Bukefalos 28 år!

Hjälp mig att tyda avtalet

Favina

Trådstartare
Lånade ut min häst på foder, vi skrev fodervärdskontrakt, ett sånt färdig skrivet man köper samt att vi skrev till en bilaga som båda skrev under.

Hon hade provtid i 2 månader för att se hur det gick med andra hästar osv. Prövotiden gick ut 9 okt och den 22 okt hämtade jag hem honom för deras hovslagare kunde inte sko honom (shivering), dom bröt alltså avtalet. Jag hade sagt att skulle det vara något så ring, jag hämtar honom, inga problem med stallplats.

Nu till frågan, vi skrev såhär i den extra bilagan:

"Priset idag för X är 000000000:-
Om hästen säljs under avtalstiden äger ägaren rätt till ovanstående belopp, ev köpeskillingen där utöver tillfaller fodervärden

Om X säljs inom 4 månader efter att avtalet gått ut, så tillfaller 15% av köpeskillingen till fodervärden"


Kontraktet var skrivet från augusti 2009 till augusti 2010 men prövotid 2 månader september, oktober. Fodervärden bröt kontraktet.

Om jag nu vill sälja min häst, som tankarna har snurrats lite till, skall hon ha 15% eller inte??
 
Sv: Hjälp mig att tyda avtalet

Jo, precis, det kanske hade varit en skillnad om jag bröt det.
 
Sv: Hjälp mig att tyda avtalet

Vad står det om uppsägning av avtalet? Det är lite mer intressant att veta hur det är formulerat plus det faktum att muntligen sagt att det inte var några problem med att hämta honom. Utan att veta det går det inte att säga att det brutet och inte gilltligt. Kanmycket väl vara uppsagt och att 15% ska gå till fodervärden vid försäljning.
 
Sv: Hjälp mig att tyda avtalet

var det fodervärden som sa att dom inte ville ha kvar hästen?
 
Sv: Hjälp mig att tyda avtalet

Nu är jag i och för sig inte så hemma i det juridiska
Men min spontana tanke var, kan man inte skriva på fodervärdsavtalet att det är uppsagt av fodervärde den xxx och så skriver båda under.
borde ju vara det enklaste eller?
 
Sv: Hjälp mig att tyda avtalet

Nu skall vi se här, det står:

4.AVTALSTID​

Avtalet gäller från den 9/8-09 till den 9/8-10 och förlänges automatiskt med____ månader i sänder såvida uppsägningen ej skett senast___månader före avtalsperioden.

Så står det på punkt 4, sedan står det i kryssat på 14. Återlämmnande att hästen skall hämtas av ägaren hos fodervärden och 15. Kostnader för återtransport står det ägaren, alltså jag.

I bilagan sen står det att om inte X kan tävla eller tränas på 2 månader pga skada/sjukdom skall han tillbaka till ägaren.


Vi har även mailat och då skrev fodervörden att vi inte har fyllt i ngn uppsägning, men att det går bra änsålänge, dom vet inte hur högt han kan gå och att det är ett orosmoment i skoningen och sedan skriver fodervärden att "du kunde ju ta hem han närsomhelst".

Jag svarade tillbaka att prövotiden har gått ut och att vi fortsätter framåt och tar beslut när det väl kommer, skriver även att jag kan ta hem honom, det är inga problem då det alltid finns stallplatser.

Sedan i ett sms står det "vi vill lämna tillbaka X för A vill inte sko honom. Då blir det för jobbigt för oss, vi kan leta efter en annan fodervärd, han är så himla trevlig mm mm"

Då valde jag att ta hem honom. Jag vill inte vara snål, skall fodervärden ha sina 15% så skall dom. Vill bara ha detta klart innan jag lägger ut han.

Cilla: Ja, det var fodervärden

Zqathan: Jo visst det går säkert men jag orkar inte nu efter en månad, det skulle man gjort direkt isf.
 
Sv: Hjälp mig att tyda avtalet

nä, ja tolkar som att dom INTE ska ha ja....
men jag är låååångt ifrån expert å området!!!!

ni kanske kan prata med fodervärd om det? dom kanske inte anser sig ha rätt till några 15% och då är ju saken biff!
annars får du vänta i 4 månader, så tolkar ja iallafall.

men eftersom hon inte längre är fodervärd och sagt upp kontrakt i förtid, så skulle ja inte ge några 15% till henne.
 
Sv: Hjälp mig att tyda avtalet

Med det jag kan se här och de uppgifter du har lämnat tolkar jag det som om ni varit överens om att avsluta foder tiden och att du hämtade hästen, alltså inte brutit något avtal. Fanns ju ingen tid för uppsägning och sa att du kunde ta tillbaka honom. Vilket då med för att den biten med fyra månaderna och 15% gäller enligt avtalet.
 
Sv: Hjälp mig att tyda avtalet

*KL*

Jag tolkar också som att dom inte ska ha. Avtalets utgång är väl i 2010? Och syftet var väl att dom skulle ha 15% för att det skulle ha skett en värdestegring medans dom hade honom och om du sålde honom snabbt efter att du fick hem honom så skulle dom ha en del i den värdestegringen.

Men nu bröt dom avtalet efter 2½ månader ju, det kan inte vara meningen att dom ska ha 15%. Om man ska resonera som så att dom skulle ha, ja då skulle dom ha även om dom hade brutit avtalet efter 2 dagar :crazy:.

Men jag skulle kolla med en jurist exakt vad det betyder. Kan inte vara så dyrt att ringa och be om en halvtimmes rådgivning per telefon.
 
Sv: Hjälp mig att tyda avtalet

Jo, det är så att om dom hade tränat och tävlat han upp i klasserna kan jag förstå men hon startade 1m och 110 och han har i Belgien tävlat 130 när jag köpte honom. Så hon kunde lika gärna brutit efter 2 månader på prövotiden.
 
Sv: Hjälp mig att tyda avtalet

A/
Om hästen säljs under avtalstiden äger ägaren rätt till ovanstående belopp, ev köpeskillingen där utöver tillfaller fodervärden

B/
Om X säljs inom 4 månader efter att avtalet gått ut, så tillfaller 15% av köpeskillingen till fodervärden"
Som jag ser det, så innebär en försäljning idag att regel A borde gälla, eftersom det ligger under avtalstiden.

Skulle du sälja hästen efter 100809 och inom 4 månader därefter skulle fodervärden möjligen kunna åberopa avtalet.
Detta om man enbart går efter datumen.

Att fodervärden avslutat fodervärdsöverenskommelsen i förtid, med din tillåtelse, borde innebära att avtalet i sin helhet sagts upp och därmed upphört att gälla. Under förutsättning att fodervärden inte på något sätt varit involverad i den ev kommande försäljningen, kan inte jag se att hon har någon ersättning att hämta, oavsett försäljningspris/datum.

LIA
 
Sv: Hjälp mig att tyda avtalet

jag tolkar det som att avtalet gäller till 2010, sägs det upp tidigare så är det ju brutit?

har fv sagt något om att hon vill ha dom 15%?
 
Sv: Hjälp mig att tyda avtalet

Nej, dom ringde och sa att dom ville säga upp, jag sa att jag kan hämta på torsdag (dom ringde på tisdagen), hon var väldigt kort i telefonen, mamman alltså. Sedan så hämtade jag honom och då var fv där och allt gick snabbt, på 15 min så var jag därifrån.

Dom har inte antytt ngt om dom 15%, det verkade för dom nästan skönt och bli av med problemet (skoningen)
 
Sv: Hjälp mig att tyda avtalet

Jag hade som sagt skrivit på foderavtalet att det var uppsagt.
Du kan ju tex ringa och säga att det blev glömt när du hämtade hästen, men för formens skull vill du ha deras namnteckning.
 
Sv: Hjälp mig att tyda avtalet

då skulle jag inte oroa mig, se kontraktet som brutit, det verkar ju fv också göra. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig förstått meningen med avtalstid när man har uppsägningstid i ett fodervärdsavtal. Kan någon hjälpa mig att reda upp...
Svar
7
· Visningar
2 242
Senast: labb
·
Ekonomi & Juridik Hej! En bekant till mig har råkat ut för en incident där både vi utomstående och hon som hästhållare står handfallna inför hur fel det...
2
Svar
27
· Visningar
3 786
Senast: Blomskan
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 417
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp