Bukefalos 28 år!

hjälp mig fort!!

T

travtjejen

jag har vissa saker jag funderar över.. ska på rättegång i karlstad på tisdag. det gäller en hästskojare. nu till min fråga.. vad ska man tänka på i rättegångar? klädsel? hur lång tid tar sånt ca? jag är gravid och klarar inte så länge innan jga måste äta;) behöver jag göra fika med eller brukar det ta kort tid eller ha massa pauser? hihi konstiga frågor med inte lust att må dåligt där inne hihi. tacksam för massa bra svar;)
 
Sv: hjälp mig fort!!

Viktigt är ju att man berättar sin egna historia om hur man uppfattat saker och ting. Och att man inte försöker göra historien till en annan för att få det att låta liiiite värre... Håll dig till fakta.

Ang tiden så är det lite olika.Jag var vittne, och behövde inte vara med på hela. För det första så fick jag inte vara med från början och efter mitt vittnesmål så fick jag sitta kvar om jag ville. Men (de så kallade) "stjärnvittnet", den anklagade och målsägande fick vara med hela. Men vi hade pauser ofta, nästan mellan varje vittnesmål.
 
Sv: hjälp mig fort!!

jo fast jag ska bara dit och kolla för eget intresse samt stöd. så jag ska bara sitta tyst.. tyvärr. vet ni någon mer som ska dit?
 
Sv: hjälp mig fort!!

Om du bara ska vara åskådare så spelar inte klädseln någon roll. Det är lite annat om man ska vara med i själva rättegången.
Tiden det kan ta beror på hur omfattande brottet/brotten är, det kan ta allt från en halvtimme till flera dagar.
Man kan gå ut om man sitter som åskådare även om det inte är uppskattat av alla. Det kan på vissa ställen finnas att köpa fika/mat i automat men långt ifrån på alla. Så om du har behov av att äta ofta är det inte fel om har något med dig. Men välj något som prasslar eller stör.
 
Sv: hjälp mig fort!!

Du bör vara pråpert klädd så att du ger ett rent och frächt intryck, du bör vara väldigt saklig, skriv ner alla data om tider, platser odyl och ta med fusklapp. Behärskad dej om du märker att den åtalade har en slipad advokat och behandlar dej illa, tyvärr har en rättegång ingenting med sanning och rättvisa att göra utan är ofta ett spektakel mellan advokater och åklagare. det är inte alltid som målsägaren vinner trots att den har rätt. jag har varit på X antal rättegångar så jag har lite erfarenhet, ta med dej ngn som kan ge dej moraliskt stöd och LYCKA TILL
 
Sv: hjälp mig fort!!

Håll dig till samma historia hela tiden så blir du mer trovärdig. ang. klädsel så hade jag tagit långbyxor. Jeans är aldrig fel och en tröja som du trivs i men som inte avleder uppmärksamhet. Den ska gärna vara lite neutral s.a.s. Lycka till:bump:
 
Sv: hjälp mig fort!!

jo det gick himla bra. ska upp i rätten snart igen. hoppas kunna sätta dit hästhandlaren!! närmre än så här går ej att komma. min kompis som stämmer henne har så mkt bevis så det känns bra. men man vill ändå ha mer saker så man kan få in hene bakom galler. tips?
 
Sv: hjälp mig fort!!

Jag är nämndeman och har suttit ting ett antal ggr. Kan säga att de vittnen som är trovärdiga är de som:

1) håller sig till sin berättelse, lugnt, sansat och artigt
2) inte säger någonting helt nytt, dvs helt annat än vad de sa i polisförhör
3) inte ger sig in i spekulationer om sånt de inte vet om, utan säger "det kan jag inte uttala mig om" om de inte kan svara
4) sitter upprätt i stolen och är uppmärksam på den som ställer frågorna, talar tydligt, inte sitter hopkrupen och tittar ner i bordet o biter på naglarna o mumlar.

Sen om man är upprörd så får man visa det. Jag har sett folk gråta i rätten och behöva en paus, man ska inte skämmas för att de känslorna kommer med, de hör ju till.

Klädseln, man kan gärna vara lite formell men man ska känna sig som "sig själv", men hel o ren ska man vara. Har man keps på sig så ska den AV :crazy:
 
Sv: hjälp mig fort!!

"proffsig klädsel" men inte överdrivet, och en övertygande berättelse, och precis som de andra säger, förvrid inte storyn utan berätta så detaljrikt du kommer ihåg, det är med dina ord som du ska fälla personen!

Rättegång kan ta hur lång tid som helst, eller inte alls, beror på vad ni säger om den andra ljuger osv. (kolla på riccardo-fallet, de ljuger hela högen och ingen tar på sig skulden.. därför har det blivit så utdraget)

Men vill du ha paus så får du oftast det (beror på om du ska gå varje kvart liksom..) :)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: Castellini
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 411
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 580
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 631
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp