Hjälp med olika selar

linnsan

Trådstartare
Funderar på lite selar till hundarna. Jag vill ju gärna träna lite drag med dom. Framförallt när jag cyklar.

Nomesele har jag så gott som bestämt mig för när det kommer till Castro (schäfern). Och då funderar jag även på om jag kan använda den i skyddet. Han har ju fallit på rygg ordentligt några gånger när jag haft spårselen/halsband och nu rycker han ju inte fram i kopplet på samma sätt. Har ju sett andra använda nomesele av den anledningen, att de inte faller på rygg lika lätt då man fäster kopplet så långt bak.

Träningsgruppen jag är med i tyckte absolut inte jag skulle ha nomeselen till det. Och framförallt så får jag absolut inte göra ngt annat än träna skydd (bit) med tex hetsselen (som jag lånade). Jag kastade nämligen lite boll medans vi väntade på figgen och det var visst inte bra när han hade selen på. Men tänker dom inte lite fel här? Hur blir det när man lägger in lydnaden i skyddet? Klart hunden ska kunna göra annat när selen kommer fram? Kan påpeka att hunden mer reagerar på när skyddsarmen kommer fram.

Personerna är inte utbildade skyddsfiguranter. Jag har aldrig stött på problemet innan att hunden MÅSTE ha en viss sak när ett visst arbete förväntas. Även om jag vet att det är en fördel. Men jag kan tex träna uppletande/sök med vanlig spårsele, spåra i halsband och träna lydnad i det som är på hunden för tillfället. Har änsålänge inte märkt ngt missförstånd när det kommer till det. Tycker snarare det känns bra att man kan träna även om man inte skulle ha med sig det som hunden är van vid, om man glömmer ngn gång tex. Eller tänker jag fel?

Sen en sista fråga, det finns ingen större risk att selen ryker av om hunden drar till ordentligt? Har nämligen varit med om karbinhakar som böjts... Och han är ju rätt stor (68 cm och 42 kg).

Sen funderar jag på sele till Viggo (yorkie/lhasa apso). En Y-sele? Skulle den funka att cykla/träna lättare drag med?
 
Sv: Hjälp med olika selar

Alla som kör skydd här använder nomeselen av just den anledningen att de inte "trillar baklänges" med den. Tycker det låter väldigt konstigt att ha utrustning i skyddsarbetet som möjliggör att hunden skadar sig ... Olyckor händer så lätt ändå.
 
Sv: Hjälp med olika selar

Ja precis, men jag tror jag kör på det. Jag vet ju vad jag tycker så får de väl stå där och klaga bäst de vill :D

Enda som skulle få mig att inte använda nomeselen är om det skulle finnas ngn större risk att selen rycker av, men det tror jag väl knappast?

Men Y-sele till lillen då? Funkar det att cykla med (lättare drag)?
 
Sv: Hjälp med olika selar

Att cykla med Y-sele ska väl vara OK. Drag? Ja, väldigt lätt drag i så fall. Om du tänker på vagn/skrinda så måste den i princip vara tom i så fall. Annars är nomesele eller dragsele ett bättre alternativ. Dragsele till cykling känns fel, men nomesele ska kunna fungera till både och.
 
Sv: Hjälp med olika selar

Viggo ska ju bara dra när vi cyklar, så det beror ju på hur mycket han ligger på. Men en Y-sele funkar inte till honom då? Det kanske går att få tag i så små nomeselar? :D

Castro är tanken att träna och eventuellt tävla i barmarksdrag (cykel). På vilket sätt blir det dumt med en dragsele när man cyklar? Den borde väl ligga bäst/ej trycka fel?
 
Sv: Hjälp med olika selar

Okej :) ja men det får bli nomesele till Castro.

Men ngn som vet om det funkar med Y-sele till Viggo? Han drar ju inte jättemycket, men vill ju inte heller att han ska ta skada om han drar.
 
Sv: Hjälp med olika selar

viggo är rätt liten? han kanske drar mycket för sin storlekt fasten det inte känns som han drar mycket. Jag vet nu när jag lånar en mindre hund till skidspåret att det känns som den knappt drar för jag är van med lite mera krafter. Om han statiskt hänger i selen hade jag nog köpt något ordentligare åt han med. Men om han trippar lite här och där och inte "kämpar" så mycket funkar nog y-sele. Tror jag. Bästa är att be om hjälp och att ha någon som kan prova ut selarna så dom sitter bra.
 
Sv: Hjälp med olika selar

Ja precis 30 cm hög liten skit :D
Han brukar inte dra när vi cyklar, utan springer mest på hängande koppel. Men ibland drar han på. Men ska kolla lite mer efter selar till honom.

Tack för hjälpen :)
 
Sv: Hjälp med olika selar

Ja precis, men jag tror jag kör på det. Jag vet ju vad jag tycker så får de väl stå där och klaga bäst de vill :D

Enda som skulle få mig att inte använda nomeselen är om det skulle finnas ngn större risk att selen rycker av, men det tror jag väl knappast?

Vi använder nomesele till i stort sett alla hundarna vid dom övningar som görs i sele. Att selen skulle gå av anser jag att det i stort sett är noll chans på om det inte skulle vara något konstruktions fel på den. Inte ens 45 kg rottishane har lyckats hos oss, mycket annat har gått sönder, stryplänk, läderkoppel. Men varken selen eller det koppel som används till den.

/Camilla
 
Sv: Hjälp med olika selar

Hur stor är den lilla hunden? Jag har hittat en nomesele som passar min dansk/svenska gårdshund som är cirak 30 cm i manken men din kanske är mindre ändå? Min hade den näst minsta selen på stället där jag hittade selar för små hundar :)

EDIT: Såg nu att du skrivit att han var 30cm, då kanske du kan hitta en nomesele som passar honom. Kan PM:a dig vart jag hittade min om du vill?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med olika selar

Ja pma gärna :)

Men björkis verkar annars vara bra att beställa ifrån?
 
Sv: Hjälp med olika selar

Okej, ja men då lär det knappast gå sönder. Schäfern väger 42 kg så det går nog :)

Tack för hjälpen!
 
Sv: Hjälp med olika selar

Och jag skulle aldrig använda nome-sele i skyddet. Bara hetssele med platta fram. Anläggningsytan från andra delar blir för liten. Om hunden slår runt i linan driver ni antingen hunden fel eller så kan personen som sköter linan inte sin sak.

Ibland är det dessutom bättre att bara använda vissa saker till vissa aktiviteter. Hunden ska vara i rätt sinnesstämning när den går ned på plan och selen är ett tecken för vad som ska ske. Jämför med att spåra med tjänstetecken och ha spårselen på vid upplevt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 243
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 197
Senast: LECH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 207
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 305
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp