Hjälp mig med den nya flockens beteende

A

anni0001

Har en 25 årig b-ponnyvalack och ett ettårigt hbl-sto och idag kom två ettåriga ston till för sommarbete.
Ena stoet kom först, och de blev genast väldigt bra "vänner" dvs hon fräste ifrån lite när de blev för närgågna men hon gjorde inget väsen av sig i övrigt och de stod snabbt alla tre inne i ligghallen o myste tätt ihop.
Andra stoet kom några timmar senare. Hon var först ängslig då hennes kompis stod kvar i transporten, ville inte gå till flocken.
ägarna åkte och snart stod detta sto och valacken och "kelades" nos mot nos och hon tokbrunstade. Hela flocken gick lugnt och betade ihop men det var valacken och detta sto som stod tätast ihop och kunde knappt låta bli varandra.

Några timmar senare kommer min sambo med andan i halsen och säger att de tre första hästarna jagar det sistkommande stoet som galningar. Han hinner knappt säga det förrän hon kastar sig under stängseltråden och springer iväg bort från hagen.

Hämtar tillbaka henne och motsträvigt går hon in i hagen.
Valacken är snart på henne igen, det är han som drar igång det hela och jagar henne med bakslickade öron och när han kommer åt så hugger han henne i sidorna, hon bara springer, sparkar inte eller nått, de andra springer bara bredvid valacken. Tillsist är hon ute ur hagen igen....

Stängde av hagen så hon står ensam i en mindre och de andra utanför. Nu står de andra tre med spetsade öron utanför henne och tittar in eller så går de lugnt och betar längre ned och detta sto står lugnt och mumsar hö.
För någon minut sedan lyckades första ankommande sto oxå ta sig in till denna så nu står de två nya o äter hö medan mina egna två är nere på betet....


Varför beter sig valacken så här helt plötsligt?? Från att ha varit "dökär" till att jaga henne som pesten?!

Har försökt förstärka hagen nu på kvällen och ska försöka släppa ihop dem i morgon igen (vill inte ha hästar ute på byn i natt) för jag tänker som så att trubbel kan det bli ett par dagar innan de hittat sina platser men då måste ju hästen stanna kvar i hagen oxå....

Hur gör man??
Gissar att om jag tar bort valacken så riskerar jag att min egna ettåring sticker efter honom och att de andra hänger på henne...
 
Sv: Hjälp mig med den nya flockens beteende

Nya tankar...

Om det inte fungerar i morgon så kanske valacken kan gå i en egen hage vid sidan av... han behöver eg inte beta pga fetma... Men då blir han utan väderskydd o utan kompis :(
 
Sv: Hjälp mig med den nya flockens beteende

Ston kan visa brunst när de släpps in i nya flockar utan att vara brunstiga. Det är ett sätt för dem att verka mindre hotfulla som nykomlingar. Det verkar också som om valacken har lite hingstbeteende så han kan helt enkelt har blivit stött när stoet inte var i riktig brunst.
Jag tror att bästa lösningen är att ha stona för sig och den gamle för sig. Går de i hagarna upp till varandra så har han ju ändå sällskap även om de inte är i samma hage.
 
Sv: Hjälp mig med den nya flockens beteende

Självklart tar man bort "problemet" alltså valacken, Du säger ju själv att han springer och jagar, biter henne i sidorna. Valacken ska bort och låt ett-åringarna bekanta sig i lugn och ro. Kanske du senare kan ställa tillbaks han, för då är de andra redan ett gäng. Men i nu läget tycker jag du ska plocka bort honom.
 
Sv: Hjälp mig med den nya flockens beteende

Ja att hon inte brunstar på riktigt förstår jag (just därför jag skrev "tok"brunstar)

Valacken flyttar i eftermiddag till ett annat bete ihop med två gamla nsv-damer. Han har varit extremt lågrangad hela sitt liv tills han träffade min fölunge i höstas, henne körde han med rätt rejält men sen blev han vänligare och nu är de som ler och långhalm.

Det första stoet som anlände rev ifrån o sparkade mot honom när han försökte köra med henne och då gav han sig direkt, men det andra stoet som kom sparkade inte tillbaka - hon gjorde sig ännu mer underlägsen och då gissar jag att han tog sin chans att bossa henne :( :(
 
Sv: Hjälp mig med den nya flockens beteende

Har varit med om exakt samma sak själv. Ett nytt sto och en lugn valack. GIck super i fyra timmar - hur gulliga som helst - sedan fick vi gå in och sära dem efter att de racat sig så svettiga och hysteriska att de mådde dåligt under tio minuter. De går fortfarande, nu fem år senare, inte alls ihop. Det funkar ett tag sedan är det igång igen. Det kommer en smäll och sedan är de verkligen tokarga och cirkusen är igång. De lever nu i olika flockar är båda två mycket sociala med sina vänner. SÅ några sociala problem i övrigt har de inte.
Vet inte hundraprocentigt varför men tror att det har blivit missförstånd som någon sa med brunst när de kommer till nytt ställe och ett alltför påkallat intresse från valacken. Och en häst har ett hästminne - min tjej kommer ihåg hur han kan vara......
 
Sv: Hjälp mig med den nya flockens beteende

Det konstiga är att detta sto och valack står o nosar på varandra över staketet utan minsta problem nu! Jag funderade några varv till och byggde en hage till idag där valacken får gå ensam helt enkelt men där han ser stona. Samma i natt när han var instängd mot ligghallen, det enda stoet som höll honom sällskap var hon som blev jagad! why?!?!
*kliar mig i huvvet*

Hon brunstar nu tom mot stona så hon är nog väääääldigt osäker och försynt (märks på hela hästen för övrigt) och de i sin tur håller henne på avstånd men de är inte elaka utan det är mer "utfrysning" men hon får ju äta o stå i lugn o ro o rätt var det är står de upp i varandra o betar så hon är inte helt igenom hatad längre.
 
Sv: Hjälp mig med den nya flockens beteende

har det jagade stoet gått med andra hästar innan?

ni kan kanske testa att ha valacken och stoet i samma hage en stund utan de andra och se hur de reagerar.

jag ser det såhär;
valacken har skapat sig en ny egen liten flock,
nytt osäkert sto kommer in som inte vet vad som väntar,
valacken vill ha med henne i flocken och gör så som hingstar brukar göra då de själ ston från övriga flockar(dvs jaga),
stoet blir rädd och förstår inte vad han vill,
valacken blir borttagen,
sto flocken fryser ut nya stoet då hon inte tillhör flocken,
polletten ramlar ner oss nya stoet och hon tyr sig till valacken under natten då hon förstår att han är ledaren och vill väl egentligen.

om det nya stoet nu börjat ty sig till flock ledaren, dvs valacken över natten (då hon förstått vem hon ska smöra för) så är det kanske en ide att låta dom 2 gå i samma hage (under uppsikt) så att de kan bekanta sig utan att valacken blir smågalen över att han ska hålla reda på övriga flocken + ta över ett nytt sto som inte vet hur hon ska bete sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig med den nya flockens beteende

njaa, jaga var bara förnamnet... han slängde sig tom över MIG när jag ledde honom (!) för att attackera henne med tänderna o bara högg o högg o högg tills hon hade trasslat sig ut genom stängslet :(

Stoflocken är "vänner" nu, de går tillsammans alla tre, busar o sover ihop liggandes på marken :) får se om valacken släpps in om ett tag
 
Sv: Hjälp mig med den nya flockens beteende

oj var han på det viser:o?
då kanske det är bäst att sätta valacken i en egen hage eller tillsammans med ung hingstar som han kan få läxa upp^_^
det blir i alla fall bra motion för den lilla gamlingen :D
 
Sv: Hjälp mig med den nya flockens beteende

Ja jag blev alldeles paff o nästan rädd! (mest arg just då för stunden men sen efteråt...)

Jag resonerar som så: Han har alltid varit ranglägst i hela sitt liv. Han har fått gå med "dårarna" som ingen annan häst kan gå med för han ställer aldrig till med något.
Nu när min fölunge kom hem, 6 månader gammal i höstas så såg han sin chans att äntligen få bestämma. Han var rätt stygg på henne oxå i början och jag var alldeles brydd men det var mer ett normalt beteende för att visa vem som bestämmer.

När nu ovan nämnda två ston anlände så blev han stor på sig. Första stoet sparkade ju dock tillbaka, då gjorde han inget mer än strök öronen bakåt mot henne (han är ju eg väääldigt ranglåg så han går inte på nån som sparkas)

Men andra stoet började ist brunsta o visade all underkastelse man kan, då såg han sin chans att bossa lite igen. Jag tror helt sonika att han inte vet hur man beter sig som ledare. Han är 25 år o har aldrig bestämt i hela sitt liv. Det kanske stiger honom lite åt huvudet när han får lite makt... jag vet inte.
Skulle han släppas med småhingstar som sparkas tillbaka så skulle han backa undan direkt! Min treåriga nykastrerade hingst fick ledarrollen direkt förut(tyvärr... unghästar passar inte så bra som ledare :p Inte en del gamlingar heller förvisso :angel:)
Men motion får han iaf nu ;) bra det för han är tjock som en tunna. Men jag tycker synd om honom oxå, ingen att klia sig med, ingen att beta med... :(
 
Sv: Hjälp mig med den nya flockens beteende

min 28år gamla b ponny var väääldigt sur på min stora häst då vi köpte henne, han har alltid varit ledare så länge jag haft honom men nu när han försökte säga till mitt stooora fux sto att det minsann var han som bestämde här, så tog det inte lång tid innan han vek sig. stoet är ju 3 gånger så stor nästan och mer än hälften så gammal:rofl: de går bra ihop nu, men de håller dock avstånden och kliar aldrig varandra men det är inga problem förutom vid utsläppet då stora pollan tar sitt varv i hagen och mosar ner allt som kommer ivägen^_^.
så det kan gå på bägge hållen det här med ledarskap stoet har aldrig varit ledare innan och beter sig mer som en "hålla utkik" häst men vill inte ge gamlingen tillbaka sin ledar roll.
har du ingen snäll granne med hästar på bete och en stabil ledare där han kan få gå?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: iNHALE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp