Bukefalos 28 år!

Hjälp med hektar beräkning + åtgång?

Sv: Hjälp med hektar beräkning + åtgång?

INte riktigt så lätt räkna hektar på ytor som inte är 'jämna' rektanglar/kvadrater/cirklar/trianglar. Är det inte räta hörn, och räta 'kanter' kan man få rejäla fel i omräkningen.

Oftast får man för stora tal.


jaha ojdå men hur ska man räkna ut på ett vettigt sätt då eller man får gå sträckan runt med måttband?

ANg hektarberäkning och behov så är det LÄTT om det handlar om bete ett normalår, men mycket svårare om det handlar om vinterhagar med, och inte ett normalår.

vad menar du med normalår? och icke normalår?

Vi har 5 ha mark, jag har inte all instängslad dock. Men betesmässigt så klarar sig mina 2 - 3 på betydligt mindre än de behöver för vinterhagar. De förstör extremt mycket mark vintertid, och t ex sådana här vintrar som nu är, krävs det 'reservvintermark' med, att släppa dem på när de har trampat geggamoja av hela eländet, eller som nu när geggamojan frusit på. Så ur den aspekten alltid dra på med mer än man tror.

hur mkt har du instängslat? hur många hagar är det? låter du dem vila något? växlar du på sommrarna mellan flera små eller har du en enda stor?

okej just nu skall jag har unghästar men annars har jag ju 2st tjockisar och tid nog blir väl unghästen en vuxen tjockis sen med kan jag tänka mig så då blir det 3 tjockisar på all den marken.
men då hade jag tänkt att på vintern skall jag nog bara ha dem kanske kanske men bara kanske, ha inackorderade unghästar men det är enklast att bara ta emot dem på sommarbete för det är ju då man behöver dem.
så kunde den mesta betesmarken vara till unghästarna och så på vintern kan man ha lite olika hagar att välja mellan o växla mellan om det blir väldigt lerigt.


Samtidigt så för mkt betesmark och man får ett helsike med att det blommar över. EU är ganska petig med att markerna inte få bli förväxta med om man lyfter bidrag, och de ska putsas osv. Har man möjlighet till det själv är det ju lugnt, men måste man köpa/hyra den tjänsten så.

men om man tex låter en hage vila 1,5-2år hur länge det nu är, så blir den ju överväxt?!

vart finns den informationen om de reglerna?


Jag har ungefär 60% av marken som vintermark och 40% som bete. Det är åt helvete för mkt bete ett normalår, men ett år med extrem torka så är det en annan visa.

ja det e ju de som e så svårt...hade man vetat att de inte skulle bli torka hade du ju kunnat använda 80% som vinterbete och 20% som sommarbete kanske.
man då ska man alltså ha hagar "sparade" utifall att?

men sen finns de ju de som har året runt hagar vad anser du om det?

Tänk också på att du måste ha mark nog att rotera och vila delar av marken, om du inte ska mocka hagarna. Jag har t ex över 1 ha vinterhage vilandes nu, vilar två vintrar och en sommar.

men om man tänker såhär, hur mkt mark behövs/häst sommar vs vinter för att man ej skall behöva mocka eller det handlar inte om ytan utan om att man måste vila hagarna och/eller hålla efter rator osv?

hur många hektar har du för dina 3hästar på vintern/sommaren

Så, våra ca 5 ha (där vi inte anv allt) räcker utmärkt till 3 hästar rent markmässigt. MEN, kruxet är alltid hur mkt mark som förstörs vintertid. Hur marken ser ut är också av betydelse, här är det åkermark och lerjord, tål betydligt mindre vintertramp än annan mark (och sommartramp med om det är blött, blött, blött).

okej det låter ju inge vidare.
i stallet jag skall flytta till har de tatt bort sten i en av hagarna så den är helt slät den kanske skulle kunna vara mer känslig.
men annars är det mkt sten och naturbeten absolut ingen vall, de har odlat där för kanske 100år sedan man gick med harven emellan varenda sten så det är nog inte lika känsligt som en riktig nysådd åker....sår ni på er åker med eller?
tror att jorden är en blandning av mull och mer åt sand inte så mkt lera riktigt.
 
Sv: Hjälp med hektar beräkning + åtgång?

jaha ojdå men hur ska man räkna ut på ett vettigt sätt då eller man får gå sträckan runt med måttband?

Lantmäteriet använder GPS, på den gamla goda tiden gick de med mäthjul. Samtidigt, när det handlar om stöd etc, ska stängsling etc vara utmärkt, så då åker man på det där ändå, och sen vet man. Finns det redan en sån ritning kan man använda den.

vad menar du med normalår? och icke normalår?

