Hjälp mig bli klok på mitt förhållande.

Sen skriver hon en tråd på ett forum och får massa svar som går ut på att mannens beteende är helt ok och att det är hon som har problem att acceptera honom som han är.

Fy sjutton, jag hade blivit helt knäckt! :(

Kan bara konstatera att du och jag inte läser samma tråd, även om vi tydligen skriver i samma tråd.

Vad menar du att en part ska göra i en relation då man upptäcker att man inte är kompatibla. I motsats till acceptera varandra som de personer man är, ska man göra om varandra?
 
Sen skriver hon en tråd på ett forum och får massa svar som går ut på att mannens beteende är helt ok och att det är hon som har problem att acceptera honom som han är.

"Att avsluta en relation är ett misslyckande" måste vara väldigt djupt präntat i dig om det enda du ser är "acceptera" när folk skriver "acceptera eller gå vidare" med STORA betoningar på gå vidare? Mantrat sida upp och sida ner är ju att man inte kan förändra någon annan -> gör slut.
 
Kan bara konstatera att du och jag inte läser samma tråd, även om vi tydligen skriver i samma tråd.
Var och en har ju sina egna glasögon.
Jag tycker personligen det är något bra att man har så olika infallsvinklar.
Bra för Ts också att få helt olika versioner från oss.

Även om det inte märks på mig här, så stannar jag ofta upp och funderar på såna här trådar och tänker på hur olika man kan resonera och att olika nödvändigtvis inte måste vara fel.
 
J
Jag tycker det är konstigt att det är ok att karlar beter sig som skit i vissa trådar och i andra trådar fördöms samma beteende.

Men det är kanske jag som inte fattar något?
Ja.
Jag ska tillägga att jag tycker Ts verkar väldigt flexibel och jobbar hårt med att förstå mannen och sig själv.

Hade jag varit Ts hade jag blivit otroligt illa berörd över vissa kommentarer här om hur hon ska reagera på mannens beteende.

Först har hon det ganska jobbigt, av uppenbara skäl.
Hon är ihop med 40-årig man som beter sig som en riktig player.
Han säger en sak och gör en annan. Lovar familj och villaköret för att Ts säger att hon vill ha det så. Sen fortsätter han festa och flirta....
Ts blir förvirrad och förstår sig inte på honom eller sina egna känslor.
Hon börjar rannsaka sig själv och tycker hon behöver gå i terapi eftersom hon tar på sig mycket ansvar för att relationen ska fungera.

Sen skriver hon en tråd på ett forum och får massa svar som går ut på att mannens beteende är helt ok och att det är hon som har problem att acceptera honom som han är.

Fy sjutton, jag hade blivit helt knäckt! :(
Hur läser du tråden egentligen?
De flesta är ju av åsikten att de inte tror att förhållandet kommer fungera eftersom de är så olika, inte att TS ska försöka få det att fungera?
 
Nä. Och det skrev jag inte heller, eller hur?

My bad, tolkade dig så.

Jag uppfattar det inte alls som att ts ger order om hur det ska vara. Och nej - de är inte kompatibla - som jag också skrev. Men de verkar älska varandra och vill ha varandra. Då kan man jobba på det.

På vilket sätt? Att jag inte vill att min partner ska flirta med andra? Vill du att din ska det? Då förstår jag att vi tänker olika där.

Jag håller inte med. Varken vad som gäller allmänt i andra trådar eller det andra. Jag tycker om båda vill ha varandra att man kan samarbeta. Man kan nog ändra sig lite om man verkligen vill ha den andra. Tycker jag. Fasiken - jag är gift med en muslim. Det hade inte funkat särskilt bra om inte båda får göra vissa uppoffringar från hur man tänker att man ska leva liksom.

Jag anser inte att någon ska ha bestämmanderätt. Vill man ha varandra bör man dock gå varandra till mötes. Inom rimliga gränser. Och att man ska samarbeta.

Det jag har kunnat utläst från ts är att de pratar med varandra ganska mycket - senast igår, och att mannen sagt att han vill leva med ts. Då är det nog det vi får gå efter. Troligen känner väl ts sin partner bättre än någon här.
 
Det är väl lämpligt att man diskuterar det innan man gifter sig och gifter sig med någon som vill leva likadant.
Så slipper man ens förbjuda någon
Nu var ju frågan om det var konservativt när jag i så fall, den dagen det i så fall skulle ske, skulle ta ut skillsmässa. Han är ju så gott som förbjuden, enligt svensk lag får man (ännu så länge) inte gifta sig med fler än en person och det står även i vårt äktenskapskontrakt att han ska ge mig skillsmässa om han i framtiden väljer att ta en annan fru (islamskt kan man gifta sig med fler än en, även i Sverige, men inte registrera de, det räcker att gifta sig inför Gud). Men visst. Om det är konservativt (det var inte du som skrev det, jag vet) så får det väl vara det då - jag vägrar leva ihop med någon som har andra, där böjer jag inte mig och där skulle jag i så fall välja att bryta.

Det jag menar är att man får ge och ta. Väljer han mig får han helt enkelt inse att han bara kommer att ha mig, vill han som sagt ha en till fru senare får han ge mig skillsmässa. Även jag har självklart gett upp en del i förhållandet. Ibland är man olika, det gäller väl att försöka prata om det om man nu vill leva ihop istället för att från början stänga dörren och säga att "nej. Vi ska inte försöka för vi är för olika." Tycker jag. Men som sagt. Jag är fullt medveten om att ibland fungerar det inte ändå - och då får man ju själv fundera hur mycket man kan ta - och i så fall göra slut. Om TS känner att hon absolut inte vill låta sin sambo fika med andra tjejer och bjuder de på drinkar varje helg och inte bjuder med henne och han fortsätter för att han inte vill ändra på det, så måste ju hon givetvis ta ansvar för det. Antingen köper hon läget eller så gör hon slut.
En variant är att välja en man som inte vill ha en andra fru. Om man inte vill vara någon som förbjuder/tillåter vad han gör.
Absolut. Det är ju vad han säger nu. Vad han säger om tio år vet varken du eller jag. Då kan han hänvisa att enligt islamsk lag har han rätt att ta en till fru. Vilket inte jag kan hindra i så fall, även om jag som första fru egenligen, enligt koranen, ska ge mitt godkännande.
Du uttrycker dig hela tiden så moraliserande över hur tvåsamhet ska se ut. Att du här godkänner "andra konstellationer" förstärker bara den snäva bild av tvåsamhet du målar upp. Tror inte att ditt godkännande behövs faktiskt.

TS:s partner tycker inte att han flirtar när han pussar på sina kompisar medan TS tycker att han visst gör det - varför ska TS:s tolkning gälla bara för att (du tror att) "de flesta" gör samma tolkning?
Jag ger upp. Jag vet inte hur jag ska skriva min svenska för att du överhuvudtaget ska fatta någonting. Så jag avslutar diskussionen med dig nu. Du får leva som du vill, liksom alla andra. Skaffar man en partner bör man dock försöka synkronisera så du inte ligger runt med andra och din partner inte alls tycker det är ok, risken är ju att det inte håller så länge då. För min del är ett monogamt förhållande att föredra, låt MIG ha den åsikten om hur JAG ska leva. Tack. Snälla människa. Jag har för övrigt läst ts övriga inlägg också och skriver inte bara mina inlägg utifrån trådstarten. Försök läs dem du också. Trevlig kväll på dig.

Sedan känner jag att det här återigen har blivit ett otroligt sidospår som inte hjälper ts ett dugg och därför inte kommer fortsätta kommentera. Så nu undrar jag, ni som är så säkra på att ts sambo faktiskt vill fortsätta att leva som han gör och inte ändra på sig alls för hennes skull, att de är för olika, att han inte vill ha det liv som hon vill ha och så vidare. Hon har ju pratat med honom om detta, han vet hur hon vill leva, och HAN säger ju uppenbarligen till ts att han vill leva likadant vilket naturligtvis ger henne (falska?) förhoppningar att de är på väg till en någorlunda liknande nivå. Om han INTE vill det, utan känner sig undangömd och trängd och kontrollerad, varför tar inte han tag i det så att HAN lämnar henne? Jag hade ju lämnat en människa som jag hade upplevt så kontrollerande med den livserfarenheten jag har idag sju dagar i veckan om hen försökte tala om vilka vänner jag ska umgås med och jag ville festa varje helg, varför tror ni inte han väljer att göra det? Kan det vara så att ts faktiskt har rätt i att han kämpar med det? Någonstans tror ju jag att de försöker hitta ett liv tillsammans, att de har ganska samma vilja till att leva ihop, åtminstone vad ts har skrivit utefter deras prat de senaste två dagarna. Förhoppningsvis löser de det. Ihop. Genom att ge och ta. Under förutsättning förstås att båda anser det är värt det.
 
Jag ska tillägga att jag tycker Ts verkar väldigt flexibel och jobbar hårt med att förstå mannen och sig själv.

Hade jag varit Ts hade jag blivit otroligt illa berörd över vissa kommentarer här om hur hon ska reagera på mannens beteende.

Först har hon det ganska jobbigt, av uppenbara skäl.
Hon är ihop med 40-årig man som beter sig som en riktig player.
Han säger en sak och gör en annan. Lovar familj och villaköret för att Ts säger att hon vill ha det så. Sen fortsätter han festa och flirta....
Ts blir förvirrad och förstår sig inte på honom eller sina egna känslor.
Hon börjar rannsaka sig själv och tycker hon behöver gå i terapi eftersom hon tar på sig mycket ansvar för att relationen ska fungera.

Sen skriver hon en tråd på ett forum och får massa svar som går ut på att mannens beteende är helt ok och att det är hon som har problem att acceptera honom som han är.

Fy sjutton, jag hade blivit helt knäckt! :(

Är det inte typiskt, hur kvinnan så ofta blir den som är "felet"?
 
"Att avsluta en relation är ett misslyckande" måste vara väldigt djupt präntat i dig om det enda du ser är "acceptera" när folk skriver "acceptera eller gå vidare" med STORA betoningar på gå vidare?
Jag tycker inte att det är ett misslyckande att avsluta en relation.
Tvärtom, nästan!

Hur fick du det till att jag tycker så?
Jag måste uttryckt mig konstigt för det tycker jag verkligen inte.:confused:

Min åsikt i nästan alla relationstrådar är DUMPA. :o :D
 
Jag ska tillägga att jag tycker Ts verkar väldigt flexibel och jobbar hårt med att förstå mannen och sig själv.

Hade jag varit Ts hade jag blivit otroligt illa berörd över vissa kommentarer här om hur hon ska reagera på mannens beteende.

Först har hon det ganska jobbigt, av uppenbara skäl.
Hon är ihop med 40-årig man som beter sig som en riktig player.
Han säger en sak och gör en annan. Lovar familj och villaköret för att Ts säger att hon vill ha det så. Sen fortsätter han festa och flirta....
Ts blir förvirrad och förstår sig inte på honom eller sina egna känslor.
Hon börjar rannsaka sig själv och tycker hon behöver gå i terapi eftersom hon tar på sig mycket ansvar för att relationen ska fungera.

Sen skriver hon en tråd på ett forum och får massa svar som går ut på att mannens beteende är helt ok och att det är hon som har problem att acceptera honom som han är.

Fy sjutton, jag hade blivit helt knäckt! :(

Men du tror hon blir glad, tröstad och stöttad av att folk kallar hennes sambo för omogen skitstövel och liknande? Det är hjälpsamt och konstruktivt, liksom? O_o
 
Jag gallskriker inombords när jag läser ditt inlägg. Har sällan sett något så fullt av "man ska". Man ska inte flirta, man ska inte vara vän med sina ex-kk, man ska fördöma andras otrohet (!), man ska vara färdig med kroglivet, man ska växa upp osv.

När man har så många bergfasta föreställningar om vad "man ska" i ett förhållande så måste man nog hitta någon som har exakt samma föreställningar som en själv. Annars blir bara båda olyckliga, som ni är just nu.

Mer allmänt blir jag halvt vanmäktig över det där med förhållandenormen. Den verkar så inkörd att många inte verkar reflektera över om de passar ihop eller inte, de träffar ett möjligt objekt för en tvåsamhet och sedan lägger de hela sitt vakna liv på att knö in honom i sin egen bild av hur tvåsamheten ska gå till. Jag får eksem.

Jag tycker nog att du är onödigt hård i din slutsats. Visst representerar TS en syn på relationen som kan uppfattas som "traditionell", men visst verkar det också som om kommunikationen mellan parterna gått fel?

Jag tycker killen låter som en player och TS verkar vara ledsen över det. Det räcker för mig, för att fundera på om de egentligen passar varandra?

Jag får inte eksem av någon av stilarna, utan känner mer att; "tja, vi är olika".
 
Är det inte typiskt, hur kvinnan så ofta blir den som är "felet"?

Men hur kan du tolka tråden så? Tycker snarare alla säger åt TS att det inte är fel någonstans alls utan att de bara inte är kompatibla. Att få kvinnor att lämna dåliga relationer snarare än att må dåligt och försöka göra om männen de lever med är väl female power om något.

@Cambrie Ja jag vet att du har skrivit fler inlägg men det var utifrån det jag gjorde min tolkning att du tror man överkommer allt bara man vill. Men är det inte så är det ju toppen :up:

@Vallmo Tycker i så fall du drar väldigt konstiga slutsatser av den här tråden. De flesta har ju i kör tyckt att TS ska gå vidare. Hur kan du från det gå till att TS ska stanna kvar och ändra sig själv? Jag fattar inte alls.
 
Jag tycker nog att du är onödigt hård i din slutsats. Visst representerar TS en syn på relationen som kan uppfattas som "traditionell", men visst verkar det också som om kommunikationen mellan parterna gått fel?

Jag tycker killen låter som en player och TS verkar vara ledsen över det. Det räcker för mig, för att fundera på om de egentligen passar varandra?

Jag får inte eksem av någon av stilarna, utan känner mer att; "tja, vi är olika".
Jag har inte skrivit att jag får eksem av ts och hennes relation, Jag skrev "Mer allmänt blir jag halvt vanmäktig över det där med förhållandenormen" osv.
 
Ja.

Hur läser du tråden egentligen?
De flesta är ju av åsikten att de inte tror att förhållandet kommer fungera eftersom de är så olika, inte att TS ska försöka få det att fungera?

Ja, jag tycker Ts jobbar hårt med sig själv OCH jag tror inte heller förhållandet kommer funka.
Min åsikt är faktiskt dumpa, om jag ska vara ärlig. :o
 
Men hur kan du tolka tråden så? Tycker snarare alla säger åt TS att det inte är fel någonstans alls utan att de bara inte är kompatibla. Att få kvinnor att lämna dåliga relationer snarare än att må dåligt och försöka göra om männen de lever med är väl female power om något.

@Cambrie Ja jag vet att du har skrivit fler inlägg men det var utifrån det jag gjorde min tolkning att du tror man överkommer allt bara man vill. Men är det inte så är det ju toppen :up:

@Vallmo Tycker i så fall du drar väldigt konstiga slutsatser av den här tråden. De flesta har ju i kör tyckt att TS ska gå vidare. Hur kan du från det gå till att TS ska stanna kvar i hans beteende? Jag fattar inte alls.
Nä, det är jag helt medveten om att det inte är så, det är väl många som gör slut för liknande omständigheter. Dock är inte ts mottaglig att lämna mannen just nu, och egentligen är han ju inte elak mot henne utan de är ju bara väldigt olika. Jag anser att det hade varit en jätteskillnad om han skulle säga att han vill leva det liv han gör, men ska man tro ts (vilket jag väljer att göra) så pratar dem och han vill leva med henne och bilda familj och barn och "lugna ner sig" (säkert blir det en missuppfattning på det uttrycken, men de flesta förstår ju) då tycker jag någonstans att steg 1 är att prata och se om båda kan ge och ta för att man faktiskt ska bli lyckliga ihop. Fungerar inte det så kommer det ju fram i sinom tid. Men jag tycker dock som flera skrev i början. Prata INNAN det blir barn. Det gjorde tyvärr inte jag och mitt ex (men mer som spelade in där dock).
 
Men hur kan du tolka tråden så? Tycker snarare alla säger åt TS att det inte är fel någonstans alls utan att de bara inte är kompatibla. Att få kvinnor att lämna dåliga relationer snarare än att må dåligt och försöka göra om männen de lever med är väl female power om något.

Njae... jag skall erkänna en sak. Jag har inte läst hela tråden, men... :angel::o
Jag drog bara slutsatsen genom att skumma några synpunkter. Påfallande ofta skall man vara öppen och inte ha synpunkter på något som kan anses moraliserande.

Det kan man diskutera (och det är förvisso en annan sak), men jag har också reflekterat över hur ofta män hyllas till hjältar och kvinnor reduceras till att vara "gnälliga".

Det gäller säkert inte denna tråden, om man läser alla inlägg - så jag kan ha varit för snabb i min lilla slutsats.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 580
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 167
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 233
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 927
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp