Hjälp, med hingst val och papper!

Candy00

Trådstartare
Hej!

Jag är "nybörjare" på vad det gäller att välja hingstar och vilka papper som behövs.. Är hingstvan unghästvan och även ridit in hästar men arbetet innan är det jag tänkte fråga om hjälp med! :)

Jag har ett 10 årigt brandenburger sto från tyskland - bränmärkt med ormen som slingrar sig runt en pil. e. Kolibri ue. La permit. 162 cm.

Löshoppat 150cm med marginal hoppad bana 135cm utan problem. Hon är elr snarare kan bli väldigt jobbig om hon blir väldigt trött, tycker det är tråkigt eller om hon har vilat, tex en helg. Då kan hon börja bocka, "säga imott" m.m.

Men hon skulle aldrig aldrig göra illa nån. Hon är en riktig arbetsmaskin och klarar lätt av att gå två normla pass om dagen. Hon är lite av en enmana häst. Vissa kallar henne svår riden... Men jag vet inte riktigt om det är rätt ord...
Från marken är hon världens snällaste och jag skulle lätt låta en tre åring få hålla på med henne.

Vilka hingstar skulle passa henne? :confused: Kanske en dressyr hingst? :confused:

Hon kommer ju som sagt från tyskland, och hon har tyskt pass. Kan fölet fort. bli godkänt elr vad man ska säga? Vilka papper är det som behövs?

Har även funderat på om man kanske ska ställa ut henne innan man betäcker, kan ju alltid vara roligt att veta vad en dommare tycker, men även vad som är hennes bra och dåliga sida just i extriör för att hitta den perfekta hingsten :).
Men, vart hittar man utställningar till stora hästar? Hittar bara till ponnyer, men inget till dom stora hästarna utan föl ...

Hoppas på mycket idér, förslag och bra svar :)
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Enklaste är att du skickar in passet till ASVH så blir hon tilläggsregistrerad där och avkommorna får med hela stammen i passet utan konstigheter, kostar 500kr om de inte höjt inför 2010.
Detta behöver du dock inte göra förens du ska registrera fölet, du kan tex skicka in det ihop med fölets registrerings papper.

Om fadern är hingsten Kolibri som är e: Kobold I så är det en mycket använd hingst, främst i de mindre förbunden. Far till mängder med godkända söner, huvudstamboks ston och ston som belönats med Statspremie. Avkommorna verkar på det stora hela mest använts till hoppning, många går/gått svårklass!
Morfadern hittar jag inget på :confused:

Via SHs hemsida (sök på svenska hästavelsförbundet) så finns lite utställningar. Jag vet att vissa länsföreningar för ett par år sedan hade en "rådgivande" bedömning för ston i samband med fölvisningarna, men det är ju i Aug/Sept vilket är lite sent om man vill betäcka samma år..

Hur är hon i typen? Lätt? tung? Lågställd? Du kanske har en uppställd bild?

Baserat på vad du skrivit och om det är den fadern jag tror så hade jag valt en hopp/multi stammad hingst med hög ridbarhet och trevligt temperament.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Kolibri var en av de bästa hopphingstarna i östra Tyskland med ett avkommeindex i hoppning på 129. Hans dressyrindex är 89.
Den enda häst med namnet La Permit jag har hittat är ett travarsto född 1984 som användes i ridhästaveln i Brandenburg och som har 5 avkommor som har tävlingslicens.
Har hon en travarmamma blir det grå papper i ASVH både på henne och hennes avkommor.
Hade nog betäckt henne med en hopphingst eller en allroundhingst.
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Enklaste är att du skickar in passet till ASVH så blir hon tilläggsregistrerad där och avkommorna får med hela stammen i passet utan konstigheter, kostar 500kr om de inte höjt inför 2010.
Detta behöver du dock inte göra förens du ska registrera fölet, du kan tex skicka in det ihop med fölets registrerings papper.

Om fadern är hingsten Kolibri som är e: Kobold I så är det en mycket använd hingst, främst i de mindre förbunden. Far till mängder med godkända söner, huvudstamboks ston och ston som belönats med Statspremie. Avkommorna verkar på det stora hela mest använts till hoppning, många går/gått svårklass!
Morfadern hittar jag inget på :confused:

Via SHs hemsida (sök på svenska hästavelsförbundet) så finns lite utställningar. Jag vet att vissa länsföreningar för ett par år sedan hade en "rådgivande" bedömning för ston i samband med fölvisningarna, men det är ju i Aug/Sept vilket är lite sent om man vill betäcka samma år..

Hur är hon i typen? Lätt? tung? Lågställd? Du kanske har en uppställd bild?

Baserat på vad du skrivit och om det är den fadern jag tror så hade jag valt en hopp/multi stammad hingst med hög ridbarhet och trevligt temperament.

Okej tack så mycket! :)
Ja, det är den Kolibri som du pratar om. Det har jag hört att han är en mycket fin hingst :).

Om jag kommer ihåg/förstod rätt så är mamman travare.
ue. Mister permit e. Permit
uu. Lobrede 32233 e. Dauntless.

Tycker du att man ska ställa ut henne innan?

Hon är väldigt lätt, mer sportmodell... Du har inget tips på någon hingst?

Ja, jag har lite bilder, har lite oordning i datorn, slänger upp en bild, men jag vet att jag ska ha lite bättre bilder lägger upp dom så fort jag hittar dom! Bilden är från bete.. men det är ju iaf nått ... :)

upload.html
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Prövar igen, eftersom bilden inte kom med ...

pic_show_id30236126.html


Verkar som inte in dator vill sammarbeta (precis om vanligt ;)) Men på pixbox finns jag: Miljoner gå in på albumet "Candy", elr 27 april på bdb och så dagens datum ..
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Kolibri var en av de bästa hopphingstarna i östra Tyskland med ett avkommeindex i hoppning på 129. Hans dressyrindex är 89.
Den enda häst med namnet La Permit jag har hittat är ett travarsto född 1984 som användes i ridhästaveln i Brandenburg och som har 5 avkommor som har tävlingslicens.
Har hon en travarmamma blir det grå papper i ASVH både på henne och hennes avkommor.
Hade nog betäckt henne med en hopphingst eller en allroundhingst.

Okej, tack så mycket!
Vad menas med grå papper? (Japp, nubörjare vare!)
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Det är väl en smak sak med utställning, nackdelen är att de brukar vara på sommaren, man vill kanske betäcka lite tidigare och inte släpa runt på ett ny seminerat sto..

Är du mest intresserad av hoppning eller dressyr själv?

Finns lite multitalanger, Nobel, Majim G, Lambourgini t.ex
Herzensdieb är min favorit, han är mer stammad åt dressyr men hoppade bra på sitt hingstprov och det gör även andra ur samma linjer.
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Jag är allrund inrk hoppning, precis som stoet...
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Förklaring av pappers färger;

Stamboken är uppdelat i olika avsnitt och raskoder, Raskod 01-03 är fullblodsraserna (xx, ox, x) 04 är halvblod.
Sedan har de delat upp raskod 04 i olika delar som visar hurvida stammen är godkänd i flera led eller ej. Det finns:
Gröna (helt godkänd, kan stamboksföras)
Vita (fadern godkänd men inte allt på mödernet, dock fortfarande rent halvblod)
Gråa (ej godkänd far, men modern uppfyller kraven för gröna papper)

För att sen krångla till det så finns det ytterligare gråa papper, fast med andra raskoder.

Grå papper med Raskod 54 (Fadern godkänt halvblod, men modern är inte rent halvblod)
Grå papper med raskod 59 (fadern ej halvblod alt. far och mor ej halvblod.

Din häst blir alltså på gråa papper med raskod 54.
Hennes avkommor får också gråa papper med raskod 54, deras avkommor i sin tur får Vita papper på raskod 04. Dessa ger sedan gröna papper, men det blir några generationer framåt.
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Meningen är väl att jag ska behålla, men säljs fölet så kommer det antagligen bli till någon bekant, då många sagt att dom är intresserade om jag tar föl på henne!
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Okej tack!
Nu blev det mycket klarare i huvudet :).
Men kan hingst ägare necka sto med gråa papper?
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Storeglementet i ASVH hittar du här.
http://www.asvh.se/regelmenten/storeglemente.pdf
Läs på sidan 4-6
Om du tilläggsregistrerar ditt sto i ASVH blir hon troligen placerad i Bilaga II.

"Bilaga avd. II
Häst (korsningshäst) fallen efter av ASVH Service AB godkänt avelsvärderad hingst, men där moderns rastillhörighet ej accepteras av samma grundstambok som fadern. Raskod: 54 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9001)."
Detsamma gäller hennes avkomma, avkomman kan alltså inte delta i fölbedömning, 3 årstest eller kvalitetsbedömning. Har du tur kan man ibland få delta utom tävlan i mån av plats.
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Okej tack!
Nu blev det mycket klarare i huvudet :).
Men kan hingst ägare necka sto med gråa papper?

Ja, en hingstägare väljer själv vilka ston man tar emot för det är en fri marknad.

Grå papper betyder i ditt fall att hästen inte är rasren. En avkomma undan ett sådant sto har lägre värde på marknaden så länge den är ung och inte har visat vad den duger till själv.

Det är ovanligt med utställningar för ridhästar utan föl vid sidan.

Jag håller med de som säger att du borde satsa på en hoppinriktad hingst som också rör sig bra. Mina tips är Lucky Point och Ludwigs Champion.
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

kl

visst kan de neka, men jag vet ingen som faktiskt gjort det, utan de flesta brukar vara glada för inkomsten oavsett sto :angel:
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Det vet jag, hingstägare som tycker det är viktigare att hingsten får bra avkommor än bara inkomster.
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Okej!
Tack så jätte mycket för hjälpen!
Fortsätt gärna komma med förslag på hingstar om ni har några på "lager" :)
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Kolibri var en av de bästa hopphingstarna i östra Tyskland med ett avkommeindex i hoppning på 129. Hans dressyrindex är 89.
Den enda häst med namnet La Permit jag har hittat är ett travarsto född 1984 som användes i ridhästaveln i Brandenburg och som har 5 avkommor som har tävlingslicens.
Har hon en travarmamma blir det grå papper i ASVH både på henne och hennes avkommor.
Hade nog betäckt henne med en hopphingst eller en allroundhingst.

Kolibri är "Landgraf från Östtyskland". Jag kommer från Brandenburg och vet att han gjörde fina "ärliga" hopphästar med mycket bra hoppteknik och samarbetsvilliga hästar.
Är ditt sto brännmärkt av Brandenburgerförbundet so måste hon har en godkänd pappa ochså och den få hon gröna papper i ASVH. Tror jag !! Vilken färg har hennes tysk pass?
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Kolibri är "Landgraf från Östtyskland". Jag kommer från Brandenburg och vet att han gjörde fina "ärliga" hopphästar med mycket bra hoppteknik och samarbetsvilliga hästar.
Är ditt sto brännmärkt av Brandenburgerförbundet so måste hon har en godkänd pappa ochså och den få hon gröna papper i ASVH. Tror jag !! Vilken färg har hennes tysk pass?

Ärlig kan jag allt hålla med om till 100% som ställer upp jämt och hoppar allt utan problem så det är verkligen helt rätt :).
Henne pass har rosa papper!
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att betäcka mitt silverssvarta sto så småningom. Jag har kollat runt på olika hingstar, både de som finns inom rimligt...
Svar
5
· Visningar
1 333
Senast: janna
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 425
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp