Bukefalos 28 år!

Hjälp mig budgetera

K

kajsa

Hej! Här kommer ännu en personlig penga-fråga, men jag hoppas att ni vill hjälpa mig.

Jag ska köpa häst vår/sommar 2012. Jag ska köpa en riktig skogsmullehäst och kommer ha en välskött lösdrift. Hästen ska vara en lugn och trygg familjehäst. Vi bor på egen gård och har massor med stora hagar, i den som främst är tänkt som vinterhage finns det redan en liten byggnad som bara behöver lite uppfräschning för att funka som en fin och lätthanterlig, dock enkel, lösdrift.
Jag har satt det absoluta taket för hästens pris 40.000 (har tittat på många annonser och tror att det är vettigt) och då räknar jag även med att kunna köpa en sällskapshäst för det priset.
Det vi behöver köpa är material för upprustning av hagar och lösdrift, det absolut nödvändigaste till hästarna m.m. I framtiden kommer jag vilja ordna med någon slags termotunna, men till en början hoppas jag att det kommer räcka med en egenisolerad tunna (frigolit o sedan bollar i vattnet, jag har läst lite om det ;) )
Hästen kommer som sagt uteslutande användas till skogsridning, kanske någon enstaka träning om ekonomin tillåter, men jag kommer inte budgetera för det ;)

Nu till mina frågor:

1. Hur mycket bör jag räkna med att 2 hästar på egen lösdrift kostar i månaden om man slår ihop alla kostnader för mat, hovvård, veterinär etc? (Antingen 2 islandshästar eller en islandshäst + ponny). (Vi bor i Östergötland, kan vara relevant info med tanke på prisskillnader i landet gissar jag)

2. Hur mycket hade ni sett till att ha på hästkontot för att ha råd att ordna med allt som står ovan + köpa hästarna?

3. En fråga om hagarna: Två av sommarhagarna sluttar ner mot strandkanten, bör man stängsla in det eller kan man låta hästarna dricka/vada i vattnet? Korna som vår arrendator har där nu gör det, men jag vet inte riktigt hur hästfolk resonerar ;)

Tacksam för hjälp!
(För övrigt så har jag ridit länge och är van att pyssla med hästar, men har aldrig ägt någon)
 
Sv: Hjälp mig budgetera

1) Jag hade räknat med minst 3500 kr/ månad. Då är enbart vaccination och tandkoll inräknat som veterinärvård. Allt övrigt går utöver eftersom det kan man ju aldrig veta innan. Men hö och analys på det, ev. mineraler och kraftfoder, hovvård, kollamasken och ev. avmaskning och försäkring.

2) Beroende på vad du vill ha för häst och vad du behöver fixa till på lösdriften och med staketen men räkna att du behöver grusa upp iallafall framför ingången, både vid grinden och till ligghallen. Du måste också ha boxplatser om någon av hästarna blir sjuk/skadad.
Om du kan låna box hos grannen så kan det räcka annars behöver du ordna det på något sätt.
Hästarna, utrustning till dem, staket, grus och upprustning av ligghallen, ca 80000-100000 kr skulle jag gissa. Som jämförelse köpte jag en häst för 24000 kr, utrustningen har kostat i runda slängar 30000 kr. Sadel, träns, grimma och grimskaft och några täcken. Summan blev alltså 54000 kr.

När vi grusade upp vinterhagen för några år sedan så kostade det 10000 kr, då var arbetet gratis eftersom min sambo gjorde det själv och fick låna maskiner. Det vi betalade var alltså bara gruset och då till kompispris. Lösdriften eller vindskyddet egentligen, som jag har, en enkel plåtbyggnad har kostat ca 8000 kr i material. Plåt är dyrt.
Jag skulle dessutom ha en buffert på runt 40000 kr om någon av hästarna blir sjuka eller skadade. Även med bra försäkring så rullar pengarna iväg om något händer.

3) Jag hade inte låtit hästarna gå ned till strandkanten. Dels så blir det väldigt upptrampat och hästarna halkar lätt och skadar sig. Dels ska hästar ha vatten av livsmedelskvalite.
 
Sv: Hjälp mig budgetera

1) Ok, 3500 funkar.

2) Jag har redan en box så det är inget problem. Den är helt funktionsduglig som den är. Maskiner (om inte egna så har flera av grannarna) och en duktig man har jag också så det blir gratis arbete för också när vi ska grusa. Många av hästarna som jag har tittat på i annonser säljer utrustning med, så riktigt så dyrt tror jag inte att det behöver bli. Jag har också för avsikt att köpa vissa saker begagnat för att hålla priserna nere. I många av hagarna behöver vi bara byta enstaka stolpar + i vissa fall tråd, så det är ingen total make-over de behöver.

Men grusa är väl för övrigt inget livsnödvändigt man måste ha gjort första säsongen med häst? Alla jag känner har inte grusade ingångar till hagar etc.

3) Hur menar du med livsmedelskvalitét? Är inte sjövatten drickbart menar du? Jag köper risken för skador etc, men att vattnet skulle vara för dåligt tror jag då rakt inte. Det är typ 3 hushåll runt den här sjön och tills för 2 år sedan togs vattnet direkt från sjön i det här huset.
 
Sv: Hjälp mig budgetera

Vill du spara pengar så tycker jag att 40 000 för en skogsmullehäst känns väldigt högt.

Hästar som börjar närma sig pensionsåldern (ibland pensioneras hästar löjligt tidigt) kan man ju nästan få gratis idag. Sådana hästar kan ofta funka >5 år som skogsmullar. Så skaffa två sådana så har du sällskapshäst med.

Ägarna är ju ofta glada ifall de slipper avliva hästen vilket ofta är alternativet, så man kan ju även se det som en god gärning att ta sådana hästar. Observera att det ofta inte är några egentliga fel på dessa hästar.


En fördel med dessa hästar är ju att man kan spara in en del på försäkringen om man nu ens anser sig behöva försäkra dem.


Lycka till med hästeriet!
 
Sv: Hjälp mig budgetera

Stängsla sjön, hästar kan simma :)

Grusa behöver du ju bara om det är sån mark som inte tål belastningen.

Hästar är billiga just nu så du kan göra fynd som är yngre också.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig budgetera

Livsmedelskvalite är sådant vatten som är godkänt för människor att dricka. Om vattnet är godkänt kan hästarna givetvis dricka det men då bör du själv ta prover direkt ifrån strandkanten där de kommer att dricka och skicka in.
I vilket fall så kan de simma iväg så du måste ha stängsel längre ut i såfall så att de inte rymmer.

Vad gäller utrustningen så kan du tyvärr inte räkna med att en sadel som passar när du köper hästen kommer passa sedan med.
 
Sv: Hjälp mig budgetera

Vad gäller utrustningen så kan du tyvärr inte räkna med att en sadel som passar när du köper hästen kommer passa sedan med.


Det där är också en fördel med mitt pensionärsförslag ovan. Ofta kan man få med sadel och annan utrustning billigt.
 
Sv: Hjälp mig budgetera

Vill du spara pengar så tycker jag att 40 000 för en skogsmullehäst känns väldigt högt.

Hästar som börjar närma sig pensionsåldern (ibland pensioneras hästar löjligt tidigt) kan man ju nästan få gratis idag. Sådana hästar kan ofta funka >5 år som skogsmullar. Så skaffa två sådana så har du sällskapshäst med.

Ägarna är ju ofta glada ifall de slipper avliva hästen vilket ofta är alternativet, så man kan ju även se det som en god gärning att ta sådana hästar. Observera att det ofta inte är några egentliga fel på dessa hästar.


En fördel med dessa hästar är ju att man kan spara in en del på försäkringen om man nu ens anser sig behöva försäkra dem.


Lycka till med hästeriet!

Tack för ditt svar!
Jag har också tänkt tanken kring det där med pensionärshästar, men nackdelen där kan ju vara att man kanske får skiljas från dem alldeles för fort :( Att de helt enkelt inte lever så länge till... Visserligen är det väl så att om man köper en helt pigg häst, så är kanske chansen ganska stor att det finns många år kvar :)
 
Sv: Hjälp mig budgetera

Stängsla sjön, hästar kan simma :)

Grusa behöver du ju bara om det är sån mark som inte tål belastningen.

Hästar är billiga just nu så du kan göra fynd som är yngre också.

Haha! Jag tänkte visst inte på den detaljen ;) Bara för att jag inte har mött en ko när jag har varit ute med båten så betyder ju inte det att jag inte kan möta en häst :D
 
Sv: Hjälp mig budgetera

Jag skulle räkna med iaf 4000kr/mån för två mindre hästar.

Var inte dumsnål! Du kommer bara ångra dig att du inte gjort saker å ting ordentligt från början.

Köp inte billiga hästar med fel på, du kommer ångra dig.
Köp hellre en lite för bra häst än vad du hade tänkt dig så du slipper "växa ur" hästen.
För det är INTE kul att komma på att jo det var ju roligt att träna en gång i veckan och sen kanske inte hästen klarar av det alt att du utvecklas mer än vad hästen kan då står du där med en tråkig häst som du samtidigt fäst dig ordentligt vid = inte riktigt kul för varken häst eller ryttare.

Köp en Thermobar, det är värt vartenda öre!
Finns en billigare variant på GG å B*rjes som tydligen är helt okej alt bygg din egen.
Dels för hästarnas skull, de behöver fri tillgång på isfritt vatten + att det är inte bra att dricka iskallt vatten.
Å du slipper krångla å springa med vatten i tid och otid.

Se till att ha ritkigt bra stolp som sitter ordentligt, inte kul att krångla med dom om ngt händer mitt i vintern.
Se till att ha ett bra aggregat och riktigt bra tråd så strömmen går fram ordentligt överallt, även på vintern när snön isolerar alldeles för bra.

Sjövattnet måste ha livsmedelsgodkänd kvalitet om du tänker att det ska vara hästarnas enda vattenkälla.
Det betyder att det ska duga för oss människor att dricka direkt ur sjön utan att ha renat det på ngt sätt.

Jag skulle även stängsla in vattnet, min häst hade rymt annars ;)
Han tycker det är lattjolajbanlåda att bada....

Vad gäller utrustning så även om det ingår sadel i priset så räkna inte med att den passar, den kan mkt troligt vara fel för hästen så du ändå behöver köpa en annan.
 
Sv: Hjälp mig budgetera

Tänk på att du även behöver ha en "vanlig" box att ställa hästarna i om de blir sjuka eller skadade.
 
Sv: Hjälp mig budgetera

Jag skulle räkna med iaf 4000kr/mån för två mindre hästar.

Var inte dumsnål! Du kommer bara ångra dig att du inte gjort saker å ting ordentligt från början.

Köp inte billiga hästar med fel på, du kommer ångra dig.
Köp hellre en lite för bra häst än vad du hade tänkt dig så du slipper "växa ur" hästen.
För det är INTE kul att komma på att jo det var ju roligt att träna en gång i veckan och sen kanske inte hästen klarar av det alt att du utvecklas mer än vad hästen kan då står du där med en tråkig häst som du samtidigt fäst dig ordentligt vid = inte riktigt kul för varken häst eller ryttare.

Köp en Thermobar, det är värt vartenda öre!
Finns en billigare variant på GG å B*rjes som tydligen är helt okej alt bygg din egen.
Dels för hästarnas skull, de behöver fri tillgång på isfritt vatten + att det är inte bra att dricka iskallt vatten.
Å du slipper krångla å springa med vatten i tid och otid.

Se till att ha ritkigt bra stolp som sitter ordentligt, inte kul att krångla med dom om ngt händer mitt i vintern.
Se till att ha ett bra aggregat och riktigt bra tråd så strömmen går fram ordentligt överallt, även på vintern när snön isolerar alldeles för bra.

Sjövattnet måste ha livsmedelsgodkänd kvalitet om du tänker att det ska vara hästarnas enda vattenkälla.
Det betyder att det ska duga för oss människor att dricka direkt ur sjön utan att ha renat det på ngt sätt.

Jag skulle även stängsla in vattnet, min häst hade rymt annars ;)
Han tycker det är lattjolajbanlåda att bada....

Vad gäller utrustning så även om det ingår sadel i priset så räkna inte med att den passar, den kan mkt troligt vara fel för hästen så du ändå behöver köpa en annan.

Jag är inte dumsnål, men jag inser mina begränsningar. Jag vill köpa en skogsmullehäst av den anledningen att jag vet att jag de kommande åren i mitt liv inte kommer ha utrymme för att träna och hålla igång en häst i tävlingskondition, även om det bara handlar om låg nivå. Jag kommer däremot ha tid att ge mig ut i skogen med en häst på hobbynivå.
Jag tror att risken är större att jag får dålig samvete o det går åt h-lvete med alltihop om jag köper en häst som "är för bra för mig", än att jag växer ifrån hästen om den ligger på lägre nivå/inte håller. Då gör jag det den håller för!

Tack för tipset om Thermobar o liknande, det är en sådan jag har tänkt mig i sinomtid.
 
Sv: Hjälp mig budgetera

Vill du spara pengar så tycker jag att 40 000 för en skogsmullehäst känns väldigt högt.

Hästar som börjar närma sig pensionsåldern (ibland pensioneras hästar löjligt tidigt) kan man ju nästan få gratis idag. Sådana hästar kan ofta funka >5 år som skogsmullar. Så skaffa två sådana så har du sällskapshäst med.

Ägarna är ju ofta glada ifall de slipper avliva hästen vilket ofta är alternativet, så man kan ju även se det som en god gärning att ta sådana hästar. Observera att det ofta inte är några egentliga fel på dessa hästar.


En fördel med dessa hästar är ju att man kan spara in en del på försäkringen om man nu ens anser sig behöva försäkra dem.


Lycka till med hästeriet!


40 000 för en islandshäst är inte särskilt dyrt även om priserna ligger lågt nu så får man inte så mycket mer än en vettig (eksem och fångfri) skogsmulle för de pengarna.

Välj i alla fall en frisk och vettig häst, snåla inte på det. Även om den "bara" ska gå i skogen ska det ju vara roligt med häst och en galen och/eller sjuk häst är inte kul.
 
Sv: Hjälp mig budgetera

40 000 för en islandshäst är inte särskilt dyrt även om priserna ligger lågt nu så får man inte så mycket mer än en vettig (eksem och fångfri) skogsmulle för de pengarna.

Helt oberoende om det är dyrt för en islandshäst eller ej är ju ändå 40 000kr ganska mycket pengar. Därav mitt förslag på en pensionär.

TS har redan funderat igenom pensionärsalternativet, så det är ju inte aktuellt.
 
Sv: Hjälp mig budgetera

Jag är inte dumsnål, men jag inser mina begränsningar. Jag vill köpa en skogsmullehäst av den anledningen att jag vet att jag de kommande åren i mitt liv inte kommer ha utrymme för att träna och hålla igång en häst i tävlingskondition, även om det bara handlar om låg nivå. Jag kommer däremot ha tid att ge mig ut i skogen med en häst på hobbynivå.
Jag tror att risken är större att jag får dålig samvete o det går åt h-lvete med alltihop om jag köper en häst som "är för bra för mig", än att jag växer ifrån hästen om den ligger på lägre nivå/inte håller. Då gör jag det den håller för!

Tack för tipset om Thermobar o liknande, det är en sådan jag har tänkt mig i sinomtid.

Säger ju inte att jag tycker att du ska köpa en tävlingshäst heller utan ngt som håller för lättare träning iaf.
Jag har så många vänner och bekanta som resonerat som du å sen sitter de med en "tråkig" häst som de älskar och det blir ett problem.
Det behöver ju inte bli så för dig, men det är inte roligt när det blir så.
Allt är ju inte svart eller vitt, det finns ju olika sorters mellanting också.
 
Sv: Hjälp mig budgetera

Helt oberoende om det är dyrt för en islandshäst eller ej är ju ändå 40 000kr ganska mycket pengar. Därav mitt förslag på en pensionär.

TS har redan funderat igenom pensionärsalternativet, så det är ju inte aktuellt.

grunnar vidare..
Just islandshästar brukar väl kunna leva lite längre än en vanlig häst?
Så om TS köper en "pensionär" kring 15-20 år så borde den kunna gå en 5-10 år minst om den håller sig frisk.

TS.
Använder de siffror jag själv har till två (stor)hästar.
Enkelt räknat; 2 islänningar, 2*10 kg hö * 2 kr kilot = 40 kr/dag = 1200:-/mån, avrunda uppåt till 1500:-
Förmodad tilläggsfoder, 500:-/mån
Strömaterial, 500:-/mån. Köper du rundbalat halm blir det ofta billigare.
Hovslagare 2000:-/gång = 1000:-/mån
Vacc. 2000:-/år, ca 200:-/mån
Tandkoll 2000:-/år, ca 200:-/mån
Försäkring x antal tusen/år. X kr /mån
Gödseltömning, kan variera stort.
Veterinärkostnad, spara ihop. 500:-/mån.
Summan ca 4500:-/mån (exkl försäkring och gödseltömning).

Skulle det bli pengar över, spar dem till buffert. På något konstigt vis behöver man jämt en veterinärbuffert när man håller på med hästar. Kan ju även användas till en sadelbuffert eftersom de ofta envisas med att bara kunna ha de dyra sadlarna :devil: :p

Om marken är bra behöver du inte grusa. I dagsläget är det hos oss lerigt vid ingången till hagen, men 10 meter in är det inte lerigt. Det beror helt på hur det ser ut hos dig.

En thermobar (el liknande) är vettig att köpa in direkt. En bra och billig investering- Skulle hästen få kolik pga för lite vatten så kommer man snabbt upp i summorna som en uppvärmd vattentunna skulle kostat.

Sadlar är som alltid en stor utgiftspost för sig... Man kan ju hoppas att du får passande sadel med hästen, men sen om/när hästen ändrat om sig efter två månader och du behöver en ny.
 
Sv: Hjälp mig budgetera

Tack så mycket, det var precis sådana tips + info jag sökte!
 

Liknande trådar

Anläggning Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan...
Svar
11
· Visningar
1 438
Senast: Unafraid
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
899
Senast: Happimess
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 401
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 742
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp