Bukefalos 28 år!

Hjälp med selkombination

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag skulle behöva lite tips och råd om hur jag ska göra ang sele till Fabian.

Jag hade en sele som såg ut så här:
Fabian061.jpg
[/IMG]

Det är en travdäckel, tillköpt baksele och en handsydd brösta en bekant gjort till mej.

Nu är travdäckeln såld så jag står utan sele och ser väl dessa lösningar och ev problem med det hela.
1: Jag köper en ny komplett sele, hade tänkt mej FreeTime selen på driveout. Problemet där är bara att jag inte verkar finna någon strl som passar Fabbe. Han kan ha full men då tror jag bröstan blir för liten(den är 120cm och den brösta han har nu, mätt från ring till ring är 133cm).
Tar jag strl x-full så kommer allt att sitta på det minsta hålet samt att om man någon gång vill sälja selen eller skaffar en ny häst är sanolikheten ganska stor att den inte passar alt är svår att sälja.
Sen har jag ju redan tömmar, brösta och baksele samt draglinor och huvudlag som jag är nöjd med.

2: Jag köper bara en ny däckel. Dock så finns det inte så många alternativ att välja på, eller bara ett alternativ har jag hittat, finns det fler ställen som säljer enbart däcklar?
Här är iaf den jag funderar över:
007363-ansicht1.jpg

Men vad är det för typ av koppling på den? Jag vill ha en med snabbkoppling, alltså bara hänga på skacklarna snabbt o enklet. Jag har glömt vad alla slags kopplingar heter.

Sen en fråga till, passar ens dom däcklar som är av intresse till min rockard?
 
Sv: Hjälp med selkombination

Är det så att det bara är däckeln som är såld och du har kvar både brösta, baksele och draglinor så tycker jag att det är en bra idé att enbart köpa till en ny däckel eftersom övrig utrustning verkar fungera bra för er.
Har du tittat här? http://www.selar.se/ där finns däckel med snabbkoppling.
 
Sv: Hjälp med selkombination

Jo det är bara däckeln som är såld, den var ju till en travsele så den såldes som en komplett travsele, alltså dom andra tillbehören för en travsele fanns oxå.

Tack så mycket för länken. Däckeln på selar.se såg fin ut. Tror du den passar mej bättre än den jag visade bild på?
 
Sv: Hjälp med selkombination

Ideal däcklar kan du köpa löst! På bla. www.selar.se (man får kontakta dem om det)

De är jättebra kvalitet :) Snabbkopplingar och gjord ingår.
Kostar 2150 kr för en vanlig, eller 2650 för en extra kraftig maratonmodell.

Vad är det för tömmar du har?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med selkombination

Men finns inte den däckeln med på hemsidan?
Hur stor skillnad är det på en vanlig och en maraton däckel?
Vi kör ju bara med rockard än så länge, men någon gång ska man ju skaffa annan vagn, men när det blir vet jag inte det kostar ju så förskräckligt med en ny vagn.

Jag tror det är märket Chetack eller vad det nu heter. Köpte dom på EKO för 800 kr.
 
Sv: Hjälp med selkombination

Jag har freetime selen till min kille i stl full. vilket faktiskt räckte förvånande nog.


kan försöka komma ihåg och mäta bröstan tills imorgon.
Trodde jag skulle behöva större eftersom han drar 165 i täcken o har gjord i 145 o dressyrgjord i 80 :D
 
Sv: Hjälp med selkombination

Jo jag tror du visade en bild i en av mina trådar förut när jag hade några frågor ang just den selen.

Jag fick måtten från butiken men den ska bara vara 120 cm lång, den Fabian har på bilden jag lagt in ovan är 133 cm lång från ring till ring, det är det som får mej att tveka.

Alla man pratar med tycker det är konstigt att han inte skulle kunna ha full för han är ju bara en kallblodstravare......
Han drar oxå 155-165 i täcken men ibland så sitter 155 täckena väldigt tight runt bogen.

Jag tror han är större än vad man tror.
 
Sv: Hjälp med selkombination

Nej den finns inte på hemsidan, men alla Ideals grejer går att köpa separat, del för del liksom, så man får beställa via mail el telefon. Jag kan ta kort på min i kväll om du vill se. Jag har den "vanliga" varianten, den är väldigt rejäl och stadig, ligger jättefint på min breda nordsvensk. Har strl full på den.

Den jag har är silettdäckel, går att använda till fyrhjuliga också om man spänner åt bukgjorden eller kanske använder sådana där stoppar, för mig jag har sett det någonstans.

De heter olika över allt så det är lite svårt att veta, men tror den jag har är en Ideal Luxury Maraton. Tror skildnaden är bla att den kraftigare är nylonförstärkt, och fällbara tömringar. Men är inte säker.

http://www.idealequestrian.com/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med selkombination

Eftersom jag är expert på att glömma, har jag glömt även detta :o
Bilder kommer så fort jag kommer ihåg med andra ord. Skärper jag mig blir det i morgon :D
 
Sv: Hjälp med selkombination

Hrm.. Harkel.. :o FAN vad ska det vara så svårt för. Nu gör jag så, jag går och stoppar kameran i fickan på stalljackan, så ligger den där i kväll!
 
Sv: Hjälp med selkombination

Nu har jag tagit bilder.

Blandat29augusti002.jpg

Blandat29augusti003.jpg

Blandat29augusti004.jpg

Blandat29augusti005-1.jpg

Blandat29augusti006-1.jpg

Blandat29augusti007-1.jpg

Blandat29augusti008-1.jpg


Lite dammig!

Den är bred och bra, mjukt och trevligt läder.
 
Sv: Hjälp med selkombination

Tack så jätte mycket för bilderna. Nu väntar jag bara på bilder från hon på selar.se
 
Sv: Hjälp med selkombination

jag ska försöka komma ihåg att fota idag. jag har ett bra men kort minne..../ Gunilla
 
Sv: Hjälp med selkombination

du provade ju in idealsele full och den satt ju bra :) Jag har använt min strl full på russ, tinker, nordsvenvsk, travare och ardenner! De är väldigt flexibla med andra ord.

Tänk på att du som kör rockard ska ha en silettdäckel, där skakelremmen som löper genom däckeln kan röra sig. Freetimen har fasta remmar så den passar mer till fyrhjul och väldigt lätt körning utan ojämnheter. (eller jag tror den fungerar till det mesta, men för full bekvämlighet och säkerhet så ska man använda silettdäckel)
 
Sv: Hjälp med selkombination

Men kan man ha snabbkoppling på en silettdäckel?
Och kan man använda en silettdäckel till en fyrhjulig vagn sen?
 
Sv: Hjälp med selkombination

Ja man kan ha snabbkopplingar till silett (se min bild :D )

Man kan använda sådana här Stop Tabs. Just dessa är till Zilco men jag vet inte om det finns till andra selar?
http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=277
Kan dock inte få ihop hur de ska sitta!

Eller så har jag för mig man kan spänna åt bukgjorden extra, iaf på Idealen. Så funkar det till fyrhjulare också. Har dock aldrig provat så jag lovar inget :p
 
Sv: Hjälp med selkombination

Ok, vad bra.

Men du visste inte exakt vad din däckel heter?
Kanske ska satsa på en sådan då.

Usch jag tycker det är så svårt...... Och jag vill ju ha en däckel nu, Fabian saknar att dra sin vagn. Så jag måste komma fram till något nu känner jag.
 

Liknande trådar

N
Körning Hej på er! Jag vet att detta har ältats ett flertal gånger men hoppas ändå att någon ska ha ork att engagera sig i min fråga. Jag har en...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Norpan2
·
Körning och det ska bli jätte kul. MEN!!!!!!! Jag måste lämna våran älskade vagn alldeles ensam här i sthlm, eller den har ju sin vagnskompis...
Svar
9
· Visningar
1 197
Körning Jag har ju en trav däckel till Fabbe nu som är lite ombyggd för att passa rockarden. Men jag börjar tröttna på att det ska vara sånt...
2
Svar
24
· Visningar
2 121
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp