Sv: Selfråga

Du kan ju köpa bara en däckel, har för mig att den kostar 1500 kr (med snabbkoppling) hos Equilex...

Men du ring eller maila till Equilex (eller miamiamia? :D) för jag har fått bra svar på mina frågor, bla när det gäller mått på selarna!
Hade det varit en ponny hade jag garaterat letat upp rätt mått nu då jag frågat så mkt om det :D

Infon om hobbyselen full står det; "Bröstans längd 120 cm. Däckelns omkrets 190-220 cm" så du kan ju kolla om det inte passar alls?
Min tjocka fjording o varmblodet ligger under 210 cm runt "magen" så då är Fabbe riktigt stor om han kommer över 220 cm :smirk:
(Mät där däckeln ska ligga).

Du den där bilden du la in på dig o Fabbe - Du kanske är liten? :angel:
Svårt att se på en bild, men mått brukar sällan vara fel!
Stor o stor, det kan man ju tolka olika. Min farsa säger stor om ett spinkigt varmblod om de är runt 170 , själv har han ardennrar som väger nästan det dubbla av varmblodets vikt men dom är inte stora :D
Fabbe verkar inte vara så hög men grov :)

Ang equilex billigaste sele är väl både bröstan och bakselen lite klenar än de du har nu, + att du har huvudlag o tömmar.
Så det är kanske är onödigt att köpa en hel sele om du bara vill åt draglinor och däckel?
Börjes har väl billiga draglinor i läder, med spänne som passar dragring?


Ja jag såg nu på börjes att det fanns såna draglinor som jag har fast i läder så det var ju bra.
Jag ska kolla på däckeln. Det är inte däckeln jag tror ska vara för lite, utan är helt säker på att huvudlag och brösta är det, då jag haft en brösta på 120 förut o den var för liten, och han har ex full i sitt huvud.

Jag vet inte om jag är liten, jag är väl 165 lång och väger 57 kg. Fabbe är 160+ i manken. Så du får avgöra själv om han är stor eller inte. Han är iaf en större varriant av kallblodstravare.
 
Sv: Selfråga

Ja det där med stroleken kan man ju diskutera :D
Fabbe är väl normalstor - för att vara kallblodstravare.
Men äldre kallblodstravare är nog eg lite mindre runt 140-150 men de mer morderna ligger ju runt 160 numer och är inte så mkt grövre än varmbloden.

Fast det där varierar så himla mkt det går inte att diskutera, det jag ser och tycker, tycker ju ingen annan nästan :p
Så jag brukar akta mig för att säga sådana uttryck då det kan misstolkas, men om man skriver höjd/vikt o ev bröstomfång ger det ju en ungefärlig bild av hur "stor" hästen är :smirk:
 
Sv: Selfråga

Nej man uppfattar ju en strl på sitt sätt. Men folk brukar stå o tveka på om det är en bruks nordis eller ej och han är mycket kralligare än ett varmblod.
 
Sv: Selfråga

Jag har länge donat och fixat och gjort alla möjliga lösningar till sele, men nu på söndad blir det en sprillans ny marathon sele! :D Man tar igen det på några år ;)
 
Sv: Selfråga

Ja eftersom han är 160+ o lite grövre (skala: 2 av 3) är har en "stor" häst! :)
160 o lite grövre (skala 1 av 3) = morderna kallblodstrv
150 o grov (skala 3 av 3) = nordsvensk bruks
Min teori! :) :D
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 133
Senast: Mezcal
·
Körning Har lite småplaner på att ta upp körningen med min connemara. Han kördes när jag köpte honom av uppfödaren för 5år sedan men sen dess...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: agtatoon
·
Körning Jag har några funderingar kring det här med att dra lite tyngre grejer och lite vagns frågor. Vad ska man ha för typ av draglinor för...
Svar
2
· Visningar
1 046
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 250
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp