Hjälp med prissättning häst

Vitavi

Trådstartare
Vart kan man få hjälp med prissättning av en enskild häst? Går i säljtankar inom något år men har inte en susning om vilket pris jag skulle sätta.
 
Förutom ovanstående så kan det kanske vara bra att be någon lite "utomstående" beskriva hästen för dig också, t.ex. en tränare, stallkompis eller så.
Ofta är man ju så himla van med sin häst så man kanske inte ger en rättvis bild när man beskriver den själv om man inte är van att sälja hästar. Man kanske t.ex. inte upplever hästen som så känslig för att man är van, fast andra tycker den är det, eller man är lite partisk och tycker att den är superlovande och kan gå minst SM fast alla andra ser en häst som kanske max kan gå LA. Eller så. Så att höra hur nån som är bekant men inte NÄRA hästen skulle beskriva den kan vara bra för att veta vilken typ av hästar man bäst jämför med när man ska prissätta sin.
 
Vart kan man få hjälp med prissättning av en enskild häst? Går i säljtankar inom något år men har inte en susning om vilket pris jag skulle sätta.
Din tränare bör kunna hjälpa dig. Ska du sälja hästen själv eller låta en förmedlare sälja den? De flesta förmedlare tar en viss procent av priset och då är det många som lägger på den summan på priset för att få ut samma pris de hade tänkt sig så att säga.
 
Om något år har en del hunnit hända med både hästen och marknaden, så prissättningen nu känns helt egal i förhållande till fakta: du vill kanske sälja först om något år.

Jag hade kollat av annonser när det börjar bli dax och försökt bilda mig en uppfattning om vad likvärdiga hästar ligger ute för. Där borde ett ungefärligt marknadsvärde börja ta form.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
997
Senast: Blyger
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 541
Senast: mars
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 043
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp