis haft av skon och kollat hoven ordentligt så ni kan utesluta att problemet kommer därifrån?

jag måste bara ställa en fråga till er som skriker klinik: hur sjutton har ni tänkt att hon ska få hästen dit då? bära den?? är knappast förenligt med gott djurskydd att utsätta en häst som knapt kan stöjda på benet för lastning och en lång transport. att hålla balansen i transporten är svårt nog för en häst med fyra friska ben! risken att skadan förvärras är väldigt stor och har man riktig otur så går hästen omkull. :crazy:
i stora deler av landet finns heller ingen djurambulans.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med halt häst!

Jag kommer givetvis överväga en avlivning, och gör det redan nu. Jag vet inte om jag kan utsätta min häst för något sånt här, men jag vill på något sätt ändå röntga så jag vet om det verkligen är en fraktur jag har att göra med.

Och ja, jag googlade runt och fick veta att det kan gå till på det sättet som du sa. Det låter onekligen som en hovledsfraktur, exakt samma symptom.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

vill du röntga så försök få ta på någon veterinär som kan komma hem till dig. borde finnas någon i skåne som har portabel röntgen, är ju så massa hästar där.
 
Sv: Hjälp med halt häst!

Jag hoppas givetvis på en hovböld eller det andra? Blödning i sulan? Vet inte riktigt vad det är om jag ska vara ärlig.

Men hur som haver så verkar det vara en fraktur, nu när jag har googlat runt och läst. Han har kanske fått en sten, isbit eller vad sjutton som helst i hoven som gjort att han fått en springa och blivit halt.

Efter tillräckligt många steg alt en klump, sten eller ojämnhet till går sprickan upp och blir istället en fraktur.

Det kan ha varit det som hänt och som gjort honom så jättehalt som han är nu. När jag läser om hovbensfraktur så har min häst likadana symptom.

Vet inte alls vad jag ska göra, som du säger är det ganska svårt att ta sig till klinik. Men vad ska jag göra om jag inte kan det?


Jag kan dock inte utesluta en hovböld heller, för så vitt jag vet har hovis inte tagit av skon och kollat efter riktigt noga. Får kanske ringa och be honom göra det så vi kan utesluta, men om jag kan ta mig till en klinik så syns det väl i röntgen med?
 
Sv: Hjälp med halt häst!

vill du röntga så försök få ta på någon veterinär som kan komma hem till dig. borde finnas någon i skåne som har portabel röntgen, är ju så massa hästar där.

Okej, trodde inte man kunde det. Ska se om jag får tag på någon. Tack!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 269
Senast: Oknytt
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 342
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp