Bukefalos 28 år!

Hjälp mig inreda skafferi

Jag hade nog i ditt skafferi börjat med att sortera i grupper; just nu har du exempelvis vetemjöl och bakpulver på olika hyllor.. Bakar du ofta hade jag haft en större back längst ned där jag lägger alla bakartiklar tillsammans. Hyllan där bakpulver står nu hade jag nog använt antingen för konserver eller dryck (kaffe, choklad, te). Kaffet högst upp hade jag nog haft kvar, likväl som annat som kan fyllas på i burkar längre ned. Då vet du att du aldrig behöver leta där uppe om du inte ska fylla på något som är slut längre ned.
Om det finns plats längre ned kan du ju ha en till back med all pasta, som blir lättillgängligt när du lagar mat.

Själv använder jag mig mest av SmartStore-backar (finns på typ Jysk, ClasOhlson, även på ICA har jag för mig)

Som sagt, hyllplanen är 20 cm breda. Anledningen till att tex mjöl står där det står är att det inte får plats någon annanstans.
 
Det ser ut som det finns luft mellan hyllplan och dörr? Jag hade då satt upp typ korgar på dörren för att bort lite. Satt resten grupperade i lådor - typ bakgrejer i en, pasta i en osv och sen satt lappar på utsidan för att se vad det är i utan att behöva ta ner. Har man en dymo är den bra, men annars kan man köpa frysetiketter på Ica som funkar bra att skriva på med bläck- eller tuschpenna.
 
Det ser ut som det finns luft mellan hyllplan och dörr? Jag hade då satt upp typ korgar på dörren för att bort lite. Satt resten grupperade i lådor - typ bakgrejer i en, pasta i en osv och sen satt lappar på utsidan för att se vad det är i utan att behöva ta ner. Har man en dymo är den bra, men annars kan man köpa frysetiketter på Ica som funkar bra att skriva på med bläck- eller tuschpenna.
Fast igen, hyllplanen är 20 cm breda. Det går inte ställa lådor på ett bra och effektivt sätt.
 
Som sagt, hyllplanen är 20 cm breda. Anledningen till att tex mjöl står där det står är att det inte får plats någon annanstans.
Precis, och det var därför förslaget var att bakgrejer kunde stå längst ned i en plastlåda. Tror det är väldigt svårt att få tips även om du skriver mått, då jag har svårt att få en helhetsbild över vad som får plats eller ej. Såg ut på bilden att det var ett "normalstort" paket mjöl, vilket lätt borde få plats på en hylla som är 20cm djup. För... De är väl inte 20cm breda?
 
Du kan ju plocka bort något av hyllplanen för att där få plats med högre saker/någon av de fiffiga tillbehören som tipsats om och på så vis utnyttja platsen bättre.
 
Jag googlade hylla att hänga på dörr och fick upp massor med alternativ. En del alldeles för stora men många såg praktiska ut.
 
Du kan ju plocka bort något av hyllplanen för att där få plats med högre saker/någon av de fiffiga tillbehören som tipsats om och på så vis utnyttja platsen bättre.

Fast om jag plockar bort hyllplan och ersätter med tex en snurrbricka får jag mycket mindre plats. Och det motverkar syftet lite.




Jag känner att jag behöver förtydliga att det inte är att organisera jag vill ha tips på, utan just inreda.
Jag är helt inne på att ta bort de befintliga hyllorna, om jag hittar något bättre att ersätta dem med.
 
Precis, och det var därför förslaget var att bakgrejer kunde stå längst ned i en plastlåda. Tror det är väldigt svårt att få tips även om du skriver mått, då jag har svårt att få en helhetsbild över vad som får plats eller ej. Såg ut på bilden att det var ett "normalstort" paket mjöl, vilket lätt borde få plats på en hylla som är 20cm djup. För... De är väl inte 20cm breda?

Just mjölet är problemet att burken jag förvarar den i är för hög, den går inte in på höjden. Och om jag tar bort ett hyllplan bara för att mjölet ska stå bredvid bakpulvret förlorar jag ju massor med plats.
 
Vilket drömskafferi 😍 Jag har bara heldjupa skåp och hyllplan (inkl smala skåp, så kass). Har innehållet grupperat så ska jag baka, vilket händer sällan, ställer jag mig på pallen och tar ut samtliga saker från översta hyllan (främst bakgrejer där pga händer ej ofta) jag behöver. Samma procedur efter bakningen är klar.

Hyllorna jag når har jag saker jag använder oftare. Också grupperat och lite bokhylletänk att jag radar upp lika konserver utåt liksom och stället nya längst in när jag handlat nya.

Din översta hylla hade jag ställt saker som inte används ofta längst in. Och använt genomskinliga lådor på längden inåt med sådan du vet du behöver ta ut lite då och då. Om behov finns märkt lådan tex "bakgrejer" eller kanske extrakonserver" (jag har tex vissa kylsaker en extra på hyllan i skafferiet tex skivade rödbetor).

Utifrån gruppering, hur ofta jag använder saker samt storlek på förpackning så bestämmer jag i vilket skåp det ska vara. Vissa saker märker man direkt inte funkade bra så då flyttar jag. Så får antagligen du och din man göra gemensamt tills ni hittar något ni båda gillar.

Glömde. Enda jag eventuellt ändrat på är tagit bort det nedersta lägre hyllplanet. I fall det visar sig att ni har flera produkter som är såpass stora och ni inte vill flytta dem för att ni behöver komma åt saker bakom (här kan man ju annars också förvara saker som man sällan behöver ta fram men vill ha koll på, tex reservkonserver) så att det vore smidigare att kunna ställa större förpackningar även längst in.
 
Fast om jag plockar bort hyllplan och ersätter med tex en snurrbricka får jag mycket mindre plats. Och det motverkar syftet lite.
Ja just en snurrbricka kanske, men det finns ju så många finurliga grejer som funkar i flera våningar. Men, det bedömer du bäst själv såklart.
 
Måtten är bredd 65,5 cm, djup 58 cm, höjd 105 cm
Som sagt, hyllplanen är 20 cm breda. Anledningen till att tex mjöl står där det står är att det inte får plats någon annanstans.

Jag får inte ihop måtten. Är bredden 65,5 cm eller 20 cm?

Radikalt förslag: gör hyllplanen hästskoformade genom att skära ut en U-form i mitten. U-formen som skärs ut omvandlas till dörrhängd förvaring. Du tappar troligen en del yta. Å andra sidan får du överblick över precis allt då det inte längre finns djup för saker att försvinna in i.
 
Fast igen, hyllplanen är 20 cm breda. Det går inte ställa lådor på ett bra och effektivt sätt.
Det finns absolut lådor som funkar på 20cm på typ Clas Ohlsson även om mer utrymme hade varit optimalt. Men vill du inte ha lådor så är det bara att bortse från det.
 
Jag får inte ihop måtten. Är bredden 65,5 cm eller 20 cm?

Radikalt förslag: gör hyllplanen hästskoformade genom att skära ut en U-form i mitten. U-formen som skärs ut omvandlas till dörrhängd förvaring. Du tappar troligen en del yta. Å andra sidan får du överblick över precis allt då det inte längre finns djup för saker att försvinna in i.
Djupet är 65, hyllorna är 20 cm.
 
Jag tycker de som arbetar professionellt med att organisera saker ofta har så himla smarta knep och tillbehör de använder! Har du kikat på hashtaggen #ordningskonsult på insta?
 
Jag tycker de som arbetar professionellt med att organisera saker ofta har så himla smarta knep och tillbehör de använder! Har du kikat på hashtaggen #ordningskonsult på insta?
Jag vill inte organisera, jag vill inreda. Göra om, renovera.
 
Jag vill inte organisera, jag vill inreda. Göra om, renovera.
Jag kanske missförstod tråden eller var otydlig själv. De brukar när de "organiserar" göra det som redan skrivits om i tråden, alltså köpa olika sorters attiraljer för att göra det enklare att få en överblick och komma åt saker, och ibland även ändra hyllplan och sådant. Jag trodde det var det du ville göra, och jag såg ett konto som fixat skafferier, så därför kom jag att tänka på just det 😊

Jag får inte till det med en bild i inlägget, men typ så här: https://www.instagram.com/p/ClBXEWCr2zI/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Hänger det inte ihop då? Eller är det rent visuellt du vill ändra på saker? För problemen du beskriver i trådstarten är ju organiseringsproblem menar jag 😊
Då var det en dålig trådstart. Jag ska försöka utveckla

Jag ogillar skafferiet. Det är alldeles för litet och dåligt upplagt med hyllplan i olika storlekar. Jag vill därför inreda det annorlunda, göra om det. Jag söker tips på enkla, helst inte jättedyra inredningar till skafferi.
 

Liknande trådar

Hemmet jag har inbyggda garderober med fasta hyllplan i trä i min lägenhet. Jag skulle vilja sätta in trådbackar som går att dra ut i stället...
Svar
4
· Visningar
913
Senast: Luff
·
Hemmet I mitt torp är måtten lite udda. Jag har en smal spis - 50 cm och bredvid den ett 60-skåp. Jag är inte nöjd med spisen men den har...
2
Svar
33
· Visningar
3 322
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp