Bukefalos 28 år!

Hjälp mig inreda skafferi

Hmm. Backar blir ändå väldigt bökigt. Jag vet av erfarenhet att det kommer staplas på hög längst ner i alla fall.

Jag behöver ett helt nytt system, verkligen ett system, för att få ordning därinne. Att bara lägga allt i backar känns bara.. bökigt.
Jag förstår inte riktigt?

Om man sorterar spaghetti och annan pasta i en lagom stor låda/back, för att lättare kunna få fram pasta, och socker (strösocker, pärlsocker, rårörsocker, florsocker etc) i an annan back, så varför skulle backarna/lådorna hamna på botten av skafferiet då?

Man behöver ju ha ett uns disciplin för att lägga tillbaka i rätt back, och sedan ställa tillbaka, men det behövs ju vilket system man än råkar ha?

Men om du inte vill använda backar/lådor/insatser för att sortera prylarna, så hjälper ju egentligen inget annat än att ta bort samtliga nuvarande hyllplan, och sätta in ett måttanpassat utdragssystem.

De där många firmorna som renoverar/byter köksluckor fixar måttanpassat, och då kan man se från sidan lite bättre.

Jag var för snål för att göra så jag köpte genomskinliga plastbackar istället.
 
På tok för stor, hyllplanen är bara 20 cm breda.
Aha. Då har du ju å andra sidan inte heller problemet med att saker hamnar bakom något annat, eftersom det är för smalt :D Men om du byter något hyllplan till bredare skulle det ju funka utan att saker hamnar gömda.
 
Jag gillar inte konceptet med en massa pyttesmå plastbackar som rymmer typ två burkar kokosmjölk. Jag ser inte poängen med det. Det blir bara opraktiskt.
 
Aha. Då har du ju å andra sidan inte heller problemet med att saker hamnar bakom något annat, eftersom det är för smalt :D Men om du byter något hyllplan till bredare skulle det ju funka utan att saker hamnar gömda.
Ja, men bredare hyllplan gör att jag inte ser vad som finns på de övre planen utan att släpa fram pallen. Det är nackdelen..
 
Frågan är var man hittar en som får plats i skåpet. Annars hade det varit mycket bättre än idag.

Lite oklart med måtten men IKEA Utrusta vägghörnkarusell? Om den går in på bredden kan du ju behålla översta hyllplanet för förvaring, eller flytta ner det i botten om det passar bättre.
 
Hur skulle du själv vilja lösa det? Om det inte fanns några begränsningar?
Utdragbara hyllplan, eller lådor.

Egentligen skulle jag vilja riva ut hela köket och göra om det i standardmått :angel: Men att riva ut ett fullt fungerande kök är bara inte rimligt.
 
Utdragbara hyllplan, eller lådor.

Egentligen skulle jag vilja riva ut hela köket och göra om det i standardmått :angel: Men att riva ut ett fullt fungerande kök är bara inte rimligt.
Nä, jag känner lite samma med mitt kök. I mitt kök tänker jag mig att jag helt enkelt får göra någon form av back-system som står på befintliga hyllor. De kan man ju dra ut. Och om man har ett faktiskt system så att man vet vad som är på vilken hylla och i vilken back så behöver man ju inte på samma sätt ha överblick för att se var det är. Eftersom man redan vet :D Nu vet jag ju också att det där i mitt fall förmodligen är en helt orimlig tanke eftersom jag är ohjälpligt stökig, men jag tänker att det är så det fungerar hos andra.
 
Ikea har ju kommit med en snurrbricka för kylskåp, snurrad, vet inte hur den fungerar i skafferi men den är mindre än de andra.
 
Nä, jag känner lite samma med mitt kök. I mitt kök tänker jag mig att jag helt enkelt får göra någon form av back-system som står på befintliga hyllor. De kan man ju dra ut. Och om man har ett faktiskt system så att man vet vad som är på vilken hylla och i vilken back så behöver man ju inte på samma sätt ha överblick för att se var det är. Eftersom man redan vet :D Nu vet jag ju också att det där i mitt fall förmodligen är en helt orimlig tanke eftersom jag är ohjälpligt stökig, men jag tänker att det är så det fungerar hos andra.

Alltså, generellt sett gillar jag backar. Men i skafferiet funkar det inte. Hyllorna är så smala att det bara blir opraktiskt. Och att stapla en massa backar på varandra på bottenplanet blir bara omständligt.

Jag tänkte att någon kanske hade någon mer revolutionerande idé än just backar..
 
Alltså, generellt sett gillar jag backar. Men i skafferiet funkar det inte. Hyllorna är så smala att det bara blir opraktiskt. Och att stapla en massa backar på varandra på bottenplanet blir bara omständligt.

Jag tänkte att någon kanske hade någon mer revolutionerande idé än just backar..
Jag tänkte i så fall att du kombinerade det med bredare hyllor. Eftersom du skulle veta vilken back som innehåller vad skulle du ju inte behöva klättra för att SE vad som fanns på de olika hyllorna. För att få ner det skulle du gissningsvis få klättra oavsett. Det gör jag...
 
Vårt skafferi är kaos. Delvis på grund av att det inte är någon bra inredning i det i dagsläget.
Hyllplanen är smala, grejer ställs huller om buller och något blir alltid bortglömt längst in.
Visa bifogad fil 109775

Det är dessutom lite udda mått så att bara åka till Ikea och köpa nåt går inte..
Måtten är bredd 65,5 cm, djup 58 cm, höjd 105 cm

Så. Tips och idéer på hur man kan göra?

(Inte för invecklat, jag är händig som ett kylskåp)
Har du tillgång till annan skåpsyta. Eller lådor?
 
Ikea har ju kommit med en snurrbricka för kylskåp, snurrad, vet inte hur den fungerar i skafferi men den är mindre än de andra.
Den jag tittar på är för bred för befintliga hyllplan.

Och ärligt talat, om jag ändå ska riva ut alla hyllplan kommer jag inte sätta in nya. Då måste det vara utdragbart.
 
Jag tänkte i så fall att du kombinerade det med bredare hyllor. Eftersom du skulle veta vilken back som innehåller vad skulle du ju inte behöva klättra för att SE vad som fanns på de olika hyllorna. För att få ner det skulle du gissningsvis få klättra oavsett. Det gör jag...
Nu är jag ju inte själv i hushållet. Så även om JAG vet är det inte säkert att min man gör det. Även om jag har ett bra system är det säkert att han tycker det.
 
Insidan på dörren har ju plats för några hyllor. Mitt emot dom inskjutna hyllorna.
Ja, det är ett alternativ. Vet inte riktigt hur man ska fästa så det tål lite vikt, men det är ett senare problem.

Vad vill han ha för system då?
? Han kanske inte tycker det är logiskt att ställa pastan till höger, eller nåt sånt. Även om vi sorterar ihop är det inte säkert att det blir bra i slutändan.
 
Jag hade nog i ditt skafferi börjat med att sortera i grupper; just nu har du exempelvis vetemjöl och bakpulver på olika hyllor.. Bakar du ofta hade jag haft en större back längst ned där jag lägger alla bakartiklar tillsammans. Hyllan där bakpulver står nu hade jag nog använt antingen för konserver eller dryck (kaffe, choklad, te). Kaffet högst upp hade jag nog haft kvar, likväl som annat som kan fyllas på i burkar längre ned. Då vet du att du aldrig behöver leta där uppe om du inte ska fylla på något som är slut längre ned.
Om det finns plats längre ned kan du ju ha en till back med all pasta, som blir lättillgängligt när du lagar mat.

Själv använder jag mig mest av SmartStore-backar (finns på typ Jysk, ClasOhlson, även på ICA har jag för mig)
 

Liknande trådar

Hemmet jag har inbyggda garderober med fasta hyllplan i trä i min lägenhet. Jag skulle vilja sätta in trådbackar som går att dra ut i stället...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Luff
·
Hemmet I mitt torp är måtten lite udda. Jag har en smal spis - 50 cm och bredvid den ett 60-skåp. Jag är inte nöjd med spisen men den har...
2
Svar
33
· Visningar
3 296
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp