Hjälp med hund problem.

Aston

Trådstartare
Hej alla hundmänniskor!
Tänkte kolla om ni kan hjälpa mig med en sak..
Jag har en tik på ca 10 månader hon är wachtel/springer spaniel. I stallet finns en tjej som har en hane på ca 1 år. En amstaff tror jag det är (el liknande) Och min flicka är sååå rädd för honom. Bara han tittar på henne fryser hon till is. Och om han kommer nära skriker hon och tar svansen mellan benen. För ett tag sen löpte hon och då gick det bra.. Men då fick dom ju klart inte vara ihop! Han fick stanna hemma tills hon garanterat var "klar". Min tik va först i stallet då det är mina föräldrars stall. Så hon har varit där sen hon va liten valp. Han har varit i stallet kanske två månader. Det är ganska många hundar i stallet och hon går bra ihop med alla andra.
Hanen är snäll men ganska stor och leksen. Min är lite mesig. Tjejen har två till hundar av samma ras. En vuxen tik. Den är hon med jätte rädd för. Men hon får inte vara i stallet då hon visst är "lite speciell". Och en vuxen hane som inte heller får vara med då den bitit en annan hund väldigt illa i ett annat stall. Men den har min aldrig träffat.

Min tik vill inte ens hoppa ut ur min bil när hon ser eller hör något från stall kompisens bil.. (Hennes hundar sitter i bilen ibland)
Vad ska vi göra?!:crazy: Det hade varit skönt för min lilla hund att komma över sin rädsla för denna hunden då hon ofta har med den i stallet.
Och jag har alltid med min.
 
Sv: Hjälp med hund problem.

Låt henne slippa umgås med den hunden. Se till att ha din kopplad (även hon borde ha sin i koppel) och visa för din hund att hon kan lita på dig och att hon inte behöver vara nära hunden i fråga :)

Om hon inte vill hoppa ur i bilen ta på kopplet o led ut henne, tyck inte synd om henne vad du gör utan se till o ha kontroll över läget.
 
Sv: Hjälp med hund problem.

Ni har inte testat låta hundarna hälsa på neutral mark dvs borta från stallet och dess marker? Ni kan också börja med att stå utom synhåll från varandra, gå sen mot varandra och låta era hundar bara passera varandra (kopplade) utan att ni bryr er om varandra med ett sådant avstånd från varandra som din tik är bekväm med för att sedan minska avståndet (på neutral mark, mycket viktigt då hon lätt kan associera stallet till sin rädsla för hunden). Din tik är uppenbarligen rädd/osäker och behöver "vänjas" in, hon måste få känna att hanen är en trygg individ och då gäller det också att ni båda själva är lugna och trygga.

Har mött en Golden en gång som var som din mot våran gammelgubbe till schäfer. De fick hälsa på neutral mark, gå fram och tillbaka förbi varandra och vipps så satt se sedan bredvid varandra utan minsta problem men de kunde inte leka ihop bara sitta bredvid och kanske nosa lite på varandra.
 
Sv: Hjälp med hund problem.

Jag håller med, kopplade hundar som inte behöver umgås. Man behöver inte vara kompis med alla.
 
Sv: Hjälp med hund problem.

kl
Det med neutral mark det kan ju va bra. Stallet är ju liksom "hennes" men samtidigt är hon ju så rädd för honom.

Men min kompis sa en dag att hennes hund hade hittat en boll. Och båda hundarna är väldigt leksna så för en stund gick det riktigt bra.. Men då hade väll min fokus på bollen och inte sin rädsla för hanen. Hanen är ju väldigt snäll.
 
Sv: Hjälp med hund problem.

Om din är så rädd så är ju risken stor att hon biter den andre om han kommer för nära - och hur det då går vete tusan. Håll isär dom helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 484
Senast: Caps
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 338
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 439
Senast: inverterad
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp