Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

trofé

Trådstartare
Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har problem med.

Min häst gick till en början ganska bra att köra i transport, stressad, men mest spänd. Jag är den enda som kört honom i vanlig trailer, innan hade han endast åkt i hästbuss 2 gånger och det var veckorna innan jag köpte honom.

Varefter har han börjat trampa med framhovarna. Upp och ner, rytmiskt. Men stressat. Detta sker när man stänger övre luckan och skötardörren, så att han blir ensam och instängd.

Har en star trailer, enkelaxlad. Har kört med 3/4-bom.

En gång har jag kört honom då han inte rörde sig alls. Vet inte vad som var specifikt för den gången. Sen har han blivit allt mer stressad, tills han en gång halvstudsade på stället. Då pallade jag inte mer (då jag varit med om transportolycka med häst) och lastade ur honom. Vi löshoppade honom så att han fick motionera lite, sen prövade vi igen. Samma sak, lugn så länge det inte är helt stängt och någon står kvar. Så vi lät övre luckan vara öppen, min mamma pratade med honom i skötardörren och jag började köra, hon stängde i farten och sen åkte vi.

Resan (var "tvungen" att göra den då jag flyttat till gård, hade honom 6 mil bort och ville ta med honom hem), gick under omständigheterna bra. Han trampade en del och var lite svett och stressad när vi kom fram.

Nu har vi lasttränat en hel del. Han går in lugnt. Man kan stäng runt om. Så länge jag är kvar i släpet och släpet står still. Vi har kört ett par meter på stallplan (med övre luckan öppen), och med mig kvar i släpet. Det har med gått bra. Men idag när vi körde igen så började han trampa och blir stressad. Inte panik. Men stressad. Man ser att han börjar bli orolig. Har dessa gånger när vi lasttränat gett honom kraftfodret i släpet för att han ska få en lugnare och positivare känsla av transporterandet.

Problemet i star trailer är ju också att plockar man ur väggen helt (har fronurlastniing) så blir det ju en kort vägg kvar längst fram. Hur påverkar det? Kan man köra hästen med denna lilla vägg? Och utan den andra stora väggen?

Kan det göra stor skillnad med ett tystare släp (skrammlar en del med 3/4 bommen), med ett helt utan vägg, med boggie, att åka baklänges???

Har ingen aning. Behöver komma iväg och prova ut sadel till honom om 2 veckor, har ingen sadel som passar just nu, så ridningen (vet att det inte är det viktigaste) kommer i andra hand och vi får inte ut det vi önskar någon av oss av ridningen. Så skulle behöva köra honom en sträcka på 5 mil om 2 veckor.

Funderar på om han skulle bli lugnare om han fick mer vana. Om vi lastar lugnt och sansat, låter honom ha hönät kanske. Kör en bit (finns en ridbana vi kan låna en bit bort vi kan åka till), och väldigt ofta, kanske varje dag en period, för att få vana, så att han ser att det är ok.

Kan man köra utan bakbom? Kan man köra heltlös? (Gjort det med ett par andra hästar tidigare, och det kanske inte är det optimala). Kan man köra helt utan "inredning" men uppbunden fram? Kan man köra med bomull i öronen för att han ska slippa höra skrammel etc?

Alla tips emottages tacksamt.

Han är 4 år förresten och köpt och hämtad hos uppfödaren förra hösten.
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

ett tips kan ju vara att ta med en hästkompis i släpet en lugn och trygg pålle.

ett annat tisp värt att pröva är en tävlingsluva och så lägger du bommul i öronen
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

Har tyvär ingen lämplig kandidat för det första alternativet, annars vore det toppen! Det andra är värt att testa!
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

Jag tycker det låter som han blivit bättre av träning, så jag tror svaret är att träna mer. Helt enkelt.
Bomull kan vara en smart kortsiktig lösning, men man vill ju inte måla in sig i ett hörn så man sen bara klarar att köra honom med det...

Har du testat att ge honom såna där panikdroppar innan lastning?

Min kompis har en vansinnigt åskrädd häst som faktiskt nu på gamla dagar lärt sig att han överlever, just med dessa droppar. Tror att de tar lite udden av paniken/stressen, utan att göra de så slöa att de inte lär sig. Kan vara värt att testa, att köra mycket korta sträckor, ge droppar först, och alltid göra något superkul i andra änden av resan.
Min valack blev mer lättlastad när vi började åka till ridhuset och leka med honom och hans kompis lösa. De älskade det, och skuttade på finkan tillslut :idea:
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

Tack för idéerna! Vad är panikdroppar? Ges i maten? Vart får man tag på det? Innehåll?
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

Tack för idéerna! Vad är panikdroppar? Ges i maten? Vart får man tag på det? Innehåll?

undrar ja med!

Kom hem med min nya häst idag och hon levde rövare sparka hål i mattan på bakluckan och sparka av en ribba... :eek:
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

Ja.. jag vill minnas att kompisen köpt dem härifrån http://www.ameproducts.se/ de kallas räddningsdroppar eller panikdroppar.. kanske står det något med Bachs också?
Jag vet att det nämts i forumet förut, så sök lite här med. Här i stan har travshopen de här produkterna, kanske är det även så på andra ställen?

Man droppar ett par droppar på tungan strax före det otäcka. De blir inte drogade eller så, med det ska kapa paniktopparna. Skulle tro att det inte funkar så bra om hästen redan blivit spänd.. och blanda inte i mat.
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

Vet många som blir oroliga i just enaxlat. Prova någons boggie ngr ggr, så får du se om han e lugnare....
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

Har du fönster på transporten?? Har han fönster blir det kanske inte lika obehagligt när du stänger?? Min pålla fick aldrig panik men stod och skrapade och slog med ena frambenet i protest så snart jag stängde skötardörren, hela transporten inklusive bilen hoppade. Värst var det när vi skulle åka från stallplanen lr stannade ngn stans, typ rödljus. Köpte nytt släp med fönster och nu står hon som ett ljus och tittar ut genom sina fönster även om vi står still lr parkerar transp.
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

Svarar alla och kommer med uppdatering.

Ja, det finns fönster. Dock bara 2 st ganska små och relativt högt upp på sidorna, är sadelskåp fram så finns inget fönster mitt fram. Boggie är på ingång, vi behöver byta bil först dock... Och jag tror att boggie inte skulle vara så tokigt då det blir stadigare även om han trampar en hel del.

Igår åkte jag med honom för första gången på ganska länge. Åkte ca 8 km till en paddock och red lite. Hela vägen stod han och trampade ganska mkt. Det gungade en del i släpet. Körde max 30 km, då vägen är ganska kurvig. När vi kom fram var han så svett att det rann om hela bogarna och droppade från bommen fram. Katastrof, tänkte jag. Ledde honom en stund och red sen en stund. Lastade och åkte hem. Körde på lite mer, 40-50 kanske. Trampade en del först, sen stod han helt still i flera km! Trampade en del på slutet men mkt coolare när vi kom hem och lastade ur! Så jag tror att han behöver öva. Men även skaffa boggie, kanske transport med fler fönster och sen vara vaksam så att stressen inte övergår i panik...

Ska kolla upp de dropparna det pratats om i denna tråd med!
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

En del hästar blir oroliga av att ha fönster i transporten (se saker flimmra förbi), testa att sätta för dem (exempelvis med pappskivor som tejpas fast)
Om hästen är lugnare med övre bakluckan öppen så kör med den så (det låter mer i släpet när det är helt stängt, hade själv en häst som bara kunde köras med den luckan öppen)
Gör så gott det går för att få släpet så tyst invändigt som möjligt (ta bort allt som kan skramla som inte är helt nödvändigt att ha, linda bommarna där de skramlar eller försök minimera det skrammlet iaf)
Bomull i öronen + huva på kan också funka
Träning, träning, träning... Behöver inte alltid vara till en ny plats, kör bara en kort runda och lasta ur hemma igen
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

det är ändå sjukt hur duktiga hästar är! Att åka i en skramligtransport borde ju vara det hemskaste för en häst!

Varför kan man inte göra tranposter mindre skramliga och som bilar? liksom typ med tjockare väggar och så att ljudet inte kommer igenom?

Att det finns hästar som går rakt in i trnasporten och står helt stilla hela vägen fascinerar mig! dom är så duktiga! :)

trofé --- du är ju ute på rätt spår verkar det som! bomull i öronen tror jag kommer fungera bra också!

lycka till.
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

Jag tycker du ska träna mycket! Så att han får gå in, sen stänger ni. Och belönar han, sen får han gå ut... :)
Man kan ju sätta han helt lös (utan vägg och bommar) också.
Men annars kan du testa med boggie.
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

Var inne på detta med att köra honom en liten runda och lasta ur hemma igen. Eller att min sambo skjutsar oss några kilometer bort och så rider vi hem. Så att det inte alltid är att åka långt och sen åka hem. Undrar det där med fönster. Om han vill kunna se mer eller mindre. Får nog testa olika.

Detta med skrammel... Blir vansinnig på att det låter som om i princip allt i släpet. Har lyckats få bort en del skrammel men finns vissa saker kvar att åtgärda. Tex så dunkar 3/4 bommen och mellanväggen fram och tillbaks hela tiden när man kör. Det är inget stort glapp, men det låter... Så det ska åtgärdas. Det med att tejpa runt bommar etc var en bra idé! Ska kolla om det kan göra det tystare.
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

diabla: bomull i öronen har jag funderat på. Kanske kan vara värt att testa. Om de ändå kunde prata... Om han kunde säga VAD som är läskigast så vore det lättare...

Music: Övat att bara lasta, stå och äta lite och gå ur (ibland med luckan öppen och ibland stängd), det är inga problem. Det är när vi börjar köra (oftast) som han blir stressad. Men ibland även när man stänger till så att alla dörrar är stängda, inkl skötardörren.
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

Jag upplever det som om hästar som stressar i transporten blir bättre om de får åka långt.
Åker man bara en kort bit står de och stressar hela tiden. Kör man flera timmar så lugnar de ner sig, och är lugna när de kliver av, och minns resan som trevlig. (som den var sista timmen:)).
 
Sv: Hjälp mig!!! Ang häst och transport *långt*

Ja, kanske du har rätt i ett avseende. Dock så var första resan med honom lång, 37 mil. Och han tyckte nog inte att det var så jätte trevligt... Var väldigt spänd när han kom fram. Men vi övar vidare och hoppas på att det ska lugna sig. Så länge det inte går åt andra hållet, att han blir mer och mer spänd för varje gång, så är det värt att fortsätta!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 977
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 475
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma...
Svar
8
· Visningar
1 558
Senast: Blandrastik
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp