Bukefalos 28 år!

Hjälp med släp köp *Långt*

misen

Trådstartare
behöver lite åsikter..

om man betalt 1 släp (har kvitto) och skrivit på ett felaktigt ägarbevis å fått ett nytt som man ej skrivit på vems är släpet då??

det är så att vi köpte för max 1 månade sedan 1 släp för närmare 40.000 kr å lämnade in det för koll för att vara säger. då är golvet ruttet, väggarna ruttna, det läcker över allt och släpet är helt snett. han som kollade sa att det ej är användningsbart i de skicket det är nu. å att laga allt kommer gå på minst 15.000 kr.

vad ska man göra? ägaren vägrar ta tillbaka det..

det har nu gått nästan 1 månad å släpet är kvar hos han som kollat det för han ska koll upp resten av släpet också.

snälla hjälp.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med släp köp *Långt*

Om det är en privat person du har köpt det av så är det tyvärr så att du får stå ditt kast, ni har undersökningsplikt och transporten säljs ju i befintligt skick.
 
Sv: Hjälp med släp köp *Långt*

vi frågade ägaren om vi skulle skriva säljes i befintligt skick på kvittot å då sa hon nej d ebehövs ej. alltså har vi ej köpt den i befintligt skick. hade vi skrivit de hade vi ej haft nått att säga. men men de e jurister mm inblandat nu
 
Sv: Hjälp med släp köp *Långt*

Jag tror också att det är du som har undersökningsplikt....

meddela gärna hur det går, kan vara bra och veta om man skulle hamna i samma situation..
 
Sv: Hjälp med släp köp *Långt*

Vad menar du med, "har skrivit på ett felaktigt ägarbevis"?
 
Sv: Hjälp med släp köp *Långt*

vi skrev på ägarbytes lappen som slugge skickas in. men det kom tillbaka efter nån dag att den var för gammal och då ej giltig. vi fick dne nya med men eftersom vi ej vill ha släpet har vi ej skickat in den.

enligt 4 olika jurister är det ägarens plikt att ta tillbaka den eftersom dom sjugit om skicket på den så vi får se hur vi gör.
 
Sv: Hjälp med släp köp *Långt*

Tyvärr har man inga garantier när man köper från privatperson, det är ditt ansvar att kolla upp skicket på släpet... Vid köp mellan privatpersoner är det alltid befintligt skick som gäller, dessutom har ni ju kvitto på att du köpt släpet, så jag ser ingen anledning till att säljaren ska tvingas ta tillbaka släpet.
 
Sv: Hjälp med släp köp *Långt*

Helt ärligt tror jag att detta kan bli en dyr och oviss process. Dels för att släpen i sig inte var så dyr och dels för att ni faktiskt själv efter köpet hade aningar om att den inte var i bra skick. Annars hade den ju inte behövts lämnat in för någon kontroll.

Om allt skulle varit riktigt så skulle ni gjort den kontrollen innan ni betalade och fick kvitto. Vem som ska vara ägare är nog nu lite avhängigt vad det rör sig om. För rent juridiskt så äger ni den kvitto gäller i det fallet. Men när det gäller skatt till Vägverket så kommer den som står som registerad ägare att vara skattskylldig.

Att i en rättslig tvist bevisa att säljaren ljugit kommer ju att ligga helt och hållet på er. Hade jag varit jurist i det här fallet hade jag också sagt att det skulle drivas vidare. För oj vad jag hade kunnat tjäna pengar på det. Detta kommer att ta tid och det kommer att kosta er mer de 15 000 det kostar att släpet i skick igen.
 
Sv: Hjälp med släp köp *Långt*

men kollade ni inte på släpet, man märker ju ganska lätt själv om golv o väggar o ruttna.
Tror inte chansen är så stor att ni kommer kunna häva köpet, tror snare som masse att det kan bli ruggigt dyrt i slutändan med rättegångskostnader mm.
 
Sv: Hjälp med släp köp *Långt*

vi frågade ägaren om vi skulle skriva säljes i befintligt skick på kvittot å då sa hon nej d ebehövs ej. alltså har vi ej köpt den i befintligt skick. hade vi skrivit de hade vi ej haft nått att säga. men men de e jurister mm inblandat nu

Det spelar ingen roll om det står "i befintlig skick" på kvittot, det är så iallafall.
Alltid mellan privatpersoner.
 
Sv: Hjälp med släp köp *Långt*

Släpet är ert.

Undersökningsplikten i det här fallet är väldigt stark, kontrollen ni lämnat släpet på borde ni gjort INNAN köp. Oavsett om det skrivs ut eller inte, gäller befintligt skick när det kommer till köp mellan privatpersoner.

Vill du läsa på ytterligare, googla på "Köplagen" ("Konsumentköplagen" gäller när en privatperson köper av ett företag).
 
Sv: Hjälp med släp köp *Långt*

Det spelar ingen roll om det står "i befintlig skick" på kvittot, det är så iallafall.
Alltid mellan privatpersoner.

Finns inget som heter befintligt skick. man måste i så fall skriva: I förevisat och godkänt skick.

Det är ingen som vet vad det befintliga skicket är.
 
Sv: Hjälp med släp köp *Långt*

Finns inget som heter befintligt skick. man måste i så fall skriva: I förevisat och godkänt skick.

Det är ingen som vet vad det befintliga skicket är.

Men om köpet genomförs (pengar byter ägare och kvitto skrivs) så är ju skicket godkänt av köparen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 110
Senast: Alexandra_W
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 219
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp