Hjälp, med hingst val och papper!

Candy00

Trådstartare
Hej!

Jag är "nybörjare" på vad det gäller att välja hingstar och vilka papper som behövs.. Är hingstvan unghästvan och även ridit in hästar men arbetet innan är det jag tänkte fråga om hjälp med! :)

Jag har ett 10 årigt brandenburger sto från tyskland - bränmärkt med ormen som slingrar sig runt en pil. e. Kolibri ue. La permit. 162 cm.

Löshoppat 150cm med marginal hoppad bana 135cm utan problem. Hon är elr snarare kan bli väldigt jobbig om hon blir väldigt trött, tycker det är tråkigt eller om hon har vilat, tex en helg. Då kan hon börja bocka, "säga imott" m.m.

Men hon skulle aldrig aldrig göra illa nån. Hon är en riktig arbetsmaskin och klarar lätt av att gå två normla pass om dagen. Hon är lite av en enmana häst. Vissa kallar henne svår riden... Men jag vet inte riktigt om det är rätt ord...
Från marken är hon världens snällaste och jag skulle lätt låta en tre åring få hålla på med henne.

Vilka hingstar skulle passa henne? :confused: Kanske en dressyr hingst? :confused:

Hon kommer ju som sagt från tyskland, och hon har tyskt pass. Kan fölet fort. bli godkänt elr vad man ska säga? Vilka papper är det som behövs?

Har även funderat på om man kanske ska ställa ut henne innan man betäcker, kan ju alltid vara roligt att veta vad en dommare tycker, men även vad som är hennes bra och dåliga sida just i extriör för att hitta den perfekta hingsten :).
Men, vart hittar man utställningar till stora hästar? Hittar bara till ponnyer, men inget till dom stora hästarna utan föl ...

Hoppas på mycket idér, förslag och bra svar :)
 
Sv: Hjälp, med hingst val och papper!

Enklaste är att du skickar in passet till ASVH så blir hon tilläggsregistrerad där och avkommorna får med hela stammen i passet utan konstigheter, kostar 500kr om de inte höjt inför 2010.
Detta behöver du dock inte göra förens du ska registrera fölet, du kan tex skicka in det ihop med fölets registrerings papper.