Normalår är när det regnar normalt, när vintern kommer när den ska och med snö osv. Icke normalår är när det är torka, när det bara vräker ner regn, när vintern är med plusgrader etc.



hur mkt har du instängslat? hur många hagar är det? låter du dem vila något? växlar du på sommrarna mellan flera små eller har du en enda stor?

Vet inte hur mycket jag har instängslat, det var det där med inte räta linjer ;) Vet omkretsen (hur mycket stängsel det gått på ett varv) på vissa dock. Men de är stora allihop.

Är uppdelat på 4 hagar i dagsläget, 2 stora vinterhagar och betet är delat på två, betet går att dela av på fler om man vill (vinterhagarna med men dålig vits med det)

Jag växlar ja. Hitills har jag kunnat ha trestegs rotation. Flyttade hit 01, all mark parasitfri. Hade då en vinterhage och en sommarhage. LÅGT parasittryck då de är stora, hästarnas parasitbörda hålls i schack och marken som sagt var ren då.

Förra hösten vilade jag ursprunglig vinterhage, och tog den dåvarande sommarhagen som vinterhage, och i somras tog jag två nya parasitfria hagar som bete. Nästa vinter vilar nuvarande vinterhage och de får gå i den som då vilat vinter - sommar - vinter.

Alla hagar putsas minst 1 gång/år, dvs rator slås ner och det i sig minskar parasittryck och ogräs. Även vinterhagarna putsas alltså.


men om man tex låter en hage vila 1,5-2år hur länge det nu är, så blir den ju överväxt?!

Då får du inget bidrag för den heller. Jag putsar vilohagar med, det sprids så mycket ogräs annars.

vart finns den informationen om de reglerna?
Länsstyrelsen eller lokala LRF kan hjälpa dig. Det är pipiga regler med stöd. Jag har valt att avstå att plocka stöd just pga det. Viss del av vår mark lyfter grannbonden stöd för dock, då han haft den innan, så den sköter han, därför jag inte kan reglerna exakt.


ja det e ju de som e så svårt...hade man vetat att de inte skulle bli torka hade du ju kunnat använda 80% som vinterbete och 20% som sommarbete kanske.
man då ska man alltså ha hagar "sparade" utifall att?

En regnvinter förstör de hagar i rasande fart. Haken är just förstör, marken blir aldrig betesbra igen utan hjälp om de fått trampa sönder den.

men sen finns de ju de som har året runt hagar vad anser du om det?

Beror helt på, har man tillräckligt STORA, inte unghästar, håller noga koll på hästarnas parasitbörda och har vuxna immuna hästar och inga hästar som kommer/går i stallet, och vilar ofta så visst. Det förstör dock enormt med mark under regnvintrar, så då riskerar man stå med kasst bete sen. Men beror helt på. Jag har haft 15 hektar till 2 ponnyer förr, de hade året runt hagar och noll mask alltid.

men om man tänker såhär, hur mkt mark behövs/häst sommar vs vinter för att man ej skall behöva mocka eller det handlar inte om ytan utan om att man måste vila hagarna och/eller hålla efter rator osv?

Handlar om hästarna som går där, deras parasittryck (unghästar SKA ha rent bete), hur man sköter marken och storleken. Omöjligt att säga X ggr Y meter. Med betesputs och hålla efter rator och mocka toaletterna kommer man ganska långt. Men för få en hage helt parasitfri måste den vila eller plöjas och sås om (dvs vila då med)

hur många hektar har du för dina 3hästar på vintern/sommaren

Vet inte =)

Iokej det låter ju inge vidare.
i stallet jag skall flytta till har de tatt bort sten i en av hagarna så den är helt slät den kanske skulle kunna vara mer känslig.
men annars är det mkt sten och naturbeten absolut ingen vall, de har odlat där för kanske 100år sedan man gick med harven emellan varenda sten så det är nog inte lika känsligt som en riktig nysådd åker....sår ni på er åker med eller?

Mindre känslig men sämre bete ja. Sen kan den vara mer eller mindre känslig beroende på mark ändå.

Alla hagar ligger på ursprunglig åkermark och har varit vall, vinterhagarna var vall senast 2001, betet är nyinsått hösten 2007. Betet är EXTREMT känsligt för tramp när det är blött iom att jorden inte är kompakt. På plussidan har jag rent klöverbete, just iom att det är insått. Och om jag ville skulle jag kunna vara självförsörjande med grovfoder. Jag har silage dock, så grannen får ta hö på betesvallarna först, då blir det inte övervuxet heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 990
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 604
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp