Hjälp med trädgårdsplanering

Asko

Trådstartare
Vi har en sommarstuga i zon 2 med en stor trädgård (ca 5000 kvadratmeter) som vi har varit nöjda med länge. Men trädgården börjar bli lite gammal, vi har bytt ut de flesta buskarna i det ena trädgårdslandet men många av träden som bär frukter visar ganska tydligt att de snart inte orkar lika mycket som tidigare. Så de kommer nog att till slut behövas tas ned och ersättas.

Jag har funderat över vad jag skulle kunna göra med trädgården i framtiden (även husen men det är en nog annan tråd :D). Man skulle ju kunna göra något spännande och nytt med en sån stor trädgård! Kanske flera olika områden, något lusthus eller hur än stora trädgårdar kan planeras. Den bör nog fortfarande vara lättskött, lätt att klippa med traktorn men annars är det ganska fritt fram. Men när jag försöker komma på något så tar det stopp i skallen :banghead:

Egentligen tycker jag att sånt här är kul och ser så många fina bilder när man tittar i tidningar och googlar men eftersom jag har sett den här trädgården se ut såhär under mitt hela liv så blir det svårt att kunna tänka sig något annat just här. Så jag tänkte mig att det kanske finns några andra här som tycker att det här är också kul, eller är det bara jag som är konstig? :o

Såhär ser trädgården ut idag, på ett ungefär iallafall (minus flera träd som står längs kanterna men vi behöver inte ta med dem alla)

2d1nvy1.png


De två stora träden intill de två husen är en kastanj och en ek; de är stora, gamla och vackra så de vill jag nog ha kvar så länge som går. De små träden som står mest i rader är äppelträd, som också är ganska gamla och ett par stycken har blåst sönder. De lila träden vid nedre kanten är klarbärsträd/-buskar som börjar sjunga på sista versen, de skulle jag gärna byta ut mot körsbärsträd.
Så hjälp! Inspiration, tankar, idéer och planeringsförslag tas tacksamt emot! :banana:
 
Är uppfarten där bilarna står? Vill du fortfarande ha trädgårdslanden där de är? Vilka delar syns bäst för besökare och förbipasserare, vill du dölja skräpigare delar, har du tankar på trädgårdsdamm, hur ser det ut med sol/skugga under dagen etc. En stor plan yta är förstås bra ur gräsklippningshänseende men blir inte så rolig trädgård. Gruppera olika funktioner på olika delar av tomten och se hur du vill kunna röra dig till inom och mellan dem. Jag har själv en terrasserad tomt och försöker nu flytta alla buskar till kanterna så blir det små "rum" med olika syften där jag ändå har förenklat gräsklippningen jämfört med att ha buskarna i mitten som det var tidigare. Trädgårdsland och tvättställning är "bortgömda" för besökare bakom hus och häckar men ändå nära till medan själva uppfarten och gårdsplanen försöker jag göra mer tillgänglig men"strikt" med perenner i barktäckta rabatter. Jag gillar mitt trädgårdsland så jag har utemöblerna och ett utekök i anslutning men det beror ju på vad man vill se när man chillar. Solstolarna är också bredvid trädgårdslandet eftersom det är där jag har bikini på mig, då pausar jag i solstolarna :). Utsikt genom fönster kan man också fundera på.
 
@Asa_S Ja, längs hela norra sidan där bilarna står går en (varken asfalterad eller grusad) väg som bara leder till en hästhage. Men en förbipasserande/besökare måste köra förbi en lada innan de får se vår trädgård. Den är alltså rätt så insynsskyddad med åkrar på norra och södra sidan, en hästhage på västra sidan, träd och en lada på östra sidan.

Angående trädgårdslanden så har vi nyligen planerat nya buskar i den i väst. Den skulle kunna göras snyggare (ogräs växer som ... ogräs där nu!) men annars har vi en fin utsikt över den från köksfönstret. Och den i söder står väldigt bra då växterna älskar solen som skiner ned på dem hela dagarna och grönsaker växer så det knakar om man planterar dem där, samtidigt som den inte syns från vägen.

Trädgårdsdamm har jag funderat på men då vi har en egen brunn så vill jag helst inte slösa med mera vatten än vad vi gör idag.

Hur menar du med dina perenner? Och vad är fördelen med barktäckta rabatter?

Det är just det där med små rum som jag funderat över men jag vet faktiskt inte vad jag skulle göra med de små rummen :o något mera utrymme med möbler kanske, men vad mer?

De nuvarande utemöblerna står faktiskt snyggt och skönt där de är, fin utsikt över husen och mot vägen, solen skiner ned hela dagen (tills den går ned bakom träden, då blir det skönt med skugga) och sen blir det en jättefin solnedgång med hästar frustandes i bakgrunden :D

Ni kanske förstår varför jag har så svårt med det här :o Allting verkar stå så bra de är nu och man kan ju bara addera saker bland äppelträden. Verkligen ett lyxproblem :angel:
 
Vad finns till höger om bilden? "Rum" kanske är mycket sagt men "områden" då? Jag som håller på med jord, gödsel och höns vill ha det centrerat och lätt-dit-transporterat så att det kan få vara lite skräpigt där och tvätten vill jag hänga på ett annat ställe där det är renare. Det låter som om ni helst spenderar tid runt det vänstra nedre hörnet och mindre tid på området till höger? Jag tänker mig att man kanske skulle kunna "rama in" kanterna runt högra halvan med antingen en rabatt som rundar av gräsmattans hörn (det går ju att ha fruktträd och bärbuskar i rabatter istället för i gräsmattan, kanske med gångplattor i med vårlökar och smultronplantor som marktäckare runt om) eller också med mer halvhöga/låga buskar, mest för att det ser ut som om ni i den gräsmattan har saker stickande upp ganska högt rakt från gräset. Jag skulle tänka att de högre träden skulle ut mot kanterna (bra att passa på om ni ändå ska ta bort/byta ut äppelträd) och halvhöga innanför och så att gräsmattan blir tommare (mer lättklippt när man slipper kryssa runt buskar och träd) och kanske att gräsytan formas lite "njurformat" eller med en liten midja, så att man inte ser raka kanter när man tittar från huset utan gärna vill gå dit för att se bättre. Om ni skulle vilja ha ytterligare en sittplats skulle man rent av kunna tänka sig att låta buskarna/rabatten skära in (kanske diagonalt?) över gräsmattan så att den sittplatsen/lusthuset hamnar lite halvdolt om det går utan att skugga det för mycket, då kanske man kan utnyttja någon eller några av de träd och buskar som redan finns där. Har man barn kan det bli en bra plats för en koja, men det beror förstås på hur stor tomten är också. Här har vi snö som måste läggas/skottas upp någonstans och därför är mina rabatter mestadels perennrabatter, de växer upp från marken varje år till skillnad från buskar. Barken gör dels att det ser snyggt ut, det håller jorden fuktig och gör det lättare att rensa ogräs. Vi bor i skogen så då passar barken också in och rabatten går i grönt/rosa/lila som ska bytas av under hela säsongen. Tanken är att det ska vara lättskött och se propert ut framför huset, till skillnad från odlingsdelen där jag har ringblommor och blåklint och slingerkrasse och sommarmalva och spretiga grönsaker och grepar och skottkärror och hinkar och höns och komposter osv. Hit måste man gå genom en passage för att komma, och tvätt/bastugräsmattan är bara en inhäckad gräsmatta som det är sällan någon utomstående har något ärende till mer än möjligtvis för att passera om de ser oss i odlingsdelen från vägen men tvätt- bastudelen drar inga blickar till sig eftersom den är ganska renskalad och tråkig.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 799
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 939
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 304
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp