Bukefalos 28 år!

Hjälp med träningsschema för gammal tjock sto

A

arabtjejen

Jag har en Quartersto på 20 år, som har stått ett bra tag nu och inte blivit riden alls. Minst ett år om inte längre, en tjock mage har hon fått på köpet!! Nu vill jag få henne i bra kondition och form igen. behöver då alla tips jag kan få på hur man ska gå till väga. Vill helst ha ett träningsschema man kan följa och om det finns någon vänlig själ som kan hjälpa en med hur man lägger upp det? Har ingen aning alls hur jag ska göra.

Tacksam för svar :)
 
Sv: Hjälp med träningsschema för gammal tjock sto

Börja lugnt med uteritter i skritt och därefter arbeta långsamt uppåt när det gäller både tid och intensitet. :)

Tänk på att absolut inte gå för fort fram.
 
Sv: Hjälp med träningsschema för gammal tjock sto

Håller med!

Skritta långa turer i varierad terräng (hur långa beror på hur snabbt hästen blir trött, hon får aldrig bli "slutkörd"). Det ger jättemycket!

Allt eftersom kan du sedan börja trava och galoppera, och till slut börja be henne att trampa under sig och arbeta ordentligt längre stunder.

Tillägger: Magen kommer nog försvinna "på köpet", annars är dock intervall träning superbra ur bantningssynpunkt. Det är dock inget du bör syssla med innan hästen fått upp konditionen och musklerna.
 
Sv: Hjälp med träningsschema för gammal tjock sto

1, skritta ut i varierad terräng och öka tiden efter hand som hon får bättre kondis,
2, lägg in trav emellanåt och öka trav passen efter hand.
3, jobba med formen i skritten och lägg in galopp i uteritterna gärna där hon får gå rakt fram.
4, jobba med form i skritt/ trav och tempo växlingar ute eller på banan, var extra noga med att skritta fram/av ordentligt.
intervall träning och mer muskelbyggande efter detta,
denna planen brukar jag gå efter, den kan gå på 4 veckor och ett år beroende på hur hästen var innan jag började.
det är bara att känna efter när man ska gå vidare till nästa steg, bästa tecknet är att när man känner att hästen är mogen för t ex steg 4 så tar man steg 3 några dagat till och ökar på det steget ordentligt ^_^
 
Sv: Hjälp med träningsschema för gammal tjock sto

Skritta, skritta, skritta, på lång tygel - länge. Börja med korta turer, och förläng dem allteftersom, rid i skogen och inkludera tuffare terräng när den blir starkare.

Det tar lång tid att bygga upp en häst. Att laborera med form och annat kan du vänta med ett par månader.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 106
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 200
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp