Hjälp mej, för nu är jag förvirrad!

Jag försvarar inte rollkur så du behöver inte oroa dig :) Jag har läst en del av både de som förespråkar den och de som är emot men jag väljer att inte förkasta någon av dem tills jag sett dem arbeta en häst live.

Under utbildningen av en häst kan den hamna i många olika former- mer eller mindre bra- över tygeln eller kraftigt bakom lod. Självklart kan man ha en väl genomtänkt plan under tiden man utbildar en häst men hur det sedan blir under utbildningens gång är en annan sak, hästar är individer och kräver därför individuell utbildning vilket alla som hållt på att ubilda många hästar under många år vet. :)
 
Trevligt att veta! :)
Jag vill bara förtydliga: jag bryr mig inte om hur förespråkarna av olika metoder själva rider. Jag bryr mig om argumenten för eler emot vissa träningsmetoder.
Både Dadde och "pikeur" (tror jag, hon som har skrivit rollkurs sidan) har noggranna fysiologiska beskrivningar av varför bakom lod med "ryggen upp" inte är en bra arbetsställning. Jag har läst dem och tycker de är trovärdiga, så jag anser inte heller att hästen bör arbetas så. Eftersom jag inte hittat några vettiga motargument mot deras förklaringar av det hela. Om någon kan berätta varför det skulle vara nyttigt för (vissa?) hästar att jobbas bakom lod (om än bara tillfälligt), och har bra ragument för detta, så kan jag omvärdera det hela.
Det är alltså argument jag letar efter - inte personliga resultat på dressyrbanorna eller hur snyggt enskilda personer rider i praktiken.
 
Re: Litet inlägg om massage.

Personligen skulle jag aldrig använda maskinmassage utan utbildning. Det kan gå HUR FEL SOM HELST.

Händerna är det enda pålitliga instrument för att känna igenom hästen..

Nja, jag tycker inte det är så underligt om man tittar på de studier som finns gällande djurmassage. Hästar är EXTREMT mottagliga för massage, att det få en så positiv effekt är inte så förvånande mot bakgrund av de fakta som kommit fram i dessa studier.

Hitta en duktig massör och ge det ett par gånger - jag tror du blir förvånad över vad som händer! (om inte annat är det roligt att få höra hur väl man ridit sin häst i form :D)
 
Tycker inte heller att det är särskilt konstigt att massage ger bra resultat. Precis som någon sagt så ska man inte behöva ta i om man masserar på rätt ställe och på rätt sätt. Men då ska man som sagt veta hur man ska massera och var. Du sa att du fick massage för din dåliga rygg. Har du testat flera olika massörer med olika nivå av utbildning och olika läror. Deras resultat kan variera något enormt. Vad som passar just dig eller just din häst beror på din/hästens problematik och deras behandlingsmetod..
 
Japp, jag har provat olika massörer med olika utbildningsgrad. I tex. Thailand fick jag en mkt. behaglig massage men den gjorde ingen större nytta än att vara behaglig, möjligen förbättrade den också blodcirkulationen.

Min kusin är massör och mkt. duktig, det är inte speciellt behagligt att få massage av henne eftersom hon tar tag i problemen- men det gör nytta dvs. jag blir bättre. Den massör jag har nu är väldigt duktig och efter ca. ett års behandling ungefär var 14 dag har jag nu sällan ont i ryggen och det är faktiskt riktigt trevligt att få massage! :) Så visst tror jag att massage gör nytta!

Jag rycktar min häst ca. 1 timme innan han rids, bla. använder jag en skrapa i sirklande rörelser (vilket han älskar), detta är ju också en form av lättare massage som får igång blodcirkulationen vilket jag tror är bra.

Jag skulle aldrig drömma om att gå på min häst med en maskin eftersom jag inte har några som hellst kunskaper om massage och som någon sa kanske kan skada honom!

Men jag kommer att prova att ta ut en massör så småningom till min häst, är framförallt nyfiken på hur hans muskelstatus är. Han fick akupunktur av en veterinär för ungefär ett år sedan, det var intressant men lite märkligt och inte riktigt vad jag hade förväntat mig.
 
Det är klart! Det är ju det vi är till för :D
Massage är i mina ögon en mycket underskattad form av terapi :( Det är ju musklerna och mjukvävnaden vi tränar och kan påverka!

Mvh/Marie
 
Säg mig då hur en liten människa ska kunna göra någon större effekt på musklerna på en häst på mellan 4-700 kg??

Den frågan får jag ofta innan folk har sett mig massera, efteråt har jag aldrig fått den :D

Jag jobbar på heltid som hästmassör, och är 1.60 lång och väger 45 kg... Men hästarna är så otroligt mycket känsligare än vad vi människor är så det är inget problem. Dessutom så använder man sig mycket av sin kroppsvikt, och när jag lägger alla mina 45 kg på en punkt samt min muskelstyrka så är det en hel del! Tro mig, man skulle inte kunna ta i så på en människa på ett bord utan att knäcka revbenen på den.

Men konstigt nog så är det relativt sällan som jag behöver ta i på det sättet. Det handlar mest om var och hur man trycker, inte hur hårt. Endel hästar bara njuter och nästan somnar, men endel blir väldigt rastlösa och tycket att det känns lite konstigt, men i vilket fall som helst så är det alltid stor skillnad i muskelstatusen när man kommer nästa gång :)

En häst som jag var ute hos hade ryggproblem. När jag hittade rätt punkt så behövde jag bara snudda vid den för att hela ryggmuskulaturen skulle börja "bubbla". Oerhört facinerande, tyckte jag iaf!

Händerna är alltid bättre än en maskin eftersom de kan känna! Även om massage är en i jämförelse väldigt ofarlig behandlingsmetod, så kan man göra skada om man inte vet vad man gör. En maskin kan t.ex. "övermassera" och skapa en inflamatioon i muskeln eller senfästet...

De flesta hästar mår bra av en massage då och då, men om de tränas rätt och har det bra, så mår de självklart bättre än en häst som tränas dåligt och stressar mycket. Men vid t.ex. tävlingar så är det nästan alltid mycket stress inblandat som tär på kroppen oavsett hur bra man rider. Viktigt är, som någon sa, att man anlitar någon som är utbildad, eller mycket välrenomerad!

Nu har jag nog skrivit tillräckligt om mitt favorit ämne :smirk:
Mvh/Marie
 
Vart ska man titta om man vill ha tag i en bra massör till sin häst och man inte riktigt känner så mycket folk.
Jag har ju rätt nyligen flyttat upp till Ume och är 100mil hemifrån så jag känner inte till så mycket/många här uppe.
 
www.hastmassage.com så finns det en lista över dipl. hästmassörer i norden. Om det inte finns någon i dina trakter på listan så kan du ändå skriva eller ringa till Elisabeth 8ordförande i förbundet) eftersom inte alla massörer vill betala för att stå med på listan.

Jag tror att "Evis" hade en massör ute till sin häst, om du bor i närheten av henne?

Mvh/Marie
 
:bow:

Ja vi bor rätt nära varandra och hon ska snart flytta in i vårt stall. ;)

Får ta mig en titt in på hemsidan. Tack för länken.
 
Du är aldrig i Kristianstad trackten och masserar måntro? :angel:

Du skrev att du ofta märkt att muskelstatusen var mkt. bättre vid andra tillfället du masserar en häst, hur ofta brukar du massera en häst med problem?

Visste inte att hästar var så mkt. känsligare än vi men det var ju intressant. Han som utförde akupunktur på min häst visste ju precis vilka knappar han skulle trycka på och det var ganska fascinerande att se hur han med mkt. små enkla tryck kunde få hästen att kraftigt höja eller sänka ryggen!

Vet du om det är bra eller dåligt att massera en häst efter en korsförlamning? Har du någon aning om ifall de muskler som dör är för evigt borta eller om häsen kan bilda nya muskler på de ställena? Antar att det inte är hela muskler som dör utan mer stora delar av fibrerna men kan musklefibrer nybildas? Tex. typ IIB?
 
har hört att klassisk dressyr och barock är samma sak...
 
Jag jobbar som hästmassör på "heltid" så jag masserar flera hästar i veckan. Hur ofta de får massage beror helt på, dels vad hästen har för problem och dels på ägaren och hur mycket den vill lägga ned. Ibland är det svårt att övertala en ägare som tagit ut massör för att unna hästen "lite extra" att hästen inte mår bra alls och måste ha en serie behandlingar... :crazy:

Jag har själv inte haft någon kund med korsförlamning, men bland galoppörerna som Marina (Axelson, skolans rektor) masserar är det rätt vanligt. Det finns ju lite olika typer av korsförlamning och man måste veta vilken typ det gäller för att kunna ge ett exakt svar. Muskelfibrerna dör dock ej.
Vanligtvis blir det en försurning i musklerna av mjölsyreöverslag. Mjölksran bränner sönder de små kapilärerna och muskelfibrerna och hästen blir förstås stel och öm. I akut skede bör man inte massera på detta, men efter 1-2 veckor då återuppbyggnaden av musklerna har börjat kan massagen ge posetiv effekt. Utan massage så blir det ungefär som vid en vanlig skada = muskelerna repar sig, men aldrig med samma smidighet som innan. Man kan även använda sig av akupressur på t.ex. levern och njurenspunkter för att hjälpa kroppen att balansera upp sig själv, och rensa bort slagget.
Detta tillhörde väl egentligen "Hästvård" :o men jag trodde att det kanske var fler som tycket det var intressant så...

Jag PM'ar dig också.
Mvh/Marie
 
Åh lilla vackra Sarif är med på bild. :love:

Blev så förtjust i honom när jag såg honom under sommar akademin!

space cowgirl
Vet du om det brukar ta lång tid för dem att svara? Mailade angående massör, men har inte fått svar än. *inget tålamod*
 
Ibland får man tyvärr vänta länge. Jobbet är ofta så att man är ute på fältet ett par dagar, och då hinner och orkar man inte så mycket mer, sedan har man ett par lugnare dagar och då slöar man framför datorn :D

Mvh/Marie
 
Utan massage så blir det ungefär som vid en vanlig skada = muskelerna repar sig, men aldrig med samma smidighet som innan.

Detta gäller förstås på de "mindre" allvarliga fallen. Har det gått för långt så kan man behöva avliva hästen :(
 
Re: Spider

Var det till mig du skrev om Sarif? Den känner jag inte till alls. I så fall tänker du på någon annan. :) T_B
 
Re: Spider

:D
Du skrev in länken till Bent's sida, som jag missat att de gjort en engelsk version av :o . Och där var lilla Sarif med (fuxen man ser bakifrån).
 
Fast i de avhandlingar jag läst om ämnet står just att muskelfibrerna rupturerar dvs. faller sönder? Och myoglobinet som kommer ut via urinen beror väl på de sönderfallna muskelfibrerna?

Är i vilket fall mkt. intresserad och PM-ar tillbaka!! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 921
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 357
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp