Hjälp mig inreda skafferi

sthu

Trådstartare
Vårt skafferi är kaos. Delvis på grund av att det inte är någon bra inredning i det i dagsläget.
Hyllplanen är smala, grejer ställs huller om buller och något blir alltid bortglömt längst in.
IMG_20230104_123355.jpg


Det är dessutom lite udda mått så att bara åka till Ikea och köpa nåt går inte..
Måtten är bredd 65,5 cm, djup 58 cm, höjd 105 cm

Så. Tips och idéer på hur man kan göra?

(Inte för invecklat, jag är händig som ett kylskåp)
 
Jag skulle nog byta dom smala hyllplanen mot fulldjupa och sedan köpa passande plastbackar och sortera in sakerna i (skyddar ju dessutom mot skadedjur). Alternativt låta hyllplanen sitta kvar och bara sätta ett till utanför för samma effekt om man kan hitta någorlunda samma tjocklek så det inte blir irriterande skarvar.
 
Problemet med hyllplan i fullbredd och plastbackar är att jag är så kort att jag inte ser vad som finns på de övre planen. Det blir ett jäkla rivande varje gång man ska ha ut nåt.. Annars var det första tanken, att helt enkelt byta ut hyllorna.
Skadedjur är jag inte orolig för, det mesta är inpackat väl (typ konserver)
 
Jag har ett liknande skafferi.

Jag har sorterat in grejer i genomskinliga halvstora eller mindre plastbackar, så att olika sorters grejer finns i sin egna plastback.

Ungefär såhär: te och kaffe i en back. Socker och honung i en back tillsammans med sådant som bakpulver och bullformar. Torra bönor, linser ärter i en back. Kryddpåsar i en mindre låda, pasta i egen back o.s.v.
De stora mjölpåsarna står utan back, liksom stora burkar med inlagda rödbetor, men sorterat efter hylla.
Mindre konservburkar/marmeladburkar står i mindre backar, så att det inte ska bli för tungt.

För att jag ska nå översta hyllan, så måste jag stå på en pall/stol hur som helst...

Eftersom "mina" backar är mindre än hyllplanen, så behöver jag ofta "bläddra mellan backarna Alltså lyfta ut en back för att komma åt backen bakom, men det är betydligt enklare än att ta ut massor med saker "sak för sak".
 
Hmm. Backar blir ändå väldigt bökigt. Jag vet av erfarenhet att det kommer staplas på hög längst ner i alla fall.

Jag behöver ett helt nytt system, verkligen ett system, för att få ordning därinne. Att bara lägga allt i backar känns bara.. bökigt.
 
Vårt skafferi är kaos. Delvis på grund av att det inte är någon bra inredning i det i dagsläget.
Hyllplanen är smala, grejer ställs huller om buller och något blir alltid bortglömt längst in.
Visa bifogad fil 109775

Det är dessutom lite udda mått så att bara åka till Ikea och köpa nåt går inte..
Måtten är bredd 65,5 cm, djup 58 cm, höjd 105 cm

Så. Tips och idéer på hur man kan göra?

(Inte för invecklat, jag är händig som ett kylskåp)
Jag skulle plocka ut allt och sortera ut och "para ihop" ungefärliga lika höjd och storlek på kartongerna /burkar och flaskor.
Därefter ställa in i skåpet utefter vad du använder ofta rep. sällan. Sällan = längre in, ofta =lätt åtkommligt. Själv skulle jag använda den översta hyllan till allt som används sällan / oätbara grejer. Det ser ut som du har muggar och tandpetare och någon burk samt oöppnat kaffe. Ser rätt outnyttjad ut. Men det kanske finns en massa "bra o ha" bakom? På nedersta hyllan har du oöppnat pkt spagetti. Perfekt att lägga överst tills du öppnat. Du kanske äter spagetti ofta och då blir det en annan plats när du väl öppnat. Det finns monterbara små hyllor på IKEA (hittar inte dessa nu) som man ställa på en hylla. Blir som en hylla på en hylla....:idea:
 
Jag skulle plocka ut allt och sortera ut och "para ihop" ungefärliga lika höjd och storlek på kartongerna /burkar och flaskor.
Därefter ställa in i skåpet utefter vad du använder ofta rep. sällan. Sällan = längre in, ofta =lätt åtkommligt. Själv skulle jag använda den översta hyllan till allt som används sällan / oätbara grejer. Det ser ut som du har muggar och tandpetare och någon burk samt oöppnat kaffe. Ser rätt outnyttjad ut. Men det kanske finns en massa "bra o ha" bakom? På nedersta hyllan har du oöppnat pkt spagetti. Perfekt att lägga överst tills du öppnat. Du kanske äter spagetti ofta och då blir det en annan plats när du väl öppnat. Det finns monterbara små hyllor på IKEA (hittar inte dessa nu) som man ställa på en hylla. Blir som en hylla på en hylla....:idea:
Vi har försök sortera och städa flera gånger, men det hjälper inte. Det är ett evigt lyftande fram och tillbaka.

Spagettin är för övrigt öppnad :D Försluten med en påsklämma, och från början låg den på ett hyllplan men efter att vi behövde någonting längre och lyfte ut så.. Ja, den hamnade där.

Om du kommer på vad de där "hyllorna på en hylla" heter blir jag glad, kan ju kolla om det är något som passar i skåpet. känns som jag gått igenom hela ikeas hemsida typ tre gånger nu.
 
Skulle det funka att lägga till små sidoställda hyllor så att plan 2 och 3 blir U-formade? Mer plats på sidorna men samtidigt bättre överblick.
Jaa kanske. Det blir nog ganska smalt på sidorna. Men det är värt att klura på!
 
Vi har försök sortera och städa flera gånger, men det hjälper inte. Det är ett evigt lyftande fram och tillbaka.

Spagettin är för övrigt öppnad :D Försluten med en påsklämma, och från början låg den på ett hyllplan men efter att vi behövde någonting längre och lyfte ut så.. Ja, den hamnade där.

Om du kommer på vad de där "hyllorna på en hylla" heter blir jag glad, kan ju kolla om det är något som passar i skåpet. känns som jag gått igenom hela ikeas hemsida typ tre gånger nu.

De heter "Variera" hyllinsats, de är jättebra.
 
Kanske för kryddor, bakpulver och andra småburkar på sidorna då bara? Eller sådana riktigt smala hyllor på ena sidan ger utrymme för bredare på andra?
Kryddor har ett eget skåp. Bakpulver, konservburkar mm skulle gå att rada upp. Får fnula lite på det.

Allra helst hade jag haft något utdragbart, men det är nog svårlöst med tanke på hur skåpet är byggt.
 
Klura på vilka grejor du använder oftast.
Ställ dem på hyllorna "mitt framför näsan" och sällanvaror på den översta.
Ställ stora paket i samma storlek i en rad längst ner, med den grej du använder oftast ytterst.
Transparenta hårdplastburkar att ställa påsar med t.ex. kokosflingor i gör att det blir bättre ordning, jag hittade väldigt praktiska sådana på ÖoB.
Tänk "bokhylla" när du ställer in paket med grejor och ställ alla burkar för sig. :)


/Tetriskvinnan ;)
 
Klura på vilka grejor du använder oftast.
Ställ dem på hyllorna "mitt framför näsan" och sällanvaror på den översta.
Ställ stora paket i samma storlek i en rad längst ner, med den grej du använder oftast ytterst.
Transparenta hårdplastburkar att ställa påsar med t.ex. kokosflingor i gör att det blir bättre ordning, jag hittade väldigt praktiska sådana på ÖoB.
Tänk "bokhylla" när du ställer in paket med grejor och ställ alla burkar för sig. :)


/Tetriskvinnan ;)
Jo, det är så vi gör. Men när grejerna väl ska användas måste allting plockas ut för att komma åt och ja, tillbaka till kaoset.
 
Skulle en halvkarusell av något slag funka? Eftersom du inte använder 100% av volymen idag så hade det varit ett sätt att få bättre överblick och lättare komma åt grejerna som står längst in.
Frågan är var man hittar en som får plats i skåpet. Annars hade det varit mycket bättre än idag.
 

Liknande trådar

Hemmet jag har inbyggda garderober med fasta hyllplan i trä i min lägenhet. Jag skulle vilja sätta in trådbackar som går att dra ut i stället...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Luff
·
Hemmet I mitt torp är måtten lite udda. Jag har en smal spis - 50 cm och bredvid den ett 60-skåp. Jag är inte nöjd med spisen men den har...
2
Svar
33
· Visningar
3 273
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp